Az easyJet és Jet2.com szerezte meg a csődbe ment Thomas Cook fel- és leszállási, úgynevezett reptéri résidőit a brit repülőtereken - írja a BBC.
A résidő a légicégek számára kiemelten fontos tényező, amelynek komoly jelentősége van a menetrendek betartásában illetve a csúszásokban, az általában zsúfolt légtér bizonságos irányításában - ezért komoly gazdasági értéket képvisel a vállalatok számára. Például 2016-ban az Oman Air egyetlen pár résidőért London Heathrow repülőterére 59 millió fontot (akkor kb. 21 milliárd forint) fizetett ki.

A gyakorlatban például mindez azt jelenti, hogy a felszállási résidő gépenként 15 perc, melyet nem is a repülőterek, hanem Európában a központi forgalomsszervezés, az Eurocontrol oszt ki. A gépnek ezen a 15 percen belül meg kell valósítania a felszállást, különben új résidőt kell kérnie, ami értelemszerűen csúszásokhoz vezethet (erre vezethető egyébként az is vissza, amikor időben megvalósított beszállás esetén is várakoznia kell az utasokkal tömött gépnek, esetleg épp egy másik, csúszásban lévő felszállóra). A résidőkhöz kapcsolódó szabályozás miatt, óriási, pénzben is kifejezhető jelentősége van annak, melyik légitársaság melyik reptéren, milyen résidőket birtokol.
A London Gatwick és a bristoli repülőtér résidői az easyJethez kerültek, 36 millió fontért (közel 14 milliárd forint), közölte a felszámolást felügyelő vállalat.
A Jet2.com Manchester, Birmingham és a Stansted repülőtereken szerezte meg a résidőket, meg nem nevezett összegért.

Az easyJet 12 nyári menetrendi fel- és leszálló résidőt vett, mégpedig párokban, Gatwicken pedig nyolc télit, szintén párokban. Bristolban hat nyári és egy téli pár résidőt szereztek meg.
Ez minden bizonnyal azt jelzi, hogy a cég - írja a brit lap - járatbővítésekben gondolkodik e reptereket illetően. Gatwick repülőteréről egyúttal elmondták azt is, a vállalat új beszállítási metodikákkal kísérletezik, hogy elkerüljék a torlódásokat és rövidítsék a várakozási időt. Az út ötlet szerint előbb az ablak mellett ülők, majd a középső helyen, végül a folyosó melletti üléseket kapók szállnának fel a gépekre.
Ez a várakozások szerint 10 százalékkal is csökkentheti azt az időtartamot, amíg az utasok a kapuktól eljutnak ülőhelyeik elfoglalásáig.