Nigéria már hónapokkal ezelőtt leállította olajfinomítóit, hogy azokon karbantartási és kapacitásbővítési munkákat végezzen el. Ám ez a vállalkozás teljes kudarccal végződött, mert – ahogy az Origo is megírta – a berendezéseket azóta nem sikerült újraindítani, ráadásul a késedelem okairól a hivatalos kommunikáció sem igyekszik egyértelmű információkat adni. Most nemzetközi nagyvállalatok jelentkeztek be az ezek szerint nagy kihívást jelentő olajos melóra.
Szomorúnak, értelmetlennek és szégyellnivalónak nevezte az állami olajvállalat vezérigazgatója, Maikanti Baru azt, hogy Nigéria havonta egymillió tonna üzemanyagot kénytelen importálni a szükségletek kielégítésére. Ezzel az egyetlen, üzemanyag-importra szoruló Opec-tagállam címét is magáénak tudhatja az ország.
Az állami cég csak februárban mintegy 6 milliárd dollárt, azaz majdnem 1500 milliárd forintot költött importbenzinre,
hogy csökkentse az égető üzemanyaghiányt.
Nigériának az a célja, hogy a mostani napi 445 ezer hordóról 2019-re 1 millió hordóra növeljék a finomító-kapacitást.
A hírek szerint két nemzetközi konzorcium is bejelentkezett arra, hogy megoldják Nigéria finomító-problémáját. Az egyikben a világ legnagyobb olajkereskedője, a Vitol mellett az olasz Saipem, valamint a General Electric van jelen, két nigériai vállalattal. Ez a csoport két finomító munkálatait vállalná be. A másik csoportban a Trafigura, az olasz Eni, a spanyol Cepsa és a nigériai Oando vállalkozna a további feladatokra.
A Reuters még korábban megírta, hogy Nigériában napi 40 millió liter üzemanyagra van szükség. Ezt a mennyiséget a saját finomítói 1,2 milliárd dollárba kerülő korszerűsítésével akarja a kormányzat elérni, 2019 decemberére.