Egyre kevesebb unicumot iszunk

2020.02.04. 14:30

A Zwack Unicum Nyrt. 2019-2020-as üzleti évének első háromnegyedévében 1,964 milliárd forint adózott nyereséget ért el, amely 41,2 százalékkal elmarad a 3,340 milliárd forintos bázistól – derül ki az időközi vezetőségi beszámolóból, amelyet a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján tett közzé.

A társaság bruttó árbevétele a nemzetközi pénzügyi jelentési szabvány (IFRS) alapján készült beszámoló szerint 22,558 milliárd forint volt, 5,5 százalékkal alacsonyabb az előző évinél. A nettó értékesítés (jövedéki- és népegészségügyi termékadó nélküli árbevétel) 11,861 milliárd forintot tett ki, 17,4 százalékkal (2,5 milliárd forinttal) marad alatta az egy évvel korábbi bázisnak.

IllusztrációForrás: MTI/Illyés Tibor

A menedzsment a jelentés szerint továbbra is teljesíthetőnek tartja a 2019-20-as üzleti célkitűzéseket, nevezetesen, hogy a nettó árbevétel több mint tíz százalékkal, az adózott eredmény pedig 46 százalékkal csökken, utóbbi 1,4 milliárd forint közeli lesz.

A belföldi értékesítés nettó árbevétele 19,6 százalékkal (2,576 milliárd forinttal) mérséklődött az első háromnegyedévben. A saját termelésű termékek nettó árbevétele a hazai piacon 22,9 százalékkal (2,372 milliárd forinttal) esett vissza. Ezen belül a prémium termékek árbevétele 21,9 százalékkal, a minőségi termékeké 25,7 százalékkal csökkent.

A bruttó és a nettó árbevétel változása közötti jelentős eltérést a népegészségügyi termékadó (neta) 2019. január 1-jétől életbe lépő változása okozta (minden szeszesitalt megadóztattak, az adómértékek pedig 20 százalékkal emelkedtek, amit a társaság érvényesített az eladási áraiban, de ez jelentős volumencsökkenéssel járt együtt).

A Zwack Unicum Múzeum és Látogatóközpont épülete a Soroksári úton.Forrás: MTI/Faludi Imre

A forgalmazott termékek nettó árbevétele 7,5 százalékkal alacsonyabb a bázisnál, amelyen belül a Diageo portfólió árbevétele 11,7 százalékkal emelkedett, míg az egyéb forgalmazott termékeké 51,8 százalékkal csökkent. Utóbbi oka az, hogy 2019. március 1-jétől nem a Zwack a Moet-Hennessy termékek magyarországi forgalmazója, ennek kiszűrésével a forgalmazott termékek árbevétele 3,8 százalékkal nőtt.

A jelentés kitér arra is, hogy az április-decemberi piackutatási adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesitalok piaca volumenben 0,3 százalékkal, míg értékben 10,9 százalékkal nőtt.

Kevesebb sör fogyhat az idén

Az idén akár 3 százalékkal 6,55 millió hektoliterre is csökkenhet az öt legnagyobb magyar sörgyártó (Borsodi, Dreher, Heineken, Carlsberg és Pécsi) belföldi forgalma, a hazai termelés öt százalékkal, mintegy 5,8 millió hektoliterre mérséklődhet, ugyanakkor a prémium szegmens további növekedésének köszönhetően az árbevétel várhatóan egy százalékkal nő tavalyhoz képest a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSz) igazgatója szerint.

Az export árbevétel 1,3017 milliárd forint volt az első háromnegyedévben, 6,4 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. A növekedést a két legnagyobb exportpiac, az olasz és a német hozta, ugyanakkor a duty free árbevétele csökkent.

Az anyagjellegű ráfordítás 12,1 százalékkal, a személyi jellegű ráfordítás 1,1 százalékkal, az értékcsökkenési leírás 11,3 százalékkal, az egyéb működési költség 8,2 százalékkal csökkent.
A működési eredmény 2,391 milliárd forint, mely 38,4 százalékkal alacsonyabb az előző évinél.

IllusztrációForrás: MTI/Illyés Tibor

A Zwack Unicum a magyar égetett szeszesital piac legnagyobb szereplője. Mivel a társaság bevételének közel 90 százaléka a hazai piacról származik, gazdálkodását alapvetően meghatározza a belföldi fogyasztás alakulása. Az elmúlt néhány évben bővült a lakossági fogyasztás Magyarországon, és a közeljövőben is ennek folytatódására számítanak – írják a jelentésben.

A Zwack ezer forint névértékű részvényeivel a BÉT prémium kategóriájában kereskednek. A papír hétfőn 17.700 forinton zárt, 0,28 százalékkal (50 forinttal) magasabban az előző záróárnál. Az elmúlt egy évben a papírok legmagasabb árfolyama 18 ezer forint, a legalacsonyabb 16.150 forint volt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK