Lassul, de dübörög még a luxusipar

2015.12.15. 13:08

Még mindig jó üzlet a luxus: ha lassuló ütemben is, de tovább javították eladási és profitadataikat a szektorban tevékenykedő legnagyobb cégek. Termékcsoportonként ugyanakkor erős különbségek láthatók. 

A világ száz legnagyobb luxusipari cége (TOP-100) a Deloitte Global Powers of Luxury Goods 2015 – Engaging the future luxury consumer jelentése szerint a vizsgált időszakban (a 2015-ös összeállítás még a 2013-as adatokat dolgozza fel) átlagosan

8,2 százalékos bevétel- és 10,3 százalékos profitbővülés tudott felmutatni.Bár ezek az adatok más ágazatokkal összehasonlítva nem tekinthetők kedvezőtlennek, a szektor veszített lendületéből, a 2011-2013 közötti éves átlagos forgalomnövekedés ugyanis még 9,8 százalék volt.

A visszafogottabb bővülés ugyanakkor nem egységesen jellemezte szektort: egyes termékcsoportok forgalmazói alig, mások jóval erőteljesebben lassítottak. A szektort jellemző trendek mélyebb megismeréséhez érdemes tehát ilyen bontásban is áttekinteni mi is történt a piacon. A jelentés e szempont alapján öt csoportra osztotta a legnagyobb szereplők sokaságát.

Ruházat és lábbelik: erős pozíciók

A ruházati termékeket és lábbeliket gyártó luxuscégek megerősítették pozícióikat a vizsgált időszakban. Az ide sorolt 36 társaság átlagosan 10 százalékos összesített növekedési ütemet ért el.

A TOP-100 között egyébként ehhez a csoporthoz tartozik szám szerint a legtöbb vállalat, ám átlagosan a legkisebb méretűek, aminek következtében az összes luxusipari eladásoknak így „csak" a 18,4 százaléka köthető hozzájuk. A csoport három legnagyobb tagja a Ralph Lauren, az egyebek mellett a Tommy Hilfiger, IZOD márkáiról ismert PVH és a Hugo Boss, amelyek a csoport értékesítésének a 42,8 százalékát realizálták.

Az ide sorolt cégek fele – nem meglepő módon – olasz gyökerekkel bír, a többiek kilenc országból indultak. Európa továbbra is dominálja a divatipart, amelynek csupán hat vállalatának található más kontinensen a székhelye, elsősorban egyébként az Egyesült Államokban.

Táskák és kiegészítők: erős fékek

A szektor leggyengébben teljesítő szegmensét képviselik a kifejezetten táskákra és kiegészítőkre (ide értve a szemüvegeket is) specializálódott cégek: eladásaikat mindössze 4,7 százalékkal tudták növelni szemben a legnagyobb száz cég 8,2 százalékával. Ez egyébként az egyedüli csoport, amelynek a súlya a TOP-100 értékesítésében nem éri el a 10 százalékot (7,3 százalék).

Tizenkét cég tartozik ide, három közülük a domináns: a Luxottica Group, a Safilo Group és a Kate Spade adta a csoport teljes eladásainak a 70,3 százalékát. A három közül is kimagaslik a világ legnagyobb szemüveg gyártójának számító olasz Luxottica, amely egymagában több luxusterméket adott el a taglalt évben, mint a csoport összes többi tagja együtt. A cég márkái közé tartozik egyebek mellett a Ray-Ban, a Persol és az Oakley

Az NBA csillag, Reggie Miller a Luxottica Group New York-i üzletébenForrás: Getty Images/AFP/2006 Getty Images/Scott Wintrow

Itt is területi koncentráció jellemző: hat cég székhelye Olaszországban található, háromé az USA-ban, s csak egy-egy Dél-Koreában és az Egyesült Királyságban.

Kozmetikumok és illatszerek: nagyra nőttek

Az ide sorolt 11 cég a TOP-100 átlagánál magasabb, átlagosan 3,1 millió dolláros, s 1 milliárdot is meghaladó eladásokkal büszkélkedhet, de az első három – az Estée Lauder, a L'Oréal Luxe és a Shiseido – 5 milliárd dollárosnál is nagyobbal. A forgalom és bevételnövekedésben ugyanakkor inkább a lemaradok közé sorolhatók: a csoport eladásainak bővülése majd két százalékponttal maradt el a száz legnagyobb cég átlagától, 6,3 százalék volt.

Négy-négy francia és amerikai cég található közöttük, egy-egy pedig Olaszországban, Japánban és Spanyolországban.

Ékszerek és órák: csillogó eredmények

Minden szempontból kiemelkedő teljesítmény nyújtottak az ékszer- és óragyártók. Az összesített eladások 13,5 százalékkal nőttek, ami 5,3 százalékponttal meghaladja a TOP-100 átlagát, miközben a profitsoron sem maradtak le az átlagtól.

Az ide sorolt cégek számát tekintve – 31 – csak a ruházat és lábbeli termékekre specializálódott csoport népesebb, s az átlagos eladások értéke közel 1,8 milliárd dollár volt a 2013-as pénzügyi évben, ezzel a második az összes csoport között a maga 26,3 százalékos részesedésével.

Swatch üzlet KínábanForrás: Imaginechina/Guo qichang - Imaginechina/Guo Qichang

Itt is három cég – a Chow Tai Fook, a Swatch Group és a Rolex – ért el 5 milliárdosnál nagyobb értékesítést, s így e három együtt adja a teljes csoport eladásainak a 42,9 százalékát. A csoport 17 tagjának az értékesítésből származó bevétele nem érte el az egy milliárd dollárt.

A csoportot egyébként három alcsoportra szokás osztani:

  • vannak (összesen kilencen) az ikonikus branddel rendelkező svájci luxus óragyártók;
  • nyolc vertikálisan integrált ékszercsoport, kiterjedt értékesítési hálózattal Kínában/Hong Kong-ban és Indiában; s végül, de nem utolsó sorban
  • a többi 14 – főként ékszeres cég – a világ minden tájáról, köztük olyan nevek, mint a brit Graff Diamonds, a japán Mikimoto, a dán Pandora vagy a spanyol Joyeria Tous.

A „szatócsok": jól profitál a luxus

Felemás teljesítményt nyújtottak az ágazat nagy óriásai: az eladások mérsékelten (4,9 százalékkal) bővültek, ám a nyereségjavulás túlszárnyalta az összes egyéb gyártó által elért szintet. A Deloitte tíz vállalatot sorolt a széles termékportfolióval rendelkező konglomerátumok közé. Olyanokat, amelyek messze a legnagyobbak, átlagosan 6,8 milliárd dolláros értékesítéssel. Súlyuk így 31,9 százalékos a TOP-100-on belül. Köztük három olyan is található – az LVMH, a Richemont és a Kering –, amelyek a lista első 10 szereplői közé is belfértek, s egyben az egész csoport eladásainak a kétharmadát adják. 

Forrás: Getty Images

Túlnyomórészt európai multinacionális cégekről beszélünk, amelyek közül három-háromnak – LVMH, Kering és Hermès – Franciaországban, illetve Olaszországban (Prada, Salvatore Ferragamo és TOD'S) van a székhelye, Egy-egy található Hong Kong-ban (Michael Kors), Svácban (Richemont), az Egyesült Királyságban (Burberry) és az USA-ban (Coach).

A cikk megjelenését a Hungaria Pezsgőpincészet Kft. támotatja. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK