Magyar startup mentené meg a hirdetőket a robotoktól

2015.06.24. 07:00

Világproblémára kínál megoldást az online hirdetési csalások leleplezésével foglalkozó magyar startup, az enbrite.ly. Eredetileg az volt a fontos, hogy a saját cégükben dolgozzanak, de közben megnyerték az egyik legnagyobb nemzetközi startupverseny fődíját. Varga Gergő, az enbrite.ly társalapítója és termékmenedzsere a kihívásokról és további terveikről beszélt az Üzletrésznek.

A Google sem egyedül oldotta meg

A botnet olyan számítógép-hálózat, amely felett valaki átvette az irányítást. A kattintási csalók arra ezeket arra használják, hogy mesterséges forgalmat generáljanak weboldalakon. Ez a hirdetőknek a leghátrányosabb, mivel ők kattintásszám alapján fizetnek az online reklámokért. Az enbrite.ly fejlesztése a viselkedésük alapján különbözteti meg a weboldalak botnetes és a valós felhasználóit, így leleplezve a kattintási csalókat. A weboldalak kódjába könnyen beépíthető megoldás folyamatosan gyűjti és elemzi a forgalmi adatokat, és riasztja az oldal gazdáját, ha valami gyanúsat talál. 

"Az amerikai Interaktív Hirdetési Iroda nemrég megállapította, hogy a webes forgalom 36 százalékát nem emberek generálják. Egy több mint 100 milliárd dolláros iparágnál, mint a hirdetésipar, ez elég sok elcsalt pénzt jelent" – mondta Varga Gergő, az enbrite.ly társalapítója és termékmenedzsere. 2014 márciusában, éppen a cég alapításakor vásárolta fel a Google az egyik amerikai vetélytársukat, amit biztató jelnek vettek. Ha a világ egyik legnagyobb és leginnovatívabb vállalata sem tudja házon belül megoldani a problémát, akkor tényleg van piaci igény ilyen megoldásokra.

Varga Gergő és csapata tanítani szeretné az online hirdetési piac szereplőitFotó: Bielik István - Origo

Sok a kényelmetlen kérdés

Bár világproblémáról van szó, az enbrite.ly nehezen találja meg a célközönséget. A piaci szereplők többsége érti a problémát, de az online hirdetési piac úgy épül fel, hogy kevesen érdekeltek a csalások megszűnésében. Varga szerint eredetileg a hirdetőknek tervezték a szolgáltatásukat: mivel ők veszik a hirdetéseket, nekik okozza a legnagyobb veszteséget a probléma. Azonban mint kiderült, a hirdetőket nem igazán érdekli, hogy a forgalmuk emberi kattintásból jön-e, amíg visszajön a hirdetésbe fektetett pénz. A cégek többsége pedig kiszervezi az online marketing feladatokat médiaügynökségeknek, akik fix fizetést kapnak az ügyféltől, így nem érdekük, hogy bármi változzon. Lényegében még a hirdetési hálózatoknak is mindegy, ki vagy mi generálja a forgalmat. Az enbrite.ly tevékenysége rengeteg kényelmetlen kérdést vet fel, és most az az egyik legnagyobb kihívás, hogy tanítsák a piac szereplőit.

Rendbe tennék az online hirdetési piacot

Az enbrite.ly hosszú távú célja, hogy rendet tegyen a piacon úgy, ahogy a Visa és a MasterCard rendet teremtettek az online bankkártyás fizetésnél. Miután a MasterCard és a Visa két százalékban maximálta a visszafordított tranzakciók arányát, a cégeknek is érdekükké vált a csalások megakadályozása. A cél az, hogy az online hirdetési piacon is hasonló standard lépjen érvénybe: senki se mondhassa, hogy ő nem tehet a forgalom minőségéről, hanem mindenki gondoskodjon róla, hogy egy bizonyos százalék alatt tartsa a csalások arányát.

