"A nem kiemelten fontos beruházásokat elhalasztjuk, vagy leállítjuk" - jelentette be Matthias Müller. A konszern frissen kinevezett elnöke döntését a csalási botrány kártérítéséből fakadó tetemes költségek miatt látja elkerülhetetlennek - közölte a Bloomberg.
A Porsche volt vezetője a Volkswagen 20 ezer alkalmazottja előtt ismertette terveit. A konszernek nem kevesebb, mint 11 millió dízel járművet kell megjavítania vagy épp cserélnie, aminek a költségei lassan horribilis méreteket öltenek. A vállalat eddig 6,5 milliárd eurót (közel kétezer milliárd forint) különített el a megbabrált járművek helyreállítására.
"Nem lesz elég"
- mondta Müller. A konszern vezetője további összeg elkülönítését látja szükségesnek a felmerülő büntetések és kártérítések fedezésére. A vállalat menedzsmentje jelenleg a futó beruházásokat vizsgálja felül, amelyekből forrást lehetne kivonni. Csak az amerikai hatóságok részéről 7,4 milliárd dolláros (2 ezer milliárd forint) büntetésre számíthat a német autógyár.
A konszern az összes lehetőséget számba veszi, amiből pénzt lehetne előteremteni a várható büntetések fedezésére. Míg a vállalat szakszervezete a kutatás-fejlesztésre szánt összeg megcsorbítása mellet kardoskodik, addig a menedzsment inkább munkavállalóinak létszámán sprórolna. A szponzorációs kiadások visszavágása ugyancsak opció. Bernd Osterloh, a felügyelő bizottság egyik tagja elsőkörben
az igazgatósági tagok bónuszait fagyasztaná be.
A Credit Suisse múlt heti elemzése szerint a Volkswagen-botrány akár 23-78 milliárd euró közötti költséget is okozhat a konszernnek, de egyre több elemzés lát napvilágot arról, hogy a tényleges költségek valahol 60-80 milliárd euró körül lehetnek. Az összeg aszerint változik, hogy mennyire lesz mély a válság és milyen szcenárió mentén zajlik majd az ügy rendezése.
A legrosszabb esetben közel 24300 milliárd forint is lehet a dízel-ügy végszámlája.
Csak az arányok kedvéért: ez egy akkora összeg, mint Magyarország 10 havi költségvetése, valamint a hétszerese a Volkswagen-csoport 2014-es nettó nyereségének.
A vállalatnak Magyarországon, Győrben is van gyára. A sajtóosztálytól várjuk a választ, hogy várható-e elbocsátás, beruházás leállítása, elhalasztása, vagy bárminemű megszorítás a nyugat-magyarországi telepen.