Megdőlhet az online autókereskedelmi piac?

Vágólapra másolva!
Első pillantásra úgy tűnhet, hogy egy domináns szereplő által uralt piacon reménytelen terepen próbálnak szerencsét, de Hajnal Zsolt, a Komplexautó alapítója hosszú távra tervez. Az autós hirdetési piacról, a vállalkozásépítésről és a használtautó-kereskedelemről beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

Hogyan jutott eszedbe autós apróhirdetési oldalt indítani?

Az alapítótársammal mindketten az autók „szerelmesei vagyunk”, és már jó ideje zavart mindkettőnket, hogy nincs a piacon egy olyan autós portál, ami kizárólag autókkal, vagy annak bármiféle kiegészítő szolgáltatásaival foglalkozna.

Hiányzott ezen kívül egy olyan bevett csatorna is, ahol a márkakereskedések hatékonyan eljuttathatták volna az aktuális ajánlataikat, akcióikat a potenciális vásárlóiknak. Előfordult például, hogy nálunk bent a szalonban állt egy vadiúj kocsi, egy ügyfelem pedig lelkesen felhívott, hogy most vett egy teljesen ugyanolyan autót egyévesen, tizenötezer kilométerrel, és mintegy háromszázezer forinttal drágábban, mint amennyiért mi újonnan kínáltuk. Azt hiszem ez tette egyértelművé, hogy a már meglévő megoldások nem működnek elég hatékonyan.

A Komplexautó hobbiprojektnek indult, vagy rögtön az üzleti lehetőséget láttátok benne?

Egyértelműen hobbiprojektnek indult, és bár úgy gondoljuk, hogy ebben a területben komoly üzleti potenciál van, pontosan tudjuk, hogy az egy hosszabb történet lesz. Ha az oldal képes lesz kitermelni 5-6 kolléga normális jövedelmét, azzal már maximálisan elégedett leszek, sőt, ha többet nem is termel, az sem érdekel. Ez azonban még odébb van.

Hajnal Zsolt- a Komplexauto.hu egyik megálmodója

Az oldalt tavaly indítottátok – mekkorára nőttetek bő egy év alatt?

Az oldalt valóban 2014 januárjában élesítettük, azonban az ötlet először 2012-ben jutott eszünkbe. Maga az előkészület és felkészülés egy bő másfél évet vett igénybe. Azt mondhatom, hogy nulláról egyre jutni volt a legnehezebb.

A szájt születése óta jelenleg a negyedik verziónál tartunk – mindig igyekszünk javítani és finomítani az oldal működésén, és persze a felhasználói visszajelzéseket is figyelembe vesszük. Mostanra több mint háromezer hirdetésünk van, a látogatottságunk pedig körülbelül napi ezerre nőtt.

Érdemes ehhez kiemelni, hogy jelenleg az oldalt mindenki ingyen használhatja, és ez még jó darabig így is lesz. Úgy tervezem, hogy a következő 2-3 évre még szükségünk lesz ahhoz, hogy elérjük a megfelelő méretet és piaci súlyt.

Mi volt az indulás óta eltelt év legfontosabb tanulsága?

Az, hogy mindig közbejöhet valami. Ha valamiről úgy tervezed, hogy 1-2 hónap alatt elkészül, azt nyugodtan megszorozhatod hárommal, a tervezett költségeket pedig talán még többel is.

Érdekes tapasztalat volt az is, hogy az emberek többsége nem várja tárt karokkal az új megoldásokat. Arra számítottunk, hogy egy gyakorlatilag egyetlen domináns szereplő által uralt piacon mindenki örülni fog egy alternatívának, de valójában még akkor is nagyon nehéz rávenni az embereket arra, hogy kipróbáljanak valami újat, ha pénzükbe nem kerül, így tulajdonképpen nincs vele kockázatuk.

Egyébként azt tapasztaljuk, hogy aki egyszer rászánja magát, hogy kipróbálja a Komplexautót, az utána a felhasználónk marad.

Hogyan méritek az oldal hatékonyságát?

Nagyon konkrét számaink nincsenek, hiszen nem kényszeríthetjük a partnereinket arra, hogy minden esetben kérdezzenek rá, hol látták az aktuális autó hirdetését, közvetett visszajelzéseink azonban jócskán vannak.

Egyrészt meggyőződésem, hogy a több mint egy éve meglévő ügyfeleink nem használnák folyamatosan az oldalt, ha nem érné meg nekik. Másrészt pedig, amikor előfordul, hogy egy már eladott autó fent marad az oldalon, általában nagyon hamar befut a kérés, hogy töröljük a hirdetést, mert folyamatosan érkeznek az érdeklődők.

