Semmi sem fontosabb az innovációnál

Kiss Gergely, Attrecto, mobilfejlesztés, applikáció, alkalmazás, Győr
Kiss Gergely, az Attrecto Zrt. vezérigazgatója
Vágólapra másolva!
HTC Hero volt az első okostelefonja, 2009 novemberében vásárolta, és bár nem emlékszik, melyik alkalmazást töltötte fel elsőnek, valószínűleg játék volt. Kiss Gergely mobilfejlesztő vállalkozása, az Attrecto pillanatok alatt Győr egyik büszkeségévé vált.
Vágólapra másolva!
Kiss Gergely, az Attrecto Zrt. vezérigazgatója Forrás: S·Rosi Zolt·N

„Ezek a fiúk máris nagyon elismertek a szülővárosukban” – említette a cégről az Üzletrésznek Zsembery Levente, az X-Ventures, az Attrecto résztulajdonosának vezérigazgatója még szeptemberben. Valóban, a fent említett – egyébként Magyarországon az elsők között használt – androidos telefon adta a szikrát az SAP Labs akkori fejlesztési vezetőjének az Attrecto megalapításához. Már a következő évben, 2010-ben második, illetve negyedik helyezést értek el – 246 induló közül – a szilíciumvölgyi Snaptic Challenge versenyen. Azóta egyre ismerősebb a nevük a mobil fejlesztői iparban világszerte. A saját fejlesztéseik közül az idoo virtuális edzőprogram is, az Appkreátor nevű alkalmazásfejlesztés is több mint 10 ezer felhasználó életét teszi könnyebbé. Egyedi megrendelésre készült applikációik közül a Filmdrops megnyerte az idei Appra Magyaron az év mobilos játéka díjat, azóta ennek androidos és iOS-letöltései száma csaknem 20 ezer.

Az Attrecto pillanatnyilag négy projektet ajánl a honlapján, az egyik a fogyasztót kéri fel keringőre: az AppKreátorral bármelyikünk fejleszthet alkalmazást, bár kérdésemre, mennyire önállóak ebben az ügyfelek, Kiss Gergely elmondja, gyakran előfordul, hogy ők maguk fejlesztenek az ügyfelek helyett. „A végén általában mi készítjük el nekik, iOS, Andorid és Windows Phone 8 platformra egyaránt. A folyamat során szoros kapcsolatban állunk az ügyféllel, igényei szerint testre szabjuk az appot.”

Figyelemre méltó, hogy a kínálat egyik eleme, az InstApp kifejezetten a kkv-szektornak szól. Bár az ügyfelek spektruma olyan tarka és változatos, hogy profil szerint nem érdemes tipizálni, ki és miért vette eddig igénybe, beszédes, hogy az eredetileg rendezvényszervezésre fejlesztett alkalmazás jelentősége túlnőtt önmagán. Egy ausztrál jetski üzlet például eredetileg egy versenyhez vásárolta meg, majd minden további nélkül a vállalkozása népszerűsítésére használta az appot. „Több zenekar és előadóművész készítette velünk mobil alkalmazásait” – tájékoztat a CEO, – „ezek mellett éttermek, jótékonysági szervezetek, kávézók és kisboltok is. Leggyakrabban az eredeti célnak megfelelően rendezvények támogatására használják a szolgáltatást, egyfajta digitális szórólapként.”

Ahány, annyiféle

Kiss Gergely úgy véli, nem lehet megállapítani a fejlesztés átlagos idejét. Az alkalmazás bőven elkészülhet néhány hónap alatt, de akár két évbe is telhet egy nagyobb projektet lezárni. A munka ugyanis nem a szokásos három kardinális platformra fejlesztésnél kezdődik. „Gyakran már a fejlesztési szakasz előtt együttműködünk. Az ügyfelek maguk kérik, javasoljunk ötleteket, megoldásokat, segítsünk nekik kitalálni az alkalmazást, segítsünk a képernyő- és rendszertervezésben” – így Kiss Gergely. – „Sokszor egészen távoli elképzelésektől, kutatási és tanácsadási folyamaton át jutunk el egy fejlesztési projektig.” Ő maga egyébként, mint mondja, a valódi és hosszan tartó értéket teremtő projektjeiket kedveli leginkább. „Ilyen az egészségmegőrzést segítő idoo, de személy szerint a legújabb, mozgásérzékelő intelligens ékszer-projektünket is nagyon kedvelem, mert komoly betegségmegelőző potenciált hordoz.”

