Özönlenek a cégek a tőzsdére

Vágólapra másolva!
Igencsak felpörgött az elmúlt hetekben az élet a tőzsdére igyekvő cégek körül, ami nem is csoda, hiszen idén már közel 700 milliárd dollárnyi értékű forrást sikerült bevonni a kibocsátások során.
Vágólapra másolva!

Az utóbbi hetekben igen nagy volt a sürgés forgás a világ tőzsdéin, amiben nagy szerepe volt a kisebb-nagyobb tőzsdei bevezetéseknek is. Az egyik legnagyobb nyüzsgés az internetes szegmensben látható, elég csak az Alibaba debütálásából kiindulni, amely 25 milliárd dolláros értékével a világ valaha volt legnagyobb IPO-jának bizonyult.

Ráadásul a kínai internetes óriás első tőzsdenapján is igen jól teljesített, mintegy 38 százalékos emelkedést halmozott fel a kibocsátási árhoz viszonyítva. Persze azóta egy kisebb szeletet már vissza is adott az emelkedésből, 94 dollár közeléből ugyanis 89 dollár alá csúszott az árfolyam.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

Pörög az internetes szektor

Az egyik mai debütálónk a német Rocket Internet nevezetű cég, amely 2007 óta a legnagyobb IPO-t vitte véghez a frankfurti parketten, összesen 1,6 milliárd eurónyi forrást sikerült bevonnia. Ezzel a Telefónica Deutschland 2012-ben elért 1,45 milliárd eurós tőzsdei kibocsátását előzte meg.

Az internetes cégekbe fektető társaság első tőzsdei napja azonban nem számít nagy sikernek, ugyanis az árfolyam 11 százalékkal alacsonyabban tartózkodik a 42,5 eurós kibocsátási árhoz képest.

Forrás: Investor.hu

Ugyanakkor nem a Rocket Internet az egyetlen cég, melynek nem sikerült túl jól az első napja a frankfurti parketten. Európa egyik legnagyobb online ruházati áruháza, a Zalando ugyan jól startolt el tegnap, hiszen 14 százalékos pluszban is járt már a kibocsátási árhoz képest, azonban piaczárásra szinte teljes egészében visszaadta az emelkedést. Sőt, ma már több mint 10 százalékos zuhanást láthattunk a részvénytől.

Nem kell sokat várni az újabb tőzsdei debütálóra, miután délután újabb részvénnyel bővül az online kereskedők köre. Ugyanis délután indul útjára New Yorkban az elsősorban háztartási eszközök értékesítésére fókuszálló Wayfair.

Miért figyeljünk az IPO-kra?

Egy-egy IPO-ból persze nem lehet még következtetéseket levonni a piaci hangulatot, valamint a „bennfentesek” motivációit illetően, számos esetben előfordul, hogy a tőzsdei bevezetés után az árfolyam vágtázni kezd, és jól járnak a kisbefektetők, lásd Alibaba.

A probléma akkor kezdődik, ha az IPO-k egyre gyakoribbá válnak, és egyre több tulajdonos érzi úgy, itt az ideje pénzzé tenni befektetéseinket, szabadulni részesedésünktől. Összességében kijelenthető, hogy amennyiben az IPO piac felpörög, akkor már elég sokan vélik úgy, a részvények egyre túlértékeltebbek, a szentiment indikátorok alapján ez pedig aligha számít jó ómennek.