Sokmilliárd dolláros veszteségeken igyekszik túltenni magát a világ egyik legnagyobb médiacsoportja, a News Corp, miután a cég birtokában lévő lapkiadók teljesítménye egyre gyengébb. A News Corp. menedzsmentje emiatt leválasztja lapkiadó üzletágát a sikeres szórakoztatóipari részlegtől, így júniustól a News Corp. két külön cégként forog majd a tőzsdén.

Jelentős, 1,2-1,4 milliárd dolláros veszteségleírásra kényszerül  a News Corp. a nyomtatott sajtó gyengélkedése miatt - áll a cég pénteki hivatalos beadványában. A Rupert Murdoch médiacézár nevével fémjelzett társaság júniusban, a részvényesek nyomásának engedve leválasztja kiadói üzletágát a lényegesen sikeresebb szórakoztatóipari részlegről, ennek előkészítéseként igyekszik tiszta vizet önteni a pohárba a menedzsment, és a tekintélyes leírásokkal hozzáigazítani a valós értékhez a kiadó kimutatásokban szereplő értékét.

A cég kiadói összesen 1,9 milliárd dolláros veszteséget szenvedtek el a júniusban záródó üzleti évben, javarészben a saját, helyi leányvállalataikon kimutatott 2,6 milliárd dolláros értékvesztés miatt. A News Corp. menedzsmentje szerint a gyenge teljesítményben leginkább az játszott szerepet, hogy az ausztrál és amerikai lapjai lényegesen kevesebb készpénzt termeltek a cég számára, mint remélte. 2009-ben a Wall Street Journalt és egyéb pénzügyi termékeket kiadó Dow Jones hírügynökség korábbi 5,2 milliárd dolláros vételárából is 2,8 milliárd dollárt volt kénytelen veszteségként leírni a News Corp.

A News Corp. erre reagálva igyekszik elkülöníteni az egyébként kifejezetten jól teljesítő stúdió- és egyéb szórakoztatóipari üzleteit a vergődő lapkiadástól. A szétválasztásra június 28-án kerül sor, ettől kezdve a News Corp. név már csak az említett lapkiadói üzleteket takarja, míg a szórakoztatóipari cégcsoport 21st Century Fox néven forog majd tovább a tőzsdén. A News Corp. részvényesei minden négy korábbi részvényért cserébe négy 21st Century Fox részvényt és egy News Corp. részvényt tudhatnak majd magukénak.

A nyomtatott sajtó, illetve az ehhez kapcsolódó kiadói üzletek gyengélkedése nem új keletű a News Corp-nál, és az Investor.hu-n is több cikkben beszámoltunk már róla, hogy mekkora bajban is van a nyomtatott sajtó. A hirdetési bevételek 50-60 évvel ezelőtti szintekre estek vissza az online világ térhódítása nyomán, a lapkiadók viszont képtelenek olyan üzleti modelleket találni, ahol az előfizetési díjak és online bevételek képesek a tradicionálisan legfőbb bevételi forrásnak számító hirdetési bevételek kiesését feledtetni.