Megmutatjuk, miért nem mindig jó üzlet az egyet fizet kettőt kap

2019.10.19. 06:31

Az emberek többsége már minden bizonnyal találkozott az egyet fizet kettőt kap akciókkal. A legtöbb gyorsétterem rendszeresen kínál ilyen kedvezményt, de a ruházati boltokban is előszeretettel alkalmazzák ezt a gyakorlatot. A vásárlók viszont azzal nincsenek tisztában, hogy ezek az akciók a legtöbbször leginkább az üzleteknek éri meg, ráadásul a kereskedők különböző trükköket is alkalmaznak az árak kialakításánál. Összeszedtük, hogy mi az, amit mindenképpen érdemes tudni az egyet fizet kettőt kap akciókról.

Az utóbbi évtizedekben nem egy kereskedőt azért pereltek be, mert trükközött az árakkal és a különböző akciókkal. A Vox szerint a Burger King még 2017-ben az Egyesült Államokban bukott le az egyet fizet kettőt kap kedvezménnyel, mert kiderült, hogy az alapból 2,16 dolláros szendvicset 3,19 dollárra árazták az akció keretében.

Mint később kiderült, a Burger King 2015 októbere és 2017 márciusa között árulta így ezt a szendvicset.

Mark A. Cohen, a Columbia egyetem közgazdásza szerint az egyet fizet kettőt kap nem más, mint egy jó vásárlóösztönző, hogy ha lehet, akkor most vegyen ugyanabból a termékből többet. Nem csak az éttermeknél van ez így, hiszen a nagy áruházakban is gyakran találkozunk ilyen elsőre elképesztőnek tűnő kedvezményekkel.

IllusztrációForrás: Shutterstock

Sok esetben azonban a vásárlónak egyáltalán nem éri meg valamit csak azért megvennie, mert a másodikat "ingyen" kapja. A vásárló egy ilyen akciónál a leggyakrabban úgy dönti el, hogy mennyire éri meg, hogy összehasonlítja az eredetit, a kedvezményes árral. Viszont az is rendszeresen előfordul, hogy a leárazások sem fedik mindig a valóságot. Gyakran a boltok olyan árat húznak át a termékeknél, amennyibe valójában sosem került.

Ez a gyakorlat minden évben megfigyelhető például a Black Friday ideje alatt, ahol nemcsak külföldön, de itthon is voltak elképesztő arcátlanságok a webáruházak részéről.

Cohen ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy egyre gyakoribbak a csalások, amikor az eladók előszeretettel tornázzák fel a termékek árát néhány héttel a leárazás előtt. Éppen ezt tette az amerikai Visionworks is, ahol egyet fizet kettő kap akciót kínáltak szemüvegekre. A cég az első pár szemüveg árát annyira megemelte, hogy abból gyakorlatilag fedezték a második, "ingyenes" szemüveg árát.

A vásárlók számára elsőre nehéz lehet megállapítani, hogy egy akcióban kínált termék mennyire éri meg. Viszont ha a vásárlás betervezett, akkor mindenképp érdemes több árukereső oldalt is végigböngészni, hogy a vágyott termék mennyibe is került néhány hete, vagy hónapja. Persze az egyet fizet kettőt kap akciók célja részben az, hogy megzavarja a vásárlók tisztánlátását, hiszen kinek ne lenne az ingyenes hívószó rendkívül csábító.

IllusztrációForrás: Shutterstock

Cohen szerint az ingyenes szó a kereskedők egyik legnagyobb csalija, ráadásul a vásárlók egy része ilyenkor tényleg hajlandó többet is venni egy adott termékből, mint amennyit eredetileg tervezett. Tegyük fel, hogy egy vásárló egy darab pulóvert szeretne venni, és két pulóver közül választhat: az egyiken 20 százalékos kedvezmény van és 64 dollárba kerül (80 dolláros eredeti ár), a másik pedig 80 dollár, viszont egyet fizet kettőt kap akció van rá. Nyilvánvalóan vonzó azt a terméket megvenni, amely mellé egy ingyen jár, viszont ha egy vásárló így dönt, akkor máris 16 dollárral többet költött, mint amennyit eleve a pulóverre szánt.

Nézzünk egy másik esetet. A vásárló első lehetősége egy 80 dolláros pulóver, a másik opció pedig egy 80 dolláros pulóver, amelyből ha kettőt vesz, akkor a másik féláron, tehát 40 dollárért lehet az övé. Ugyan jó üzletnek tűnik egyből két pulóvert venni, de akkor összességében 40 dollárral többet hagyott a boltban az eredetileg tervezettnél. Persze ha valaki több ruhát akar venni, akkor valóban megéri. De az emberek többsége úgy vásárolja meg ezeket a - maradjunk a példánknál - ruhákat, hogy valójában nem is tervezte, csak az akció láttán döntött így.

Néhány egyet fizet kettőt kap akciónál a két termék közül az olcsóbbat ingyen kapja a vevő. Ilyenkor is az az elv, hogy a vásárló többet fizet a tervezettnél és a kereskedő jár jól. A legtöbb ilyen típusú akciónál egyébként megéri megvárni, amíg kifejezetten az a termék lesz leárazva, amelyet eredetileg is meg akartunk vásárolni.