Sírva fogadták a 80 éves mezőkövesdi gyár bezárását

Vágólapra másolva!
A helyiek már készpénznek veszik, amit a Remy amerikai autóipari-beszállító még csak sejtett: 80 év után megszűnik egy Mezőkövesdi gyár. Van, aki 28 év után kell, hogy másik munkahelyet keressen magának. Riport.
Vágólapra másolva!

Egy negyvenes éveiben járó hölgy a Mezőkövesdi Remy gyár bejáratánál várta a férjét, aki 28 éve dolgozik ott. Férje június 27-én tudta meg, hogy elbocsátják. A feleség azt mondta, a nők sírva fakadtak, amikor megtudták a hírt, férje is "nagyon le volt törve", amikor hazament. Sok dolgozó pont a munka miatt költözött Mezőkövesdre, köztük ők is. "Itt rendezkedtünk be, itt vettünk házat. Most költözzünk a Dunántúlra?" - mondta. Elmondása szerint a dolgozók most mennek el szabadságra két hétre, "ki tudja, mire visszajönnek, lesz-e még munkájuk?"

A haszongépjárművekbe indítómotorokat, generátorokat gyártó amerikai tulajdonú Remy Automotive Hungary Kft. üzeméből több száz dolgozót küldenek el, mivel a gyártás a vállalatcsoport más egységeibe, Ázsiába és Közép-Amerikába kerül át. A cég az [origo] kérdésére csak annyit közölt, hogy jogi egyeztetéseken múlik, hogy bezárják-e az üzemet, de a helyiek már kész tényként kezelik a bezárást. Mezőkövesd egyik legnagyobb foglalkoztatóját veszíti el. A vállalat Magyarországon közel 800 főt alkalmaz, ebből több száz főt Mezőkövesden.

A dolgozók a részletekről július 19-én fognak tájékoztatást kapni. Így most még nem tudják, hogy meddig van munkájuk, mennyi végkielégítést kapnak, illetve, segít-e új állást találni a cég.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
"Hideg zuhanyként ért a hír"

Szóbeszéd volt

A helyiek egymásnak átadott hírekből hallottak róla, hogy megszűnik a gyártás az üzemben. A fő utca egyik hamburgeresében dolgozó fiatal lány azt mondta az [origo] tudósítójának, hogy sok ottani dolgozó fordul meg náluk, sőt ők is szállítanak ki ételt, tőlük tudja, hogy a gyár leáll. Egy kocsmáros asszony szintén a betérő dolgozóktól hallott róla, a vele beszélgető vendég viszont még nem értesült a bezárásról.

A gyár műszakváltásakor az üzembe igyekvő dolgozók arcán a gondterheltség látszott. Hirtelen, számukra érzékelhető jelek nélkül döntött úgy a vállalat, hogy bezárja mezőkövesdi telepét. Az [origo]-nak nyilatkozó alkalmazottak szerint nem érzékeltették a főnökeik, hogy mi következik, és a termelés mennyiségén sem látszott, hogy baj lenne a gyárnál.

Nem mondták, mi volt a baj

"Hideg zuhanyként ért" - mondta egy enyhén őszülő, középkorú férfi, amikor visszaemlékezett, mi történt a bejelentéskor. Azt állította, nem látszott, hogy rosszul mennének a dolgok, most is van munkájuk. Elmondta, hogy a gyárba jött az egyik amerikai vezető, vele együtt közölték a dolgozókkal a rossz hírt. "Annyit mondtak, hogy a gyártást Mexikóba, Kínába és Dél-Koreába helyezik át, de azt nem, hogy mi volt a baj" - mondta a középkorú férfi.

A lapátgyár

A Remy anyavállalatát 1896-ban alapították, a mezőkövesdi üzem elődje a Bosch 1928-ban alapított javítóműhelye volt. A városi üzem a szocializmusban 1952 után az Autovill vállalaté volt, majd 1995-ben vette meg a Remy. A cég többek között a Caterpillarnak, a DaimlerChryslernek, a Deutznak és a Volvónak szállított be alkatrészeket.

A gyárat sokan csak "lapátgyárként" emlegetik Mezőkövesden, mert korábban vasipari tömegcikkeket, köztük lapátokat is gyártottak.


A gyári munkás felesége szerint 365 dolgozó kapott munkát eddig az üzemben, egy középkorú, présgép mellett dolgozó férfi viszont úgy tudja, hogy 291 ember dolgozott a Remynél. Azt mondta, 70-80 embernek ajánlották fel, hogy átveszik őket a vállalat miskolci javítóüzemébe, ahol főleg a garanciás alkatrészeket javítják, de ez rá nem vonatkozik, mert gyártás abban az üzemben nincs, így préselőre sincs szükség.

A vidékről bejáró férfi azt mondta, nem nagyon van munka a környéken, így azt sem tudja, vele mi lesz. A mezőkövesdiek hangulatára erősen rányomta a bélyegét a gyárbezárás. A férjét váró asszony, aki a városi kórházban dolgozik, azt mondta, a város a belgyógyászati rendelőt is elveszítette, azt Egerbe telepítik.

Más cégektől is rettegnek

Jellemző, hogy az elbocsátás miatt arról pletykálnak, hogy a város másik két nehézipari vállalata is kirúgásokra készül. A hamburgeresnél dolgozó lány ugyan konkrét bejelentésről még nem hallott, de állítása szerint a városban arról is beszélnek, hogy két másik helyi autóipari beszállító, a fémmegmunkálással foglalkozó Kovács Kft. és a sebességváltókat gyártó Modine Kft. is elbocsátásra készül. A cégeket nem tudtuk elérni, de a pletykáknak ellentmond, hogy a Modine áprilisban adott át egy új gyártócsarnokot Mezőkövesden. Mivel a forgalom megduplázódására számítanak a következő öt évben, akár az sem elképzelhetetlen, hogy épp ez a cég tud majd átvenni a Remy dolgozóiból. A Kovács Kft. honlapján pedig viszonylag friss, áprilisi és májusi keltezésű állásajánlatok szerepelnek.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
"Jelentősebb beruházás nélkül áthelyezhető a gyártás."

A Remy az [origo] megkeresésére elmondta, hogy az anyacég Remy International felülvizsgálta a teljes gyártási stratégiáját, és ez után döntött a mezőkövesdi üzem bezárásáról. A cég magyarázata szerint az európai értékesítés alatta marad a vártnak, ezért a mezőkövesdi termelést jelentősebb beruházás nélkül át tudják helyezni más telephelyekre, Mexikóba, Kínába és Dél-Koreába.

A cég közölte, hogy megkezdtek egy jogi konzultációs folyamatot, amely végén bezárhat a mezőkövesdi üzem. Megkérdeztük, hogy mit takar ez a folyamat, és hogy mikor várható döntés, de a cég nem kívánt többet elárulni.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
80 éve áll gyár itt