Vietnám Ázsia egyik leggyorsabban fejlődő gazdasága, az ország lakói nyitottak a nyugati kultúrára és a középosztály is kezd megerősödni az utóbbi években. Ugyan az ázsiai államban az autóversenyzés nem mondható őshonos sportágnak, sem pedig túlzottan népszerűnek, de elemzők szerint a vietnámi piac így is nagy lehetőségeket rejt.
A Hanoi utcáira tervezett futam révén ugyanis olyan globális fókuszba kerülhet a város, amelyet még sosem tapasztaltak korábban.
A verseny megrendezése várhatóan évente 57 millió dollárba kerül majd a szervező Vingroup ingatlanpiaci konglomerátumnak, amely több éves szerződést írt alá, így az elkövetkező esztendőkben ők felelnek majd a nagydíj lebonyolításáért.
Nguyen Viet Quang, a Vingroup vezérigazgatója szerint a vietnámi Nagydíj munkahelyeket teremt, kedvező hatása lesz a társadalomra és Hanoi infrastruktúrája is nagyot fog fejlődni, aminek köszönhetően más, globálisan is fontos események megrendezésére is alkalmas lesz a jövőben.
Az Asia Times viszont óvatosságra inti a szervezőket és felhívja a figyelmet arra, hogy Ázsiában komoly feladat megszerettetni a helybéliekkel egy addig kevéssé ismert sportágat. Ráadásul az autóversenyzésről van szó, amely viszonylag ismeretlen még a vietnámiak számára.
Japánban nagy sikere van a Forma 1-nek, viszont a szomszédos Dél-Koreában megbukott a nagydíj, mert nem érdekelte a helyieket. A dél-koreaiak az egyik legnagyobb hibát azzal követték el, hogy a fővárostól, Szöultól messze, a semmi közepén építették meg a futamnak otthont adó versenypályát. Az első nagydíjat 2010-ben rendezték meg, de a kevésszámú érdeklődő miatt 2013 után több Forma 1-es versenyt már nem tartottak ott.
Ez ráadásul ugyanaz az év volt, amikor egy másik jelentős piac - India - is kiszállt a száguldó cirkuszból, két évvel azután, hogy az ország megrendezte az első futamát.
Vietnámban viszont erős kormányzati támogatással indul a Forma 1, és éppen emiatt valószínűleg sikeresen átvészeli majd a kezdeti nehézségeket. Az Asia Times szerint Vietnámnak Malajziáról kellene példát venni, ahol nagyon sikeres lett a Forma-1, és a rangos sportesemény az ország turizmusát is megdobta. Szingapúrban is jó eredményeket hozott a világ egyik legrangosabb versenysorozata, a városban megrendezett éjszakai futam pedig az egyik legérdekesebb esemény a versenynaptárban.
Vietnámnak komoly kihívást jelent, hogy tavaly nem fért fel arra a 20-as listára, amely az országokat rangsorolja aszerint, hogy mennyien nézik a futamokat. Emellett valószínűleg a népszerűsítésben hátrány az is, hogy nincs vietnámi, sem pedig ázsiai versenyző a Forma 1-es mezőnyben, így az ázsiaiaknak nincs közvetlen kapcsolata a sporttal.
Az Asia Times kiemeli, hogy amíg a befektetők elhivatottak a vietnámi F1-es nagydíj mellett, és a szükséges pénz is rendelkezésre áll, addig rövid távon gyakorlatilag borítékolható a siker.
Kezdetben szerencsés lenne a maláj példát követni, de nehéz lesz megközelíteni Japánt, ahol már 1963 óta rendeznek futamokat és az autóversenyzés iránti rajongás azóta nem csökkent.