Talán majd a hordható okosok

Kérdésemre, vajon a kiterjesztett valóságra alapuló alkalmazások miért nem terjedtek el úgy, mint 2010-ben hittük, Kiss Gergely úgy véli, talán akkor még nem volt itt az idejük. „Szerintem a Google Glass-típusú eszközök meghozhatják ennek a technológiának a tömeges felhasználást. Ma már sokkal komolyabb mobil hardverek állnak rendelkezésre, mint 2010-ben, ezeken már izgalmas augmented reality-alkalmazásokat lehet futtatni. Visszatérő élményem, hogy amikor olyan embernek mutatok augmented reality megoldást, aki még soha nem találkozott vele, minden esetben az az első reakciója, hogy hátrakapja a fejét, amikor megjelenik a képernyőn a kiterjesztett tartalom. Az agy kicsit úgy értelmezi a jelenséget, mintha hirtelen tényleg ott lenne valami, emiatt az ember ösztönösen visszahőköl. Hát ez az az elemi hatás, amely miatt hiszek a kiterjesztett valóságban. Mostanában egyre több ajánlatkérést is kapunk ilyen appok fejlesztésére.”

A hírnév egyszerre áldás és teher

Az Attrecto naptárát egyre több nemzetközi felkérés tölti meg. A magától értetődő örömön túl a céget is át kellett szabni ennek megfelelően. Az időzónák, a kultúrák és a kommunikációs igények különbségei nem kevés adminisztratív feladatban csapódnak le, arról nem is beszélve, hogy ha a megrendelések kedvéért háttérbe szorítanák a saját innovációra fordított időt, az minden bizonnyal már középtávon a lejtőn indítaná el a vállalatot. „Ugyanakkor persze könnyebb jó partnereket találni, mint korábban. Sokan tudják rólunk, hogy kifejezetten szeretjük az innovatív megoldásokat, szívesen kísérletezünk, kutatjuk, keressünk az értéket. Emiatt sok érdekes projekttel keresnek meg bennünket, ezeken nagy örömmel is dolgozunk. Az is könnyebbséget jelent, hogy a meglévő ügyfélkörünknek és referenciánknak köszönhetően ma már nem kell minden esetben a hitelességünket és a szaktudásunkat bizonygatni” – így Kiss.

Az Attrecto története kicsit azt is igazolja, hogy létezik ambíció és elismert státusz a fővároson kívül is. „Győrinek lenni nemhogy hozzátesz a sikerhez, hanem esetünkben egyenesen feltétele” – mondja a vezérigazgató. – „Teljesen tudatos, hogy Győrben alapítottuk meg az Attrectót. Ezer szálon kötődünk a városhoz, remekül érezzük magunkat itt. Az eredményeink egyik fontos tényezője a Széchenyi István Egyetem, ahonnan rengeteg kiválóan képzett és motivált szakember lép ki a világba.” Az örömben és büszkeségben nemcsak az játszik szerepet, hogy a kiváló fejlesztők egymás kezébe adják a kilincset: nagy divat lett szakdolgozatot írni az Attrecto történetéből, és szerencsére a vállalat gyakornoki programja sem szorul nagy reklámra.

Az összképet elnézve elég nehéz megállni, hogy az ember rá ne kérdezzen a csúfosabb pillanatokra. „Olyan rossz szó a kudarc” – mondja az Attrecto vezetője. – „Mintha valami stigma lenne, hogy aki kudarcot vall, az bukott ember. Sok kudarcom van, minden napra jut belőle, és mindegyikből igyekszem tanulni. Néhány évvel ezelőtt az Innovációs Techshow-n részt vett Gigi Wang, az MIT Stanford Venture Lab igazgatósági tagja. Ő ezzel a mondattal kezdte az előadását: „Budapest!!! Failure is a success.” Ezt egy életre megjegyeztem. Azt jelenti számomra, hogy nincs siker kudarc nélkül, meg kell tapasztalni kellemetlen dolgokat, csak úgy tanul az ember. Utálom a kudarcot, de ma már nem félek tőle.”