Bajban lenne egy arab sejk Budapesten

buli bulinegyed alkohol nyár romkocsma
Vágólapra másolva!
A tetejéről a talpára kell állítani a turizmust. Bár a szállodák rekord szobafoglaltságot értek el tavaly, a vidéki üdülőhelyeken 14 év alatt szinte semmennyit sem nőtt a külföldi turisták száma. A szakma szerint a szállodaiparnak a további sikerekhez összefogásra és áfacsökkentésre van szükség.
Vágólapra másolva!

Egy arab sejk három feleséggel és sok gyerekével nehezen találna magának megfelelő szállást Magyarországon. Kevés a luxusszoba - mondta Niklai Ákos, a Magyar Szálllodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Még a Hiltonnak is fejtörést okozna, ha ennyi embernek összenyitható szobákat kellene biztosítani.

Elég ennyi szoba

A turizmus és a szállodaipar Magyarországon szépen fejlődött az elmúlt években, a növekedést tekintve első helyen áll az Magyarország Európában. 60 ezer szoba van és ez elegendő is – mondta Niklai Ákos, aki a magyar turizmus tavalyi és elmúlt 14 éves adatairól számolt be.

Év eleji feltöltődés garantálva! - Öt szuper wellness szálloda, ahol kikapcsolódhatsz Forrás: Tisza Hotel Szeged

A turizmus 9 százalékkal járul hozzá a magyar GDP-hez, több mint 300 ezren dolgoznak a szállodákban, az ágazat devizabevétele pedig éves szinten 4 milliárd eurót tesz ki. Niklai Ákos szerint a szállodákból is hiányzik megfelelő szakember, a szakképzet munkaerő.

Budapesten 70 százalékon pörögnek

Az átlagos szobafoglaltság országos szinten valamivel több, mint 51,8 százalékos, vannak még üresen álló szobák – mondta a szállodaszövetség elnöke. A szállodák foglaltsága több mint 4 százalékkal nőtt 14 év alatt.

Budapesten a szobák 70 százaléka foglalt.

Európában a 17. helyen áll Budapest szobafoglaltságban. Niklai Ákos szerint Pozsonyt, Vilniust és Varsót is megelőzi Budapest. Ám azt Niklai Ákos meglepőnek nevezte, hogy a külföldi vendégéjszakák száma vidéken az elmúlt 14 évben nem emelkedett, stagnált.

A turisták elfelejtették a Lánchidat

A turistákról elmondta, jelentősen 35 százalékkal csökkent az orosz és ukrán turisták száma, ezt főleg Harkály, Hajdúszoboszló és Hévíz érzi meg. Német turistából is sokkal kevesebb jön, mint korábban, viszont az angolok rászoktak az olcsó magyar sörre és a romkocsmákra.

Rácuppantak a romkocsmákra az angolok Forrás: Origo

14 éves trendeket is bemutatott Niklai Ákos. A vendégéjszakák száma 2000-hez képest 60 százalékkal nőtt Magyarországon. A belföldi turisták száma 97 százalékkal ugrott meg, a külföldieké pedig 40 százalékkal. Ami Budapestet illeti, 14 év alatt 75 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma.

Új vendégek jelentek meg: orosz, cseh és román turisták hagyták a pénzüket főleg a vidéki szállodák nagy fürdőhelyein. Viszont elfelejtették Magyarországot a japán és a holland turisták és a német idelátogatók száma is 45 százalékkal csökkent.

Több lett a csillag

Nőtt a magasabb kategóriájú szállodák aránya. Az átlagos csillagszám a szállodákban 2000-ben 2,95 volt ez 2014-re 3,6 csillagszámra nőtt. Világtrend, hogy a turisták kevés időre mennek pihenni. Magyarországon átlagosan 2,5 napot tartózkodik egy turista. A foglalások 40-60 százaléka az interneten történik, és az utolsó pillanatra hagyják a Budapestre kíváncsiak a szobafoglalást is.

Egyértelműen kedvezően hatott a turizmusra az uniós csatlakozás, a schengeni övezeten belüli könnyítések. És a fapados légitársaságok is hozzák az utasokat. A Szép kártya a vidéki szállodák belföldi szobaár-bevételének 25 százalékát adja, ami szintén jó eredmény.

A sárvári gyógyfürdőkomplexum nagyon népszerű Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

Éves szinten Debrecenben 41, Pécsen 38, Kecskeméten 36, Szegeden 43 százalékos a szobák kihasználtsága. Harkányba 30, Gyulán pedig a szobák 48 százalékát lepik el a pihenni vágyók.

A szállodaszövetség javaslata szerint az áfát csökkenteni kell, ami növelhetné a bevételeket, javítaná a minőséget és a jövedelmezőséget. A megmaradt pénzből a szállodások költhetnének felújításra is - mondta az elnök. A magyar szállodák műszaki állapota rendkívül rossz, a szobák bútorait ritkán tudják cserélni a tulajdonosok.

Többet kell költeni marketingre

A kormányzat marketing tevékenysége rendkívül szerény költségvetésű, a 15 évvel ezelőtti 15-20 milliárdhoz képest jelenleg 5 milliárd forint, ezért ezt is emelni kellene – mondta Niklai Ákos. A külföldi vendégeket kellene jobban bevonzani, mert ők többet költenének Magyarországon. Attrakció kell – tette hozzá. Nagytömegű események, mit egy Rolling Stones koncert vagy a vizes világbajnokság.