Szinte kizárt, hogy percenkénti adó lenne a telefonadó, inkább az előfizetéshez igazodna, de valamilyen szociális jellegű kedvezményt is be fognak vezetni, ez körvonalazódik a bejelentés óta eltelt egy hétben. Nemsokára be is kell nyújtani a törvényjavaslatot a parlamentnek.

Ezen a héten várható döntés a telefonadó tervezetéről az MTI értesülése szerint, a helyzetet azonban bonyolítja, hogy a távközlési, a vezetékes és a mobilos szektor sem egységes abban, mi lenne a legjobb megoldás. Az idő azért sürget, mert ahhoz, hogy a kormány szándékai szerint már júliustól adót szedjen be a távközlési szolgáltatás igénybevétele után, a törvényt legkésőbb május végéig ki kell hirdetni, a törvény megalkotásához pedig néhány szükséges.

A Széll Kálmán-terv 2.0-nak keresztelt, idén 150, jövőre 600 milliárd forintos megszorító csomag részeként a kormány azt tervezi, hogy már idén júliustól megadóztatja a telefonálást, SMS-küldést. A konvergenciaprogramot kidolgozó nemzetgazdasági tárca eddig azt közölte, hogy percenként, illetve SMS-enként 2 forint lenne a telefonadó. Ettől idén 30, jövőre 52 milliárd forintot remél az Orbán-kormány.

Több cég azonban amellett tört lándzsát, hogy előfizető-alapú legyen az adó, míg mások inkább forgalmi-alapút szeretnének. Egy harmadik álláspont szerint mindenki akkor járna jól, ha az adót a havidíjba építenék be. Egy további kérdés az is, hogyan fizetik majd az adót azok a mobilosok, akik előre fizetett, pre paid kártyával telefonálnak és SMS-eznek, illetve mi történik azokkal a flottásokkal és vállalati ügyfelekkel, akik egy előre meghatározott csoporton belül most ingyen, nulla forintért hívhatják egymást.

Abban viszont egységesnek látszanak a cégek, illetve egyetértenek a kormánnyal, hogy a kisfogyasztókat, így ezen belül például az alapcsomaggal rendelkezőket, a kevésbé tehetőseket és a nyugdíjasok jó részét valamiféle védelemben kell részesíteni. A Fidesz szóvivője a múlt héten jelezte, elvárják, hogy valamilyen szociális jellegű kedvezmény legyen a telefonadónál. Mindebből az látszik valószínűnek, írja az MTI, hogy akármilyen alapú adót is vezetnek be, azt differenciáltan teszik, s lehet, hogy a vállalatoknak vagy a többet telefonálóknak többet is kell majd fizetniük.

Gyorsan, sokat

Az álláspontok közelednek abban is, hogy a távközlési cégek nem tudnak ilyen rövid idő alatt nagymértékű informatikai fejlesztéseket végrehajtani ahhoz, hogy percalapú adót fizettessenek meg a felhasználókkal. Mindenesetre a számítások és a modellek elemzése gőzerővel folyik, hiszen az idő sürget: ahhoz, hogy az új adót a tervek szerint júliustól bevezethessék, hamarosan a parlament elé kell terjesztenie az ezzel kapcsolatos módosító javaslatokat.

Az előzetes számítások szerint a 2 forintos telefonadó az ügyfélkör jelentős része számára - százalékban mérve - két számjegyű költségnövekedést eredményezne. Egy ilyen mértékű emelkedés nemcsak a lakossági előfizetők számára lenne hatalmas teher, hanem a magyar vállalatok számára is, hiszen az adó miatt megugró távközlési költség rontaná a vállalatok versenyképességét, s valószínűleg csökkentené a telefonálási kedvet is. Így pedig a távközlési cégek is bevételcsökkenést szenvednének el.

Az adóból várt 52 milliárd forint alapján éves szinten körülbelül 3,5-4 ezer forint, azaz körülbelül havonta 300 forint jut egy felhasználóra. Magyarországon mintegy 11,5 millió mobil-előfizetést és 2,9 millió vezetékes vonalat tartanak számon.

Ugyanakkor a tisztán előfizetés-alapú adónak is lennének hátrányai, hiszen sok embernek van több SIM-kártyája, illetve céges és magántelefonja. Nem beszélve arról, hogy egyre nő a gép-gép közötti kommunikációt lebonyolító kártyák száma is. Hogy ezeket hogyan lehet arra használni, hogy minél kevesebb adót fizessünk, arról itt olvashat.

Az [origo] Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.