Transzhimalájai vasutat épít Nepál és Kína - írja az egyik katmandui hírportál. A szándéknyilatkozatot annak ellenére mérföldkőnek tekintik a felek országaik kapcsolatában, hogy a katmandui kormány tisztában van vele, még rengeteg hegymászó megpróbálkozik csúcstámadással a Mount Everesten, mire az északi határtól a fővárosig viszi utasait az első szerelvény.
A nepáli miniszterelnök újságíróknak adott nyilatkozatában elmondta, a kínai elnök, Hszi Csin-ping személyesen beszélt neki arról hivatalos találkozójuk alkalmával, mennyire fontosnak tartja a Nepál-Kína vasúti összeköttetés megépítését.
A kormányfő azt is hozzátette, várhatóan
július végére elkészül a kapcsolat kiépítésére vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány is.
Sharma Oli elmondta, további tárgyalásokat terveznek arról, hogy milyen későbbi szakaszokkal bővítenék a kínai háttérrel megépülő új csatlakozást.
Nepálnak régóta dédelgetett álma, hogy legalább Katmandut bekapcsolja Ázsia észak-déli vasúti folyosójába. Ezzel lényegében a himalájai országon keresztül valósulna meg közvetlen vasúti összeköttetés Kína és India, a kontinens harmadik legerősebb gazdasága között.
A tranzitforgalom a világ egyelőre szegényebb országai közé tartozó Nepált is várhatóan gazdasági növekedéshez segítené.
A hegyvidéken fekvő ország rendelkezik ugyan egy szerény vasúthálózattal, külső irányba elsősorban India felé – köszönhetően a térség brit gyarmati múltjának –, ám ezen vonalak nem alkalmasak a megnövekedett kereskedelmi és utazási igények kiszolgálására.
A későbbi Kerung-Katmandu és a Katmandu-Pokhata-Lumbini hálózatbővítés kapcsán a kormányfő elmondta, mindegyikről pontos megvalósíthatósági tanulmány készül majd, kínai támogatással. Ezek alapján döntenek majd arról - ahogy az alapszakasz kiépítése kapcsán is -, milyen pénzügyi modellben valósítják meg a beruházásokat, azaz a felek milyen arányban és milyen feltételek szerint viselik majd annak költségeit.
A tibeti fennsík ügye egyszerű. Nepálba átérve azonban egészen mások az adottságok"
– mondta a miniszterelnök annak kapcsán, hogy a terepadottságok vélhetően számos kihívást támasztanak majd a kivitelezőknek.
Hozzátette azt is, épp ezért nem akarják siettetni a megvalósulását a világ legmagasabb hegyein átkelő vasútnak.
A pusztító, 2015-ös nepáli földrengés után, lassan minden határszakaszon helyreáll a már korábban kiépített vasúti közlekedés.
A Himaláján átvezető vasútvonal kapcsán egyelőre 2022 tűnik a legközelebbi határidőnek.
A tervek szerint, ebben az évben érik el kínai oldalon a sínekkel a nepáli határt, és onnan folytatódhat majd az építkezés a főváros irányába.