Ennyit költhetünk idén a Black Friday napján

Black Friday, Prága
Prága, 2017. november 24. A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét hirdető fekete péntek (Black Friday) felirat egy szőnyegen egy prágai bevásárlóközpontban 2017. november 24-én. Az amerikai hálaadás ünnepét követő péntektől rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.
Vágólapra másolva!
Rohamos léptekkel közeledik az idei ünnepi időszak, így a Black Friday-akciók is hamarosan lázba hozzák az arra nyitott közönséget. Míg tavaly csak minden harmadik ember vásárolt valamilyen Black Friday akció keretében, idén, a Covid-19 okozta gazdasági bizonytalanság ellenére ezt a lakosság fele tervezi. Ők azok, akik kifejezetten örülnek, hogy a bolti és az online akciók nem csak egy napig tartanak, így biztosan nem maradnak le a kedvezményekről - derült ki a LogiNet és a Reacty Digital közös, 18-79 éveseket vizsgáló, reprezentatív felmérésből. Nagy kérdés viszont, hogy az elmúlt évek tapasztalatait látva, az idén mennyire lesznek hitelesek a meghirdetett árakciók?
Vágólapra másolva!

Gyakorlatilag nincs olyan ember Magyarországon, aki ne hallott volna a Black Friday jelenségről, de míg tavaly az emberek 66 százalékát hidegen hagyták az akciók, és nem vásároltak ebben az időszakban, addig idén ez a szám 49 százalékra csökkenhet.

A megkérdezettek több mint fele tervezi, hogy online vagy offline bezsebel valamilyen akciós terméket magának, vagy szeretteinek ebben a szezonban.

Vélelmezhető, hogy a koronavírus veszélye miatt egyértelműen az online vásárlást tervezők száma nő majd a bolti látogatások kárára, de ez nem feltétlenül lesz így:

tavaly az emberek 6 százaléka döntött úgy, hogy csak offline módon, vagyis valamelyik áruházban él a Black Friday-kedvezményekkel, idén ez 8 százalékra nőhet

- ők maszkban, fizikai vásárlás formájában hajtanak rá a legnagyobb időszakos akciókra.

Forrás: Loginet

A Black Friday népszerűsége az online térben is töretlen: a koronavírus-járvány árnyékában a kutatásban részt vevők közül minden ötödik fog online vásárolni, míg minden negyedik ember online és offline térben is akcióvadászatra indul 2020-ban.

Az online és offline kedvezményekre hajtók attitűdbeli különbségét mutatja, hogy míg az előbbit tervezők 62 százalékát kifejezetten zavarja a tömeg, addig a bolti vásárlást fontolgatóknak csak a fele mondta ugyanezt - derül ki az e-kereskedelmi szoftvereket fejlesztő LogiNet System és a Reacty Digital friss felméréséből.

Heteken át tartó akciók

Az ajándékvásárlás hevében úgy tűnik, nyitva maradhatnak a pénztárcák az idei Black Friday-időszakban: a két évvel korábbi adatokhoz képest mindössze 2000 forinttal költenénk kevesebbet a gazdasági kihívásokkal és a koronavírussal összefüggő, nem várt kiadásokkal járó időszak ellenére.

Az akciókat keresők átlagosan, fejenként 40.000 forintot terveznek költeni kedvezményes árú termékekre.

A divatcikkek népszerűsége változatlan (36 százalék), de a játék (27 százalék), a szórakoztató elektronika (26 százalék), a mobiltelefon (25 százalék), a lakberendezés (24 százalék), a háztartási gép (23 százalék) és a szállásfoglalás (22 százalék) kategóriák is nagy arányban kerülnek majd bele a virtuális vagy a valódi kosarakba. Nem meglepő módon az egészséggel és wellnesszel kapcsolatos cikkek vásárlása nőhet a legnagyobb mértékben:

2018-hoz képest 9 százalékkal többen, a válaszadók 23 százaléka tervezi idén, hogy egészséggel kapcsolatos ajándékot helyez a fa alá.