Mi különböztet meg egy jó autós apróhirdetési oldalt egy gyengébbtől? A dizájn? A részletes adatok? Vagy valami teljesen más?

Az a legfontosabb, hogy amikor először felmész az oldalra, az azonnal átlátható legyen. Ebből a szempontból pedig a kevesebb néha több. Jó dolog egy részletes keresés, de valójában nagyon kevesen használnak 1-2-nél több szűrőt. Jelenleg úgy látjuk, hogy az egyszerűség és az átláthatóság nagyobb érték a részletgazdagságnál.

A Komplexautó is sokkal több funkcióval indult, mint ami most látható az oldalon, de úgy döntöttünk, hogy az átláthatóságra optimalizáljuk a szájtot.

Mik a használtautó-kereskedelem aktuális trendjei?

Az elmúlt években az újautó-piaci is megmozdulni látszik, főként a teherautók terén, köszönhető az NHP – Növekedési Hitelprogram lehetőségének, a használt autók iránt pedig egyértelműen folyamatosan nő a kereslet. Továbbra is az a jellemző, hogy nyugat-európai országokból származó használtautókkal lehet a legnagyobb érdeklődést felkelteni.

Az autókereskedelem hagyományosan „simlis” szakmának számít. Érezhető valamilyen változás ezen a területen?

Azt gondolom, hogy ez a szakma is kezd valamelyest letisztulni. Mióta konkrétan börtönbüntetés fenyegeti azokat, akik visszapörgetik a kilométerórát, az autók ára nem nagyon változott, a kilométeróra állások viszont mintha elkezdtek volna reálisabbak lenni.

Az persze jó kérdés, hogy mikor lesz egy autó tökéletesen olyan, mint amilyennek az autókereskedő leírja, szerintem soha. A hirdetők többsége, aki eladásra kínálja az autóját akarva-akaratlanul is, de kicsit jobbnak, szebbnek, értékesebbnek látja a sajátját, mint másokét, különösen a magánfelhasználók. Ebből adódik, hogy ami számára kisebb sérülés, vagy hiányosság az számunkra a valóságban egy sokkal nagyobb probléma.

De ez nem kifejezetten az autókereskedőkre jellemző! Nem egyszer találkoztam olyan magánszemély által közzétett leírással, ami nem hogy (mert hogy személyesen is megnéztem az autót) félrevezető volt, de egyáltalán nem fedte a valóságot. Ez sajnos el is tudja venni a kedvét az embernek a további kereséstől.

Milyen autót vezet egy autós hirdetési oldal tulajdonosa?

Múlt héten vettem egy használt Ford Focust egy barátomtól, a céges autóm egy Fiat 500L Living, és van egy Toyota Corollám. Az üzlettársamnak, Nádorfalvi Lászlónak egy Volvo S80 van, amit alkalom adtán kölcsön is szoktam kérni tőle. Mindegyik teljesen mást tud, és mindegyiket szeretem.

Mennyibe került felépíteni a Komplexautót? Csak saját forrásból finanszíroztátok az építkezést?

Annyit elárulhatok, hogy egy ilyen szájtot felépíteni több millió forintba kerül, és jelenleg még az üzemeltetésére is folyamatosan költeni kell. Eddig kizárólag saját forrásból építkeztünk – az üzlettársammal fele-fele arányban vállaljuk a felmerülő költségeket –, de várjuk a pályázati kiírásokat, és ha találunk releváns pályázatot, nem kizárt, hogy elindulunk rajta.

Mivel lennél elégedett egy év múlva?

Szerettem volna, ha májusig elérjük az ötezer hirdetést, ám erről ha nem is sokkal, de lemaradtunk. Szeretném, ha év végére elérnénk a tízezer hirdetést, egy év múlva pedig huszonötezerrel lennék elégedett. De ami a darabszámnál is fontosabb, hogy akik már használják vagy használni fogják az oldalt, azok a felhasználóink legyenek eredményesek és elégedettek mind az oldal működésével, mind pedig a velünk való együttműködéssel. Ez a legfontosabb, amiért egyáltalán érdemes csinálni ezt az egészet, és nem lehet pénzben kifejezni azt az érzést, amikor elismerően nyilatkoznak a munkánkról.

Az üzlettársammal minden ezres határ átlépésekor kibontunk egy üveg pezsgőt és iszunk felhasználóink egészségére. Bízom benne, hogy hamarosan heti szinten kell beszerezni ezeket a bizonyos pezsgőket.