Évek óta nem volt példa arra, hogy az árdiktáló De Beers csökkentse árait, annak ellenére sem, hogy a nyílt piaci kereskedésben a nyers gyémántok ára éves összehasonlításban 9 százalékot zuhant - jegyzi meg a BMO Capital Markets elemzője a vezető gyémántipari vállalat lépése kapcsán.
Ez ugyanakkor annak is lehet a jele, hogy a gyémántpiacon végre újra pozitív változások indulnak meg, és a vállalat árcsökkentése felrázza a vásárálókat.
Az értesülés egyébként még nem hivatalos bejelentés, pusztán a vállalat belső ügyeire közelről rálátó névtelen források állítják az árvágást. Az 5 százalékos novemberi árcsökkentésnek egyébként nagy jelentősége lehet a főként családi hátterű felvásárlóknál, kereskedőknél és megmunkálóknál, Belgium, Izrael és India gyémántpiacán is. E vásárlók egy része beszállítója vagy leányvállalata olyan vállalatoknak, mint a Tiffany & Co. vagy a Graff Diamonds. A gyémántokon ugyanakkor a felvásárlók a már eddig is alacsony eladási árak miatt papírvékonyságú profitot tudtak csak realizálni, és némelyik cégnél túlkínálat alakult ki csiszolt gyémántokból.
A gyémántkereskedés lassulása mögött az is ott áll, hogy más luxustermékek és szolgáltatások - cipők, ruhák, egoztikus üdülések - felpörgő piaca háttérbe szorította a gyémántok iránti érdeklődést.
Közre játszik a stagnálásban az is, hogy a bankok hátrébb léptek a finanszírozásból, a magas költségek és a nem jól teljesítő hitelek miatt.
Mindezek ellenére a De Beers azt állítja, semmi baj a kereslettel, és - ahogy az Origo megírta - már azt is megállapították, mely piacokra érdemes koncentrálniuk: a vállalat az észak-amerikai és a kínai kereslet növekedésére alapoz. Mindazonáltal a cég értékesítései az év első tíz hónapjában a csiszolatlan gyémántból alig érték el a 300 millió dollárt, ami 2016 óta a legrosszabb adat erre az időszakra vetítve, számolt be erről is az Origo.