Megnéztük a magyar gyárat, ahonnan a fél világot ellátják csokimikulással

2019.10.04. 06:00

Egy olyan gyárról, ahol ezer tonnákban mérhetően állítják elő évente a jó minőségű csokoládéra épülő termékeket, könnyű lenne úgy beszélni, mint a "csokikedvelők kánaánja". Az eredményes termelőmunkának persze itt is fontos összetevője a jó minőségű alapanyag, vagy a mesterséges színezék helyett, egyes termékvonalakon a növényi alapú színezők. A világ legnagyobb élelmiszergyártó vállalatának, a Nestlének a diősgyőri üzeme - túl a csokoládé miatt elragadtatott hasonlatokon - épp arra példa, az eredményes működés a szervezésnek vagy a minőségbiztosításnak is legalább annyira függvénye. Megnéztük a helyet, ahol a gyártási folyamatok ciklikussága két ünnepi időszak, a karácsony és a húsvét ideje köré szerveződik.

A diósgyőri gyár az a hely, ahol három műszakban áll ellen több száz dolgozó a csokoládé jelentettte csábításnak azért, hogy az óriásvállalat egyetlen üreges csokifigurákat gyártó telephelyéről, időben a boltokba kerülhessen az áru. "Üreges csokifigura" alatt pedig korántsem csak az emblematikus formákat, a csokimikulásokat és a csokinyuszikat kell érteni. Ahhoz persze nem fér kétség, hogy az időszámítás - gyakorlatiasabban: a munka- és folyamatszervezés - alapját a karácsony és a húsvét jelenti. De az Origo azt is láthatta, hogyan próbál a vállalat kilépni a csokifigurák megszokott, sablonos világából, hogy mire idén is a téli ünnepi időszakhoz érkezünk, addigra nálunk és még sok más országban is valami újjal találkozhassanak a vásárlók. 

Mintegy 20 országba készítik a diósgyőri gyártósorokon a figurákatForrás: Mészáros Péter

Szingapúrba szeretettel

Magyarországon jelenleg a Nestlé Hungária Kft. a legnagyobb svájci munkáltató és befektető. Három gyáregységében – Bükön, Diósgyőrben, Szerencsen –, valamint budapesti központi irodájában összesen több mint 2400 embert foglalkoztat. A vállalat magyarországi jelenléte alatt 100 milliárd forintot meghaladó értékben fektetett be, a beszállítók többsége pedig magyar vállalkozás. Például a szerencsi gyárnak évente összesen 6,5 milliárd forint értékben adnak el termékeket és szolgáltatásokat hazai cégek.

Az itt készülő 293 féle üreges csokifigurát 20 országban forgalmazza a vállalat, részben Európán kívül is. A látogatáson elmondták: ha a cég gyártotta csokifigurát vásárol valaki Kanadában vagy épp Szingapúrban, akkor biztos lehet benne: a termék a diósgyőri gépsorokról érkezett oda.

A diósgyőri gyár 1991-ben került a Nestlé tulajdonába, mára ez a Nestlé cégcsoport egyetlen, kizárólag üreges csokoládéfigurák gyártására specializálódott üzeme a világon, ahol a vállalat 2011 óta több mint 2 milliárd forintnyi beruházást valósított meg.

A diósgyőri Nestlé-gyár az egyetlen a vállalatcsoporton belül, ahol üreges csokifigurákat gyártanakForrás: Mészáros Péter

A gyár története 1962-re nyúlik vissza, amikor a Magyar Édesipari Vállalat Szerencsi Csokoládégyára ezen a telephelyén kezdett üreges csokoládéfigurákat, nugátot és ostyát gyártani. Jelenleg az üzem éves termelése - tudta meg az Origo -  közel 120 millió darab figura, ami megközelíti a 4100 tonnát.

Érthető, ha a Nestlé sikertörténetként beszél magyarországi működéséről. Ahogy egyetlen gyáruk, úgy a diósgyőri sem független a lánc többi tagjától, de a hazánkból kikerülő export volumene tizenötször nagyobb az importnál a cégcsoporton belül. Ez pedig úgy teszi a csoport más tagjai számára beszállítóvá az itteni vállalatot, hogy közben fogad is termékösszetevőket más gyárakból.

Csehországból például a kakaómassza jön, az, amiből Diósgyőrben húsvéti nyúl, télapó, vagy idén már pingvin lesz (a cseh és a szlovák piacra itt készülnek az Orion márkájú édességek is). A belevaló színes drazsé - ennek színezéke egyébként zöldség-gyümölcs alapú, mesterséges összetevő nélkül - Hamburgból jön.

