Népszabadság: Átdolgoztatja a MÁV fejlesztési tervét a kormány

Vágólapra másolva!
A MÁV 4455 milliárdból ígér pontos, tiszta, gyors, kényelmes és megbízható vonatokat, a stratégiai programot azonban átdolgozásra visszaküldte alkotóinak a kormány - értesült a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Drága stratégiai tervet dolgozott ki a MÁV, a társaság 4455 milliárd forintot költene beruházásokra 2030-ig formálódó stratégiai programja szerint, az anyagot azonban átdolgozásra visszaküldte alkotóinak a kormány - írja a hétfői Népszabadság. A fejlesztésekkel a vonatok pontosak, tiszták, gyorsak, kényelmesek és megbízhatóak lennének.

A pénz nagyobb részét, mintegy 65 százalékát az Európai Uniótól, 15 százalékát a költségvetéstől várnák. A még hiányzó húsz százalékot egyéb forrásból, például pénzintézeti hitelekből vagy vállalkozói kölcsönökből teremtenék elő. A stratégiai program utolsó évét követő négy esztendőben a kiadásokat további 1173 milliárd forinttal fejelnék meg. Így 2034-ig összesen 5628 milliárd forintot fordítanának fejlesztésekre - írja a Népszabadság.

A MÁV szakértői a legtöbb pénzt az Új Széchenyi Terv szerint a "legalább 6000 kilométeres" országos vasúthálózat alap-infrastruktúrájának - a pályák és tartozékai, műtárgyai - megújítására fordítanák. Erre a célra 2015-2030 között 3260 milliárd forintot költenének - 2034-re pedig a teljes keret elérné a 4433 milliárd forintot.

A vasútvonalak fejlesztését a menetrendi igényekhez igazítanák. Évente mintegy 200 kilométer vasúti pályát újítanának fel, hozzávetőleg 18-19 milliárd forintból. A budapesti elővárosi vonalak közül 338 milliárdért 313 kilométer újulna meg az évtized végére. A villamosított vonalak hossza pedig 2030-ban megközelítené a háromezer kilométert.

A programkészítők szerint 2030-ban már az ország egész területén integrált, ütemes menetrend szerint közlekednek majd a vonatok. 2020-ban egyes vonalakon a vonatok akár az óránkénti 200 kilométeres sebességet is elérhetnék, az utazási idő pedig Magyarország két tetszőlegesen megválasztott állomása között nem haladhatná meg a négy órát.

A 72 milliárd forint költséggel számoló, kiemelt állomás-rekonstrukciós tervek szerint átépülne a budapesti Déli és a Keleti pályaudvar, továbbá megújulna Debrecen, Kecskemét, Miskolc, Szeged, Pécs és Győr állomása is.