Újabb szabály, amihez alkalmazkodni kell

vállalkozás elektronikus ügyintézés buildings BUILDING structures cellular data CITY clerk business office worker BUSINESSMAN businesspeople day ENTREPRENEUR al interaction networking communication joining network connections lad
View through glass of man looking down at digital tablet smiling
Vágólapra másolva!
Minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozás köteles beszámolójának közzétételéről és letétbehelyezéséről gondoskodni a számviteli törvényben megadott határidőnek megfelelően. Erre 2016. december 1-től – a beszámolási időszaktól függetlenül – már csak az Online Beszámoló- és űrlapkitöltő rendszeren (OBR) keresztül lesz lehetőség.
Vágólapra másolva!

A beszámolók feltöltésére éves beszámoló, egyszerűsített éves beszámoló esetén a mérlegforduló napját követő ötödik hónap utolsó napjáig (a cégek többségénél jellemzően május 31-ig),összevont (konszolidált) éves beszámoló esetén a mérlegforduló napját követő hatodik hónap utolsó napjáig ad lehetőséget a törvény. Az elmúlt bő egy évben már a megszokott ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő) keretrendszerrel együtt futott az OBR, így lehetőség volt az éles tesztelésre, a 2017. évi beszámolófeltöltési időszakban azonban már csak az utóbbi platform áll rendelkezésre - hívja fel a figyelmet blogbejegyzésében Héhn Miklós az RSM Hungary számviteli üzletágának vezetője.

Jelentősebb változások az új beszámolófeltöltési felületen

Az OBR felületen elérhető rendszer

használatához ügyfélkapus regisztrációval kell rendelkezni.

Az ügyfélkapus bejelentkezést követően van lehetőség a beszámoló típusának megfelelő nyomtatvány kiválasztására a beadvány kitöltése, beszámolók, mérlegek beadása menüpontban. A felület a segítségünkre van: a korábbi ÁNYK-ban használt nyomtatvány típusokat megfelelteti az online kitöltéskor kiválasztandó nyomtatványtípussal, így segíti a tájékozódást.

Egyre több területen már csak elektronikus ügyintézésre van lehetőség Forrás: Cultura Creative/Daniel Ingold

A társaság adószámának kitöltését követően a cégbíróságon bejegyzett hatályos adatokat a program automatikusan lehívja és kitölti, csupán a beszámoló aláírására jogosult tisztségviselők adatait kell kitöltenie a felhasználónak. A beszámoló adatainak megadásakor a korábbi, 15EB nyomtatványról jól ismert adatokat (beszámolási időszak kezdete, benyújtás indoka, pénznem stb.) szükséges felvinni, ebben nincs jelentős változás.

Újdonság, hogy

  • devizás könyvvezetésnél kötelező az értékelésnél alkalmazott árfolyam megadása is, illetve
  • rögzíteni lehet, hogy a beszámoló milyen szektorspecifikus könyvviteli szabályok alapján került összeállításra (pénzintézeti sajátosságok, vagy IFRS szerinti beszámolót készítők köre).

Bővült a benyújtóra vonatkozó és a beszámolóhoz kapcsolódó egyéb adatok köre is.

  • A beadványt megküldő szervezet adatait, illetve
  • az érintett társaságnál tárgyévben, valamint tárgyévet megelőző két üzleti évben foglalkoztatottak átlagos létszámát is meg kell adni.

Utóbbi segítségével egy belső ellenőrzés is végigfut a rendszerben a megfelelő beszámolótípus kiválasztását illetően.

Mérleget és eredménykimutatást immár nem lehet .pdf formátumban feltölteni (ellentétben a korábbi – tapasztalataink szerint a közzétételre széles körben használt – 15EB-05 típusú nyomtatvánnyal), kivéve a speciális beszámolóformátumok (például pénzügyi vállalkozások beszámolója, külföldi vállalkozások magyarországi fióktelepe) esetén. Kézi adatbevitel esetén a tévesztések lehetősége és az időráfordítás is megnő. Ennek elkerülése érdekében érdemes a könyvelőszoftverek fejlesztési lehetőségeinek utánajárni, és alkalmassá tenni a rendszereket, hogy fájlként generálja a mérleget és eredménykimutatást, ami ezután egyszerűen feltölthető az OBR felületre.

Érdemes figyelni rá, hogy az űrlapkitöltő rendszer 20 perc inaktivitást követően kiléptet, és mentés nélkül törli a bevitt adatokat. A részlegesen kitöltött nyomtatvány .obr kiterjesztésű fájlként menthető le a saját tárhelyre, folytatáskor ezt a fájlt kell visszatölteni az OBR felületére.

Összekapcsolódó hatósági adatrendszerek – elektronikusan figyelt cégadatok

Innentől kezdve a beszámoló adatai automatikusan összefuttathatók a Cégbírósági adatokkal! Ha például

egy vállalat tőkehelyzete tartósan nem rendezett vagy negatív, akkor ez az információ a beszámoló feltöltésétől kezdve akár azonnal kiszűrésre kerülhet,

és nem csak egy esetleges adóhatósági ellenőrzéskor derül rá fény.