A diósgyőri gyárban főként a csehországi masszából dolgoznak, a formákban Hamburgból érkezik a drazséForrás: Mészáros Péter

Ami még a csokoládét is megelőzi: a biztonság

A gyárban pedig több mint 700-an dolgoznak, 400 fő körül van az állandó alkalmazotti létszám, és 300-350 munkavállalót foglalkoztatnak szezonálisan. Vagyis az ünnepi időszakokat kiszolgáló termelésben közel kétszer annyian, napi 24 órában dolgoznak azon, hogy a termékek időben elkészüljenek és majd a raktározásba, és később a kereskedőkhöz kerüljenek.

S hogy ez milyen időbeosztást jelent?

A téli szezonra való felkészülést várhatóan néhány héten belül lezárja itt a Nestlé, magyarul elkészülnek az arra szánt figurák. S aztán jöhetnek is a nyulak: mire a Mikulásnak kitett csizmákból előkerülnek a különböző méretű és formájú alakok, addigra Diósgyőrben a húsvéti formák és figurák, átveszik az uralmat, legalábbis a gyártósorokon. Raktározás egyébként itt alig van, ami elkészült és kiadható, az szinte azonnal megy a külső raktárközpontba. Legfeljebb 3-4 napig áll csak itt a termék - mondja Ujjobbágy Miklós, a diósgyőri gyár üzemvezetője.

Amiben viszont nincs pardon senki fele - derül ki a séta elején -, legyen az bármilyen beosztásban dolgozó munkavállaló vagy épp vendég, mint az Origo, az a munkabiztonság kérdése.

Hajhálót, férfiak szakállvédőt, nők kesztyűt higiéniai okból viselnek, de persze a gyártási területen és a gyár teljes területén való közlekedést és munkavégzést itt is szigorú biztonsági szabályok írják körül, amiket mindenkinek be kell tartania. Automata gépsorok, az udvaron targoncák, és 270 kilogramm, hűtésre használt ammónia közelsége: édességet gyártani, ha a munka más jellegű is, semmivel sem takar lazábban értelmezhető folyamatokat és szabályokat, mint fémöntödékben végigvinni egy műszakot balesetmentesen.

"Minden baleset megelőzhető"- mondja Helene Kovalevsky, a gyár igazgatója a legfontosabb alapelvet, aki láthatóan nagyon komolyan gondolja azt, hogy mindenkire vigyáznak bent, és a dolgozóknak is vigyázniuk kell egymásra.

Mint minden termelőmunkában, a munkahelyi biztonság itt is elsődlegesForrás: Mészáros Péter

Az alkalmazott művészet és a kakaómassza találkozása

Gyurmából, gipszből, más alapanyagokból is készülnek azoknak a figuráknak a munkapéldányai, melyek - elfogadásuk után - a termékkínálatban is megjelennek, immár csokiból öntve. Így történt ez azokkal az idei téli szezonra megjelenő pingvinekkel is, melyek a klasszikus téli figurák mellé érkeznek. Sőt, a brit piacokra idén - nyilván okkal hozta a vállalat ezt a döntést - csak drazséval töltött csokipingvinek utaznak majd, a korábban megszokott mikulásfigurák nem.

A figuratervezés egyébként tanítható, és van is olyan, akinek a fortélyokat már tovább is tudja adni - mondja a tervezőműhelyben Pardi Tibor, aki szerszámkészítőből lett a gyár első, teljesen e munkakörben dolgozó figuratervezője. A csokiformák tervezése nagy szakértelmet követel, részben azért, hogy a figura egyáltalán gyártható legyen. Persze a minőségellenőrzés vizsgálja azt is késztermékeknél, megáll-e az a talpán, de ahhoz, hogy ez így lehessen, sok múlik a tervezésen is.

A tervező művészeti tevékenységnek tekinti saját munkáját - csak ennek a vége itt a kívánt formában megszilárdult kakakómassza lesz.

Ami persze számos fázison át jut el a feldolgozásig, a massza tartályaiból a magukból hőséget sugárzó temperáló silókba, majd onnan a formát kiöntő gépekbe.

Külön műhelyben tervezik az új figurákatForrás: Mészáros Péter

S hogy mennyi az annyi, mármint termelésben?