Az enbrite.ly fejlesztése a viselkedésük alapján különbözteti meg a valós felhasználókat és a robotokatForrás: Enbrite.ly

Tervezik, hogy a mobilalkalmazásokon belüli hirdetéseket is megszűrik, mert itt is megjelennek a különböző csalási módszerek. „Mivel ezzel még kevesen foglalkoznak, kicsit olyan most ez a terep, mint a vadnyugat. Egyelőre kutatásokat végzünk, keressük, hogy hol van piaci igény, és van-e olyan, aki a gyermekbetegséggel küzdő prototípust is hajlandó használni.” Ezután nekilátnak a termékfejlesztésnek. Előbb megtalálják a vevőt, és utána fejlesztenek. Eddig is így csinálták, és úgy látszik, hogy működik.

A befektetőktől kapcsolati tőkét is várnak

„Nem startupot akartunk csinálni, hanem egy vállalkozást, amiből meg tud élni körülbelül tíz ember, de aztán kicsit elszaladt velünk a ló” – mondta Varga. A kezdőtőke az alapítók félretett pénzéből állt össze, illetve tanácsadásból is visszaforgattak valamennyit, de lassan haladt a termékfejlesztés, és volt olyan időszak, amikor hónapokon át fizetés nélkül dolgoztak. Nagy segítség volt még az elején a hazai startup szcénával viszonylag sokat foglalkozó Invendor befektetési és innovációs cég támogatása. A mai napig olyan befektetőket keresnek, akik a pénz mellett kapcsolati tőkét is hoznak. Az Invendornál is ez volt a legnagyobb segítség, nem pedig maga a befektetett összeg.

Azért mentek ki 2014 őszén Finnországba a térség legjobb startupfejlesztési programjára, a Startup Saunára, hogy újabb befektetőket szerezzenek. A Startup Saunán eltöltött öt hét után megnyerték a Slush nevű startupverseny a fődíját. A nyeremény eredetileg 250 ezer euró (nagyjából 75 millió forint) lett volna, de a Slush előestéjén megduplázták, így végül egy 500 ezer euró, vagyis nagyjából 150 millió forint lett. Az enbrite.ly 2015 tavaszán három befektetőtől összesen 750 ezer euró (225 millió forint) összegű befektetést kapott. Az angyalbefektetőket tömörítő Enbritely Holding és a finn Evli Bank adták a Slush-fődíjat, és melléjük beszállt az osztrák SpeedInvest kockázatitőke-befektető cég. Június 18-án jelentették be, hogy partnerséget kötöttek a bécsi Studio Binär üzletfejlesztő céggel (amley a már említett IAB tagja). Az együttműködés célja, hogy bővítsék ügyfélkörüket a közép-kelet-európai régióban.

Az enbrite.ly a világpiacra megy, de most Európa a fő célFotó: Bielik István - Origo

Lefalazni Európát

 „A kezdetektől úgy láttuk, hogy egyből a világpiacra kell menni ezzel a termékkel. A magyar vásárlóerő és a magyar piac túl kicsi, viszont miután megnyertük a Slusht, bekerültünk a magyar médiába is, és kaptunk magyar megkereséseket. Akkor kezdtünk el kicsit jobban foglalkozni a magyar piaccal.” A Slush után úgy döntöttek, hogy gőzerővel ráfekszenek az enbrite.ly projektre, vagyis a csapat minden tagja teljes állásban erre koncentrál. Bár a startupok világában nehezen értelmezhető ez a kifejezés, mert nem igazán teljes állásuk van, hanem teljes életük: annyit dolgoznak, amennyit kell, vagy még többet.

Most médiaügynökségekkel tesztelnek, de közben nyitottak a nagy nemzetközi hirdetési hálózatok felé is. „Minden pénzt növekedésre fordítunk, úgyhogy valószínűleg egy ideig még nem lesz nyereséges a cég. Most hét fizető ügyfelünk van, akik közül három magyar. A következő évben több tucat vevőt szeretnénk. Annak örülnénk a legjobban, ha jönne több olyan referencia-ügyfél, akinél meg tudjuk mutatni, hogy érdemes ezzel foglalkozni.”  Azt szeretnék elérni, hogy a küzdelem az online hirdetési csalások ellen központi téma legyen Európában. Próbálnak egy lépéssel a nemzetközi versenytársak előtt járni abban, hogy milyen csalási módszereket fedeznek fel. A konkurens cégek többnyire Amerikában vannak, nekik pedig az most a fő céljuk, hogy lefalazzák Európát. Megvetik a lábukat, hogy amikor a többiek ideérnek, az enbrite.ly-val kelljen versenyezniük.