A sor végén a magyar autópiac a féléves adatok szerint

Vágólapra másolva!
Júniusban csökkentek az autóeladások Európában - derül ki az ágazati piackutató cég, a JATO Dynamics elemzéséből, amely szerint bár a német piac a visszaesés ellenére tartja első helyét, de előfordulhat, hogy a jövőben kénytelen lesz lemondani az első helyről az európai autópiacon. A féléves adatok szerint a magyar autópiac szenvedte el a legjelentősebb visszaesést.
Vágólapra másolva!

Az európai új autó piac továbbra is az ellentétek színtere; néhány piac és egyes modellek növekvő tendenciát mutatnak, míg mások súlyos krízissel küzdenek - derül ki az autóipar piackutató cég, a Jato Dynamics legfrissebb havi elemzéséből.

Az európai ú autó-eladások júniusban 6,5 százalékkal estek a tavalyi év azonos hónapjához képest, így az első hat hónap számai már csak 1,1 százalékkal haladják meg a tavalyi év január és június közötti értékesítési adatokat.

Gyengélkedik a német piac

Legfőképp a német pés az olasz piac gyengélkedése látszik meg a júniusi erdeményeken, Németországban 32, Olaszorságban pedig közel 20 százalékos volt a visszaesés. Emellett a közép-kelet-európai országok gazdasági nehézségei is rontják az európai autópiac teljesítmnéyét.

David Di Girolamo, a JATO szakértője az adatokat kommentálva elmondta, "valóban csökkent napjainkban az új autók iránti kereslet Németországban, de mikor 2009 júniusi számokhoz hasonlítjuk a mostani állapotot, akkor ne feledkezzünk meg arról, hogy tavaly ilyenkor dübörgött a német roncsprogram, míg Angliában csak júniusban került bevezetésre, miközben a brit piac ilyenkor még javában a válsággal küzdött".

A német piac a jelentős visszaesés ellenére nem jelentett akkora csökkenést, hogy elveszítse Európában a vezető pozícióját. David di Girolamo szerint ha folytatódnak az elmúlt hónapban elindult trendek és lendületet vesz az európai nagy piacok egyike, akkor előfordulhat, hogy Németország elveszítheti első helyét az európai piacon.

Utolsó a magyar autópiac

A JATO első féléves eladásokat összegző listája szerint éves összevetésben az írországi, a norvégiai és az izlandi autópiac mutatta a legnafgyobb növekedést, ezekben az országokban 45,4-51 százalékkal nőttek az eladások. A legrosszabb teljesítményt - az Európai Autógyártók Stzövetségének múlt héten publikált elemzéséhez hasonlóan - a JATO adatai szerint is a magyar piac produkálta.

A JATO szerint valamivel több mint 21 ezer autó talált gazdára Magyarországon az első félévben, ami 45 százalékos visszaesésnek felel meg a múlt év azonos időszakához képest. A piacszűkülés alapján felállított listán Szlovákia a második, Németország a harmadik 35,4, illetve 28 százalékos visszaeséssel. (Az ACEA szerint egyébként Magyaroszágon 43,8 százalékos volt a hanyatlás, a második legrosszabb teljesítményt Bulgáriában mérték, ott 43,2 százalékkal szűkült a piac, Románia pedig a harmadik lett mínusz 41,5 százalékos mutatóval.)

Csődhullám a piacon

A magyar autópiac kiábrándító teljesítménye nem meglepő, az autóhitelezés visszaesése miatt ugyanis nagyon kevés a vásárló. Erről Szuna József, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének alelnöke nyilatkozott a múlt héten, a szakember elmondta, akár 15 évre növekedhet a magyar személyautó-állomány átlagéletkora, ha nem lesz változás a piaci folyamatokban.

Manapság ugyanis az magyar autópiacot a flottavásárlások tartják életben, a magánvásárlók nem tudnak vagy nem mernek hitelt felvenni. Ez a tendencia kitart addig, amíg a vevőfinanszírozásban nem lesz változás, vagyis nem tér vissza a hitelfelvételi kedv. A rossz piaci környezetre utal, hogy a Gémosznak az induláskor 320 tagvállalata volt, ma már azonban kevesebb mint 200 tagja van a szervezetnek. A válság előtt még 1100 működő autókereskedést tartottak nyilván, ma már kevesebb mint 800 van talpon, ennek eredményeként pedig rengeteg az üres szalon, ami vevőre vár. A csődhullám elsősorban azzal magyarázható, hogy a tulajdonosok nem tudták egyszerre finanszírozni a szalonok, szervizek működését és törleszteni a beruházásra felvett hitelt.