Simicska cégének adott igazat a bíróság

a Közgép Zrt. által vezetett Mh 2009 Konzorcium (Hídépítő-Strabag-Közgép Zrt.) újítja fel a Margit hidat
Vágólapra másolva!
A bíróság szerint a Közgép nem követte el a hamis adatszolgáltatást, így Simicska Lajos cége újra indulhat a közbeszerzéseken, azonban az ítélet még nem jogerős. Simicska Lajos cége elégedetten fogadta a bíróság döntését.
Vágólapra másolva!

„Győzött az igazság" – így kommentálta Puskár Anett, a Közgép Zrt. kommunikációs igazgatója a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság elsőfokú ítéletét, amely részben megváltoztatta a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) korábbi határozatát.

Mivel az ítélet nem jogerős – az ellen 15 napon belül fellebbezhet az alperes –, így addig nem indulhat közbeszerzéseken a Közgép. Azonban Simicska Lajos cégénél bizakodnak, és úgy gondolják, hogy

a bíró indoklása olyannyira egyértelmű, hogy az ellen nem érdemes fellebbezni.

A Közgépnél még tanulmányozzák az ítéletet, esetleges kártérítési igényüket ezután fogják jelezni.

Megdőlt a hamis adatszolgáltatás

A Közgépet a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésére kiírt tenderen érte a hatóság állítása szerint hamis adatszolgáltatáson. Az ajánlatkérő Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság helyett eljáró Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. öt dolog miatt zárta ki a Közgép ajánlatát. Szerintük három helyen is hamis adatot szolgáltatott a cég, a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ugyanakkor már csak egyetlen kizáró okot talált:

az egyes hajók zárt fedélzetének négyzetméteradatai esetében a KDB szerint is áll a hamis adatszolgáltatás.

Ezt támadta meg a Közgép, és a bíróság igazat adott neki, ugyanis rövid indoklása szerint a pályázat kiírásában a zárt fedélzet kiszámításának módját nem adták meg, így ez nem is támadható.

A Közgép Zrt. által vezetett Mh 2009 Konzorcium (Hídépítő-Strabag-Közgép Zrt.) munkatársai dolgoznak a Margit híd felújításán Forrás: Margit híd sajtóiroda

A bíróság szerint nem igazolódott be, hogy a felperes ismert volna olyan adatot a pályázat beadásakor, amely szerint 500 négyzetméter alatti lett volna a hajók zárt fedélzete. Ezeket a részletesebb adatokat csak a jogorvoslati eljárásban ismerte meg a cég, a bíróságnak pedig azt kellett vizsgálnia, hogy az ajánlattételkor milyen adatokat ismert.

Ezt gondatlan magatartásra vezette vissza a bíróság, megállapítva, hogy

a verseny tisztaságának veszélyeztetése nem állt fenn, így a hamis adatszolgáltatás sem.

Döntöttek arról is, hogy a több mint 14 millió forintos közigazgatási díj is visszajár a felperes Közgépnek.

A per korábbi tárgyalásán, szeptemberben a közigazgatási bíróság ugyan a per jogerős befejezéséig felfüggesztette a Közbeszerzési Döntőbizottság tiltó határozatát, ám a Közgép azóta is a közbeszerzések indulói közül kizárt cégek listáján szerepel, vagyis nem indulhat semmilyen tenderen.

A Közgép milliárdokat bukik a kizárással

Az eltiltása miatt így Simicska Lajos cége továbbra sem számíthat állami megrendelésekre, ráadásul

a Közgép egy olyan ágazatban tevékenykedik, ahol az államon kívül szinte nincs is más megrendelő.

Az építőipari cég amíg nem indulhat a közbeszerzéseken, százmilliós, milliárdos tenderekről csúszhat le, de félteni nem kell a Közgépet, ugyanis az elmúlt években alaposan túlnyerte magát.

A Közgép 2013-ban az Átlátszó szerint 431,9 milliárd forintot nyert el egyedül vagy konzorcium tagjaként a közbeszerzéseken. Számításaink szerint ez tavaly közel a negyedére csökkent: 2014-ben 100,6 milliárd forintot nyert a különféle tendereken – ebből 10,2 milliárd volt az, amit egyedüli indulóként nyert el.