A látogatáson egy új, 18,5 grammos, kisebb figura gyártását láthattuk - ezek tehát hamarosan a boltok polcain is megjelennek -, de nyilván az éppen gyártott formától is függ a mennyiség. Egy óra alatt, 200-300 kilogramm kakaómassza temperálható"- mondja Ujjobbágy Miklós, aki egy főmérnök akkurátusságával mutatja be - többek között - a Smarties-zal töltött csokifigurák gyártásának folyamatát. Így hamar világossá válik, hogy a gyártási fázisok végén, a szalagokról legördülő mennyiség is függ attól, nyuszi, mikulás, pingvin, vagy valami egészen más készül.

A gyártó szerint is ajánlatos a mértékletességForrás: Mészáros Péter
Nestlé: csokiból is érdemes az ajánlott mennyiséget fogyasztani
A termékcsomagoláson tápanyagösszetételi- és adagolási információt helyez el a cég, hogy segítse vásárlóit a tudatos döntések meghozatalában. Minden releváns terméken, köztük a húsvéti és karácsonyi csokoládé termékek csomagolásán is feltüntetik az ajánlott adagolási útmutatót. Csokoládé esetében maximum 120-140 kalória energiatartalmú csokoládé az egy adag, annak milyenségétől, illetve a gyermek életkorától, aktivitásától függően. Csokimikulásra fordítva ez lehet egy kisebb figura egésze, vagy egy nagyobb mikulás fele, harmada, méretétől függően.

Megmutatták, milyen mély a csokinyúl ürege

A termékek minőségellenőrzése már a gyártósorok végén megkezdődik: amelyik, már becsomagolt figura törötten, erősen benyomódva fejezi be a berendezések között megtett útját, azokat értő kezek selejtezik, egy részükből egyébként újra massza lesz. De a tényleges minőségellenőrzésben közel kéttucat munkatárs vesz részt, ilyen vagy olyan módon, akik mind az öt érzékszervüket latba vetik a termékmintákon elvégzett vizsgálatok során.

A termékpróba annak összeroppantásával kezdődik, mert már az árulkodó a minőségről, hogy megfelelően kemény-e az üreges csokifigura, hogyan törik darabjaira, és hogy mennyire maszatol eközben. A szaglás, szemrevételezés éppúgy része a vizsgálatnak, mint a kóstolás.

A minőségellenőrzés ugyanis a legkevésbé sem, vagy nem csak a csokiimádók foglalkozása.

Kiváló tesztelők lehetnek akár azok is, akik egyébként nem kedvelik a csokoládét, de például elég türelmesek ahhoz, hogy hagyják, amíg a csokidarab elolvad szájukban és így értékeljék annak ízét. Ellenőr persze nem lesz akárkiből - az élelmiszeripari és vegyiáru szektorban szinte mindig kell ahhoz valamiféle született érzékszervi érzékenység -, de a Nestlé által is rendszeresen tartott tréningeken fejleszthető a bírálók kompetenciája. Változatos módszerek és tudatosság: így biztosítható, hogy a megfelelő minőségű termékek jussanak a vásárlóhoz. Másképp kell belefeledkezni a csokimikulásokba és -nyulakba, mintha valaki otthon, magánemberként fogyasztja azt - derült ki a minőségellenőrzés folyamatába adott betekintésen.

Sokan dolgoznak Diósgyőrben is azon, hogy jó minőségű termékek kerülhessenek a vásárlókhozForrás: Mészáros Péter

Diősgyőrből a Gyűrűk Ura földjére

A diósgyőri gyár exportjelentőségét nehéz lenne túlbecsülni. Mint a látogatás kapcsán kiderült, a Kelet-Magyarországról ellátott 20 ország, köztük a távoli Szingapúr és Kanada, még csak nem is a végleges lista, hiszen ez a szám folyamtosan bővül. A Nestlé az Origónak elárulta, mivel készülnek a 2020-as húsvéti szezonra. Eszerint, ha minden a várakozások szerint alakul, néhány hónap múlva a tavaszi ünnephez kötődő termékek az európai piacokon túl akár Új-Zélandra is eljuthatnak. Ebben a kontextusban nyeri el igazi jelentőségét és értelmét az, hogy a vállalat egyedül a diősgyőri termelési helyszínen gyárt üreges csokifigurákat, amelyek így a magyar cégük exportteljesítményéhez jelentékeny mértékben járulnak hozzá.

Kakaómasszától az automata gépsorokon át a minőségellenőrzésig láthatta az Origo a termékek elkészítésének folyamatát. Ennek persze része a nyomonkövethetőség is: a vállalatnál batch kód alapján 2 óra alatt meg tudják azt mondani, melyik gyártmányból melyik országba jutottak el a talpukon megálló csokifigurák.