Az egyre olcsóbb elektromos és hibrid autók el fogják porlasztani az üzemanyaggal működő kocsik előnyét az árversenyben. A dízeljárműveknek meg amúgy is nehezebb dolguk lesz, mert az emissziós szabályok szigorodni fognak világszerte, hála a Volkswagen tavalyi botrányának. A dízeles kocsik piaci részesedése jelenleg 13 százalék körül van, de 2025-re 4 százalékra csökkenhet – írta a Financial Times.
A dízel bázisának számító Európában a kategória forgalma 50 százalékról mindössze 10-re fog visszaesni.
Az öreg kontinensen egyébként a dízel részaránya már 2012 óta csökken, de a VW-botrány igencsak meggyorsította a folyamatot.
Egyre kevesebb szén-dioxidot lehet kibocsátani, így jelenleg minden autógyártó elektromos járművek fejlesztésébe fekteti kapacitásait. A dízel persze elvileg ötödannyi CO2-kibocsátással jár, mint a benziné, de ezt az autógyártók a motorháztetőkre kenhetik, mert most már a nitrogénoxid-kibocsátást is mérik és korlátozzák, ebből pedig sokat pufognak ki az érintett motorok. Ez az oka annak, hogy a világ autógyártóinak majd mindegyike indítani akar 100 százalékosan elektromos autókat 5 éven belül.
Egyes nagyvárosokban (London, Madrid, Párizs, Athén) pedig arra készülnek, hogy kitiltsák a füstöt pöfögő járműveket a belvárosaikból.
„A Volkswagen dízelbotránya után a politikusok és a regulátorok nagyon ugranak a témára, és nagyon populisták lettek – írja a portál. – Egyes tervek talán túl ambiciózusak, de az irány mindenképpen világos, és visszafordíthatatlan.” Az FT szerint a dízel a kamionok és a városi terepjárók szegmenseiben maradhat domináns szerepben.