Ez a koronavírus járvánnyal, és egészségtudatosabb döntésekkel mutathat összefüggést.

Forrás: Loginet

Már évek óta tendencia, hogy mind az online, mind az offline térben a Black Friday-akciók nem csupán egy napra, november utolsó péntekjére korlátozódnak, hanem heteken át, akár karácsonyig is kitartanak. A vásárlók fele (49 százalék) egyébként ennek kifejezetten örül, így megkímélhetik magukat az 'Egy-nap-alatt-mindent' stressztől. A folyamatos árvadászatra azért is szükség lesz, mivel csak minden harmadik vásárló van tisztában azzal, hogy egyes üzletek mikor hirdetik meg a Black Friday-akciójukat.

Egyre tudatosabban válogatunk az akciók között

A legnagyobb kedvezmények levadászásához az ár-összehasonlító oldalak nyújtanak régóta segítséget a vásárlóknak, ezek népszerűsége töretlen: a felméréséből kiderült, hogy

az online vásárlást tervezők háromnegyede a fizetés gomb megnyomása előtt összehasonlítja az árakat, és több weboldalt is megnéz, hogy a legjobb kedvezményeket csípje el.

Van, aki már az akció mögötti százalék mértékétől lázba jön, másoknak az ismert, favorizált brandnév adja a garanciát arra, hogy valóban kézhez kapja a vágyott csomagot. Jól kirajzolódó trend, hogy 2020-ra a megkérdezettek számára a legfontosabb, hogy megbízható, ismert helyről vásároljanak az akciós időszakokban. Az akció mértékét csak minden ötödik válaszadó emelte ki fő prioritásként.

A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét hirdető fekete péntek (Black Friday) felirat egy bevásárlóközpontban Forrás: MTI/EPA/Martin Divisek

Lesz-e elegendő nagyságú árukészlet?

A megnövekedett online forgalom miatt várhatóan nem minden vásárlás végződik boldog mosollyal, előfordulhatnak késések, készlethiányok. A korlátozott termékmennyiségről a tavalyi online vásárlók harmada számolt be.

A vevők szempontjából az viszont bizakodásra adhat okot, hogy 2018-ról 2019-re a növekvő online forgalom és leterheltség ellenére nem változott a késve érkezett csomagok száma, ez a vásárlások ötödét érintette a válaszadók tapasztalatai szerint.

2019-ben minden hetedik ember (14 százalék) csalódott valamilyen Black Friday-vásárlás során. A késések és a készlethiányok mellett a válaszadók a csalódás legfőbb okaként az egyedi akciók hiányát jelölték meg - előfordult, hogy bár első ránézésre nagy üzletnek tűnt az adott akció, később kiderült, hogy a kiszemelt termék máshol is megvásárolható hasonló, vagy alacsonyabb áron.

A Gazdasági Versenyhivatal 892 milliós bírságot szabott ki egy webáruházra

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 892 millió forint bírságot szabott ki az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára Black Friday akciók tisztességtelen reklámozása miatt - közölte a GVH pénteken. A közlemény szerint a versenyhivatal célja a kimagasló bírsággal, hogy a Magyarországon is népszerűvé vált akciós időszakokban tapasztalt megtévesztő reklámokat visszaszorítsa az online piacokon is.

A kereskedők a kedvezmény mértékén is elcsúszhatnak:

a Reacty Digital tavalyi, hasonló témában végzett kutatásában a megkérdezettek háromnegyede mondta, hogy az 50 százalék feletti akciók hiteltelenek, idén viszont a válaszadók fele nem tartja elég nagynak a várható akciókat.

Vagyis a féláron kínált termék már gyanús, ám a kis kedvezmény nem elég vonzó - ezt érdemes a kereskedőknek is idén szem előtt tartaniuk.