Sajnáljuk, ön ma is szennyezte környezetét

2017.01.27. 14:00

Nem elég motivált? Hallgassa meg a legújabb klímakutatások eredményeit a Föld energiakészleteiről, ezután pedig az emberiség által egy átlagos napon elfogyasztott energia mennyiségét, számoljon és jusson eszébe: régóta mondják a szakemberek, hogy baj lehet. Most már ezek a tudósok azt mondják: baj van! Szerencsére az üzleti világban egyre sikkesebb csökkenteni a cégek karbonlábnyomát. Van, ahol a nullára sikerült már.

  

Kutatók szerint visszafordíthatatlan folyamat indult el.Forrás: Shutterstock / Tatiana Grozetskaya

  Ilyen életforma mellett a Föld nevű bolygón az élet fennmaradására az emberek számára nincs esély"

– ezt már két magyar szakértő mondja, de ettől még nem lesz barátságosabb a képlet; Koór Béla és Varga Virág szerint a jelenlegi adatok alapján éppen megvalósul a tudósok korábbi rémálma; az emberiség energia-túlfogyasztása állandósult és nem csökken látványosan, hiába a sok új eszköz, természetbarát gép - kétszer annyi energiát fogyaztunk el fejenként, mint amennyit szabadna. 

Egy magyar ember karbonlábnyoma közel 6 tonna évente, azaz egy ember hatezer kilogramm szén-dioxidot „bocsát ki" tevékenységei során 12 hónap alatt, átlagosan. Ha nagyobb házban lakik, nagyobb,- vagy több autót üzemeltet, esetleg többet repül, sok háziállata van, vagy sok marhahúst eszik - a szám még nagyobb lesz. Ez a szám a képlet kulcsa; a földi élet fenntarthatósága szempontjából a fogyasztás pont a duplája annak, amit egyénenként felhasználhatnánk. Kétszer annyit veszünk el a bolygó készleteiből, mint lehetne - mondják a szakértők.

Az általunk megkérdezett két szakértő fő területe a vállalatok karbonlábnyomának csökkentése - módszerüknek köszönhetően komoly profitot hozó, hazai cégek vezetői között a karbon-neutralitás lett a  legújabb versenysport, márpedig ezek az emberek nagyon tudnak versenyezni egymással. 

A karbonsemlegesség célja, hogy a Föld tartalékai a lehető legtovább kitartsanak.Forrás: Green Home Los Angeles

Menő a „zöld vállalat", de miért?

A vállalás önkéntes; a motiváció a szakemberek szerint ugyanaz, bármekkora cégről is van szó.A fenntarthatóság trendi,a környezetért és a közösségért vállalt tevékenység, mint például a karbonsemleges működés presztízs értéket képvisel, növeli a brandek valós értékét,a részvények árfolyamára is hatással van,és a cégek vitelének kockázati szintjét is csökkentik a vállalások, mondja Varga Virág.

Ez egészen jó jel

Az a tény, hogy piaci vállalatok, profitorientált cégek vezetői - felmérve saját karbon-lábnyomukat - helyben csökkenteni is szeretnék azokat Varga Virág szerint azt jelenti, hogy az üzleti szférát irányítók felfogták mi a tét, komolyan veszik a társadalmi felelősségüket. A karbonsemlegesítési folyamat része az is, hogy a vállalat az előre a fennmaradó kibocsátásait egy távolabbi kibocsátás csökkentő projekt – esőerdő-mentés, szélerőmű-park - által generált minősített kibocsátás csökkentés megvásárlásával is megválthatja.A kormány támogatja az ügyet, a kibocsátás csökkentése költségként elismert tételként jelentkezhet a beszámolók készítésénél

- tájékoztatott a szakember.

Működik egészen kicsiben is

Nem csak cégek képesek lassítani az energiakészletek kifogyását, bárki tehet vállalást – akár saját magára is. Ha valaki magánszemélyként 6 tonna CO2-ellentételezést vásárol, akkor az életvitele karbonsemleges lesz, ez azt jelenti, hogy miatta a Föld élhetőségét nem fenyegeti veszély.
Magánszemélyként úgy csökkenthető még kibocsátás, hogy a karbonsemleges vállalatoktól vásárol karbonsemleges termékeket és szolgáltatásokat – nulla karbonlábnyommal – mondják a szakértők. A jövő áruházaiban minden terméken fel lesz tüntetve annak karbonlábnyoma, segítve ezzel a fogyasztókat döntéseikben – ezt ígérik legalábbis; több helyen a világban ez már ma is így működik.

És nagyon nagyban is

Magyarországon van olyan nagyvállalat, amely 100 százalékos karbonsemlegességet ért el tavaly, ez a Magyar Telekom Csoport. A multicég először 2015-ben működött karbonsemlegesen, a hazai nagyvállalatok közül elsőként, az európai vezető távközlési szolgáltatók mezőnyében pedig szintén az elsők között. Olyan energiahatékonysági beruházásokat hajtottak végre, amely keretében például adatközpontokat korszerűsítettek és technológiai beruházásokat végeztek, valamint tovább növelték a hibrid és elektromos autóik arányát a céges autóflottában. Másrészről a magyarországi elektromosenergia-felhasználását 100 százalékban megújuló energiaforrásból biztosították, illetve semlegesítették a fosszilisenergia-felhasználásból származó kibocsátást zöld projekt, vízerőmű támogatásával.