A múzeumi belépőjegy drágult a legjobban az elmúlt 16 évben Magyarországon, csaknem öt és félszer annyiba került 2016-ban, mint 2000-ben. Ez jócskán meghaladja még a cigaretta áremelkedésének mértékét is, márkától függően egy doboz fogyasztói ára 3,8-4,7-szeresére nőtt ebben az időszakban – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal fogyasztói átlagárakat tartalmazó adataiból.
Persze tizenhat év alatt minden terméknek és szolgáltatásnak nőtt az ára, de
az összesített infláció 94 százalékos volt az elmúlt 16 évben, ami azt jelenti, hogy nagyjából a kétszeresére emelkedtek az árak.
Egyes termékek és szolgáltatások azonban sokkal nagyobb mértékben drágultak.
Termék vagy szolgáltatás | Ár 2000-ben (Ft) | Ár 2016-ban (Ft) | Árváltozás |
Múzeumi belépőjegy, db | 164 | 899 | 548% |
Symphonia cigaretta, csomag | 210 | 980 | 467% |
Sopianae cigaretta, csomag | 228 | 992 | 435% |
Paradicsom, kg | 130 | 544 | 418% |
Mozijegy, db | 369 | 1490 | 404% |
Férfihajvágás, fő | 446 | 1800 | 404% |
Szemétszállítás, 110–120 literes kuka ürítésének havidíja | 510 | 2050 | 402% |
Multifilter cigaretta, csomag | 272 | 1040 | 382% |
Népszabadság, db | 68 | 250 | 368% |
Vonaljegy, db | 84 | 306 | 364% |
A fenti top tízes listában a paradicsom árváltozása szorul magyarázatra, ugyanis a KSH pont 2001-től a primőr árukat is ide sorolta. Ezért a 2000-es 130 forint után a következő évben 339 forintra ugrott az ár. Ha csak a 2001 és 2016 közötti időszakot nézzük, akkor jóval szerényebb az árváltozás, az eredeti szint 160 százaléka (vagyis az infláció 60 százalékos). Meg kell jegyezni azt is, hogy a mozijegy ára a korábbi péntek délutáni helyett 2012-től szombat esti előadásra és multiplex mozira vonatkozik. Ezek a változások azonban összefüggnek a fogyasztói szokások átalakulásával is.
A több mint 90 termék és szolgáltatás átlagárát tartalmazó listában
többségben vannak azok tételek, amelyek az infláció feletti mértékben drágultak,
körülbelül 55 százalék az arányuk. Vannak olyan termékek és szolgáltatások is, amelyek a pénzromlás üteménél lassabban drágultak.
Termék vagy szolgáltatás | Ár 2000-ben (Ft) | Ár 2016-ban (Ft) | Árváltozás |
Öblítőszer-koncentrátum, 900 milliliter–1 liter | 491 | 644 | 131% |
Trappista sajt, kg | 1150 | 1500 | 130% |
Társasház közös költsége, 50-60 négyzetméter | 5990 | 7620 | 127% |
Női pulóver (hosszú ujjú, akril) | 4270 | 5350 | 125% |
Automata mosógép, 4–5,5 kg (2012-től 6–7 kg) | 78 430 | 94 820 | 121% |
Fogkrém, 75 ml-es | 385 | 452 | 117% |
Hűtőszekrény, 160–185 literes (2012-től 120+20) | 51 320 | 60 130 | 117% |
Férfiing (hosszú ujjú, pamut) | 5050 | 5870 | 116% |
Gáztűzhely, 3–4 főzőhelyes | 59 460 | 67 960 | 114% |
Ahogy az a felsorolásból is látszik,
a műszaki cikkek ára közel változatlan.
Főleg annak tükrében, hogy szinte lehetetlen évről évre hasonló eszközt szerepeltetni a válogatásban, olyan gyorsan változik a technológia. Erre a területre inkább az jellemző, hogy ugyanannyi pénzért magasabb műszaki tartalmat kapunk.
A tévék árának összehasonlítása nem csak emiatt nehéz. A KSH ugyanis 2000-ben még a hagyományos, képcsöves televízió átlagárát nézte, csak 2008-ban vette be a listába az LCD-tévét. Ha eltekintünk a technológiai váltástól, akkor egy átlagos, 70-75 centis tévé ára 2000-ben 135 ezer forint volt akkori áron, tavaly pedig 79 ezer forintért árultak egy 76–82 centiméterest. Vagyis csaknem 60 százalékos volt az áresés.
Ha nem egy-egy kiemelt terméket, illetve szolgáltatást, hanem csoportokat vizsgálunk, akkor legnagyobb mértékben drágultak
Nagyobb fogyasztási csoportokba sorolva is egyértelműn látszik a dohányárukra jellemző jelentős drágulás.
Ezt csaknem azonos mértékű emelkedéssel követi a háztartási energia és az élelmiszer ára. Ebben a bontásban jól látszik, hogy a műszaki, azaz a tartós fogyasztási cikkek ára szinte állandó (az áremelkedés 0,5 százalékos), és a ruhaneműk is csak kismértékben, 23 százalékkal drágultak 16 év alatt.