Élen áll Európában a magyar kiskereskedelem bővülése

2019.09.17. 11:35

A brexit okozta bizonytalanság kontinensszerte éreztette hatását a kiskereskedelemben is, ennek ellenére Európában 3,4 százalékkal bővült a kiskereskedelem forgalma 2019 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Magyarországon ennek több mint kétszerese volt a bővülés mértéke: 7,7 százalék, amivel a hazai kiskereskedelem forgalma ezüstérmes a kontinensen. Európában továbbra is Törökország vezet: a kis-ázsiai országban 19,2 százalékkal emelkedett ez a mutató - derül ki a Nielsen Growth Reporter című, negyedévenként, az európai kiskereskedelemről készülő elemzéséből.

Az európai gazdaság a lassulás jeleit mutatja, ami a gyenge gazdasági kilátásokból, valamint a brexit körüli bizonytalanságból ered, és a következő fél évre várhatóan tartós trendnek bizonyul. Ettől függetlenül a második negyedévben nominálisan 3,4 százalékkal bővült a kontinens kiskereskedelmi forgalma, Magyarország pedig kifejezetten lendületben van, 7,7 százalékos bővüléssel. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő átlagos árszínvonal-növekedés hatása a vizsgált időszakban 5,6 százalékon állt, míg Európában ez az érték 2,9 százalék volt. A Nielsen piackutató intézet Trade Magazinban ismertetett adataiból kiderül, hogy a kiskereskedelem Európában  a második évnegyedben 0,5 százalékkal nőtt mennyiségben (Magyarországon ez a mutató 2,1 százalék volt), ami a húsvéti szezonnak tulajdonítható, átmeneti bővülés volt, éves szinten volumenben stagnál a piac.

Forrás: Shutterstock

Magyarországon az élelmiszerek piaca, tovább gyorsulva az előző év végi, valamivel 5 százalék alatti teljesítmény után, értékben 8,1 százalékkal bővült. A vegyi áruk értékesítése viszont - valamelyest elmaradva a korábbi értéktől -  5,8 százalékos növekedési ütemet ért el a második negyedévben.

Hazánkban továbbra is kitart a napi fogyasztási cikkek piacának erős dinamikája, a szektor kiemelkedően teljesít. Ha pedig nem számítjuk a kiugró infláció miatt magas török adatot, akkor listavezetők vagyunk európai összevetésben – hangsúlyozza Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. Majd hozzáteszi: A növekvő áraktól való félelem szignifikánsan erőteljesebb a vásárlók körében, mint akár csak egy évvel ezelőtt is, a piaci trendekben ugyanakkor ennek nem érződik a hatása. Az első féléves FMCG-növekedés szinte megegyezik a 2018-as adattal, a különbség az idei kisebb volumen- és nagyobb árszínvonalnövekedés-hatásban látható. 

Forrás: Nielsen

 Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, az utolsó negyedévben ismét Törökországban mérték (+19,4%), ezután következik Magyarország (+7,7%) és Lengyelország (+7,1%). A lista további alakulása: Csehország (+6,6%), Szlovákia (+4,6%) és Portugália (+4,2%). A lista végén sereghajtóként Finnország (0,3%), Svájc (0,7%), az Egyesült Királyság (0,7%) és Belgium (1%) áll.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK