Energiatudatosság nélkül nincs fenntartható fejlődés. Ehhez pedig az kell, hogy a fiatalabbak már idejében megismerkedejenek ezzel a szemlélettel, és azzal, hogyan tudják azt a mindennapokban, életmódjukban érvényre juttatni. Ennek elősegítésére, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) „Energiakövetek 2018" címmel ismét pályázatot hirdet a felsőoktatási intézményekben természettudományos tárgyakat hallgató diákok számára.
A hivatal társadalmi felelősségvállalási programjának célja, hogy olyan tanárokat fedezzen fel, akik élvezetes formában, rendhagyó eszközökkel képesek előadást tartani diákoknak az energiatudatosságról és az energiatakarékosságról.
A MEKH Energiakövetek programja 2017-ben indult. A tavalyi év négy nyertes pályázója szeptember óta,
12 város 17 általános iskolájában és gimnáziumában több mint 650 diák számára tartott
rendhagyó fizikaórákat és hívta fel a fiatalok figyelmét az energiatudatos, energiatakarékos szemléletmód fontosságára.
Az energiatudatos életmód egyre hangsúlyosabb a fiatalok körében, azonban még mindig kevés a gyakorlati ismeretekre fókuszáló oktatási segédanyag
Ezért az Energiakövetek program célja, hogy élményszerűvé tegye a tudatos energiafelhasználással kapcsolatos ismeretek átadását. A tapasztalatok szerint az általános és középiskolás korosztály a legfogékonyabb a szemléletformálásra.
A gyakorlatban is hasznosítható tudás átadásához azonban elengedhetetlen az ismeretek élvezetes, élményszerű közvetítése, illetve az oktatáshoz szükséges szakemberek utánpótlása és folyamatos továbbképzése.
Sokat beszélünk az energiatudatosság és az energiatakarékosság fontosságáról, de a legtöbben nem tudják pontosan, hogy mit tehetnek ezért a mindennapokban."
Energiakövetek programunk ebben nyújt újat. Olyan tehetséges szupertanár-jelölteket keresünk, akik élményszerűen, új szemszögből képesek beszélni a témáról, és ehhez a saját ötleteiken alapuló interaktív tananyagot is kidolgozzák – fogalmazott Scherer Zsolt, a MEKH szóvivője.
A program központi eleme egy hallgatói pályázat, melyre elsősorban természettudományos tárgyakat hallgató diákok munkáit várja a MEKH.
A feladat nem más, mint
újszerűen és élvezetesen mesélni a fiataloknak az energiáról és az energiatudatosságról.
Pályázni egy bemutatkozó videó feltöltésével, illetve egy 45 perces, felső tagozatos általános iskolai vagy középiskolás korosztályra szabott tanóra vázlatával lehet, mely az energiatakarékosság, a tudatos energiafelhasználás témáját járja körül. A beérkezett pályázatokat három szempont szerint értékeli a zsűri: a szakmai tartalmat, az oktatási módszertan színvonalát, és nem utolsósorban az élvezhetőséget és érthetőséget díjazzák.
A zsűri által kiválasztott három legjobb munkát benyújtó hallgató elnyeri a MEKH Energiakövete címet,
a címmel járó 300 ezer forintos pénzdíjat, és a lehetőséget, hogy „szupertanárként" az oktatásban is kipróbálhassa magát.
A pályázatokat elektronikus formában lehet benyújtani, meghosszabbított határidőig, 2018. május 13-ig. A részletes pályázati kiírás és az óravázlatminta elérhető az program honlapján.