Megvolt a mélypont? - Javuló profitkilátások a légiközlekedésben

Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Légiszállítmányozási Szövetség (IATA) lényegesen javította 2012-es profitvárakozásait, valamint további bővülést fogalmazott meg 2013-ra a légiközlekedési iparágra. Az IATA előrejelzései alapján 2012 lehet a mélypont mind a személy-, mind a teherszállításban, bár utóbbi szegmens lényegesen gyengébb növekedés elé néz.
Vágólapra másolva!

Javuló 2012-es kilátások

Az IATA legfrissebb előrejelzése szerint idén 4,1 milliárd dolláros profitot generálhatnak a légi szállítással és közlekedéssel foglalkozó társaságok a júniusban közzétett 3 milliárd dolláros várakozással szemben. A profitprognózis megemelése nagyon jó hír a szektor számára, de érdemes hozzátenni, hogy az idei eredmény még így is jócskán alulmúlja a tavalyi 8,4 milliárd dolláros nyereséget.

A gyenge környezet ellenére jól teljesíthet az utasforgalom szegmens, várhatóan 5,3 százalékkal bővülhet a forgalom, ami 0,5 százalékponttal haladja meg a júniusi előrejelzést. Az első nyolc hónap adatai alapján a gépek átlagos kapacitáskihasználása 79,3 százalékra emelkedett a 2011-es 78,3 százalékhoz képest. Az áruszállítás szegmenssel szemben júniusban még 0,3 százalékos bővülést fogalmazott meg az IATA, a legfrissebb prognózis szerint azonban 0,4 százalékos zsugorodás várható.

Forrás: [origo]

A régiókat tekintve idén Európa teljesíthet a legrosszabbul 1,2 milliárd dolláros veszteséggel. Elsősorban a prémium utazási szegmens szenved, ahol a transzatlanti utazások 2,4, míg az Európán belüli utazások 3,5 százalékos csökkenést mutattak júliusban az előző évhez képest. Ezenkívül magas adók sújtják a régiót, kevésbé hatékony a légiforgalmi infrastruktúra és a szabályozási környezet is bonyolult.

Eközben az Észak-Amerika 1,9 milliárd dolláros profittal járulhat hozzá a nyereséggel, ami 0,5 milliárd dollárral magasabb, mint a júniusi előrejelzés, illetve a tavalyi 1,3 milliárd dolláros profitot is felülmúlja. Ez a legnagyobb javulás a régiók között, ami elsősorban a szigorú kapacitás menedzsmentnek tudható be.

Az ázsiai-óceániai térség 2,3 milliárd dolláros profittal zárhatja az évet, ami 0,3 milliárd dollárral magasabb a legutóbbi várakozásnál. A világ árufuvarozásának 40 százalékát adó régió küzd leginkább a gyenge kereslettel, az első nyolc hónap adatai alapján 6,6 százalékot esett vissza a szállítmányozás iránti kereslet. A kereslet gyengeségeit jól jelzik egyébként a tengeri szállítmányozók rendkívül gyenge kilátásai is.

Forrás: [origo]

Jövőre még jobb lesz a helyzet

Az először publikált 2013-as előrejelzés szerint 7,5 milliárd dollárra emelkedhet jövőre a profit, a 4,5 százalékkal bővülő utasforgalomnak és a 2,4 százalékkal növekvő áruforgalomnak köszönhetően, miután a globális növekedés is 2,5 százalékra gyorsulhat az idei 2,1 százalékról. A historikus adatok tanulsága szerint a légiipar veszteségessé válik, ha a GDP-növekedés 2 százalék alá csökken, így a bővülés mindenképp üdvözölendő az iparág számára. Továbbra is leheletnyi profit marginnal számol az IATA, az idei 0,6 százalékot követően jövőre 1,1 százalékra javulhat az iparág jövedelmezősége.

Forrás: [origo]

24 milliárd dollárral 660 milliárd dollárra (+3,8%) emelkedhet az iparág árbevétele jövőre, ami alacsonyabb növekedési ütemmel kecsegtet, mint az idei 39 milliárd dolláros bővülés (+6,5%). A profitabilitást azonban a stabil költségek támogathatják, különösen az üzemanyagköltségek.

Az összköltségek mintegy egyharmadát adó üzemanyagköltségek stagnálhatnak az idei 208 milliárd dollár után, amit a csökkenő olajárfolyam támogathat. A szövetség prognózisa szerint a 2012-es hordónkénti 110 dollárról 105 dollárra olvadhat a Brent típusú nyersolaj árfolyama. A fennmaradó költségek pedig 3,8 százalékkal emelkedhetnek jövőre.

A regionális különbségek 2013-ban is fennmaradnak, Észak-Amerika tovább javíthatja profitabilitását szigorú kapacitás menedzsmentjének köszönhetően. Ázsia-Óceánia profitabilitását pedig a felpörgő áruszállítmányozás javíthat. Európa várhatóan tovább gyengélkedhet 2013-ban is, az egyedüli veszteséges régió lehet, ennek ellenére a lassabb kapacitásbővülés mérsékelheti a mínuszt.

Itt lehet a ciklus fordulópontja

Az IATA legfrissebb adatai és becslései arra utalnak, hogy a globális lassulás miatti visszaesés véget érhet 2012-ben a légi szállításban. Az elmúlt hetekben főként a teherszállítási szegmensből kerültek felszínre kellemetlen hírek, az iparág egyik meghatározó szereplője, a Fedex gyorsjelentéséhez kapcsolt kommentárjában például az elemzők által jósolt 1,67 dollár helyett csupán 1,3-1,45 dolláros EPS-t vár az aktuális negyedévre.

A szektor több szereplője is jelentős költségcsökkentéseket jelentett be, a Fedex átszervezi teljes amerikai belföldi üzletágát, és előbbre hozta repülőgépeinek selejtezését is. A UPS 10 százalékkal csökkentette ázsiai repülőgép-flottáját a gyenge kereslet és a jelentős költségnyomás miatt.

A meghatározó légiszállítmányozók számára némi fellélegzést hozhat az IATA mostani optimista becslése, ráadásul közeleg a karácsonyi negyedév, ami főként az elektronikus kereskedelem és a jelentős szórakoztató elektronikai termékdömping miatt újabb lökést adhat a szállítmányozásnak.

A légi személyszállítás szereplői valamivel jobban állják a válság hullámait az elmúlt hónapokban, bár a szektor legjelentősebb képviselőit tömörítő Guggenheim Airline ETF (FAA) alapján a szegmens teljesítménye elmaradt a széles részvénypiacoktól. A légitársaságoknál a szállítmányozókhoz hasonló költségcsökkentések és flotta-felújítások kezdődtek 2012 első felében, aminek gyümölcsét az IATA becslései szerint 2013-ban akár már le is arathatják a befektetők.

Forrás: [origo]

Mindezzel együtt a légiközlekedés kilátásai távolról sem hibátlanok, amit jól jelez, hogy az elmúlt hetekben, hónapokban a Dow Transportation index látványosan lemaradóvá vált a Dow Jones indexhez képest, ami Charles Dow elmélete szerint a részvénypiacok alapvető gyengeségét jelzi (a két index mozgása egymást kell, hogy erősítse a stabil trendhez). Az elméletről bővebben korábbi cikkünkben bővebben is olvashat.