Október elsejétől kötelező lázmérés van az iskolákban - mondjuk az összes szabályt!

iskolakezdés, iskola, 2020. szeptember 1, maszk, diákok, diák, tanár,Budapest, belváros, sulikezdés, koronavírus, Szent Gellért Általános Iskola, testhőmérséklet mérés, lázmérés, hőmérséklet
Vágólapra másolva!
Október elsejétől új szabályok lépnek életbe az iskolákban, amelyek segítségével a tanárok és a diákok még nagyobb biztonságban tudhatják magukat. Mostantól mindenhol van lázmérés reggel, 37,8 fokos testhőmérséklet felett nem lehet belépni az iskolába. Továbbra is fontos, hogy a szülők, ha gyermekükön észlelik a betegség jeleit - például a lázat -, semmiképp se engedjék őt iskolába vagy óvodába. Az iskolák működése rendkívül fontos mind a gyerekeknek, akiknek szükségük van a közösségre, mind a szülőknek, akik így munkába tudnak járni. 
Vágólapra másolva!

A gazdaság és az oktatás nem állhat le

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a napokban közölte, hogy az intézmények felkészültek az október elsején életbe lépő új szabályokra, a köznevelésben pedig továbbra is fegyelmezett védekezés zajlik. Az iskolai testhőmérséklet-méréshez szükséges eszközöket szeptember 29-én és 30-án országszerte szétosztották, így zökkenőmentes lesz a szigorúbb szabályozás, amelyre azért van szükség, hogy nagyobb biztonságban legyenek a tanárok és a diákok, valamint hogy hamar ki lehessen szűrni az esetleges fertőzötteket.

Október elsejétől valamennyi köznevelési intézményben a belépéskor mérik a gyerekek és az ott dolgozók testhőmérsékletét,

ez pedig segít abban, hogy megakadályozzák a gócpontok kialakulását és az intézménybezárásokat. A méréseket felsőbb éves diákok mellett pedagógusok és technikai dolgozók is elvégezhetik, a kormány pedig fenntartótól függetlenül biztosított több mint 41 ezer digitális hőmérőt az intézményeknek, vagyis nem marad állami, egyházi, önkormányzati, sem pedig magániskola vagy óvoda eszköz nélkül.

Illusztráció Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ahhoz, hogy az iskolákba való bejutás gyorsan menjen, az olyan intézményekben, ahol 400-nál több gyermek tanul, hőkapukat szerelnek fel, ezzel is megkönnyítve a vírus elleni védekezést, amely eddig rendkívül sikeres volt, hiszen tömeges fertőzés egyetlen óvodában és iskolában sem történt. Viszont ahhoz, hogy ez továbbra is így maradjon, be kell tartani a szabályokat, emellett pedig továbbra is ügyelni kell a megfelelő maszkviseletre és higiéniára,

aki pedig a betegség jeleit véli felfedezni a gyermekén, az semmiképp ne engedje őt iskolába vagy óvodába, és haladéktalanul keresse fel háziorvosát.

Az elővigyázatosság különösen fontos ősz elején, amikor a gyermekek egyébként is könnyen megfáznak vagy lesznek influenzásak.

A környező országokban ráadásul rohamosan romlik a járványhelyzet. Szlovéniában újabb napi rekord született az új fertőzöttek tekintetében, Szlovákiában szükségállapotot hirdettek, Romániában és Ukrajnában pedig továbbra sem tudják megfékezni a vírus terjedését.

Az iskolai oktatás egyelőre sehol nem állt le, a legtöbb ország intézményeiben kötelező a maszkviselés és a lázmérés is.

Az iskola elengedhetetlen a gyermekek fejlődéséhez

Tavasszal sikerrel zárult a digitális oktatás, azonban a gyermekeknek szükségük van arra, hogy ne csak számítógépen keresztül vegyenek részt az oktatási rendszerben, hanem személyesen is az osztályteremben legyenek. Ez nemcsak azért fontos, hogy a gyermek jobban tanuljon, hanem ennél sokkal messzebbre menő hatásai is vannak a folyamatnak.

Ezek közé tartozik például a szocializáció, hiszen a gyerekek megtanulnak többek között másokhoz is alkalmazkodni, és tiszteletben tartani a szabályokat és a társadalmi normákat. A testnevelésórák és a különböző sportolási lehetőségek pedig az egészség megőrzésében rendkívül fontosak.

Az oktatás minden fejlett társadalom alapja, hiszen a gyermek az iskolák fala között megtanul másokkal együtt élni, barátokat szerez és problémákat old meg,

ráadásul életre szóló élményekkel gazdagodik. Tehát míg a matematikát, történelmet és irodalmat a digitális oktatáson keresztül is meg tudja tanulni, addig a többi fontos tényezőt csak úgy tudja elsajátítani és megtapasztani, ha az oktatási intézmények továbbra is nyitva maradnak.

Illusztráció Forrás: AFP/2020 Anadolu Agency/Milos Miskov

Az Egyesült Államokban a fiatal és idősebb diákok körében is jelentősen megnőtt a szorongásos esetek száma a karantén alatt, amikor hosszabb ideig nem járhattak iskolába a gyerekek. A Central for Disease Control and Preventation (CDC) is megerősítette, hogy a huzamosabb iskolai zárva tartás negatív hatással van a gyermekekre, ráadásul minden jel arra mutat, hogy a fiatalok számára

alacsony kockázatot jelent a koronavírus.

Több tanulmány bebizonyította azt is, hogy a túl hosszú szünet károsan hat a gyermekek tanulási képességeire. A kényszerszünetek megakadályozásában hatalmas segítség az október elsején bevezetett kötelező lázmérés, hiszen ezzel gyorsan ki lehet szűrni a fertőzötteket, így elkerülni az iskolák teljes bezárását.

A CDC szintén kiemeli, hogy a távoktatást elsősorban a gyermekek érzelmi és szociális fejlődése bánja, hiszen ezeket a képességeket otthon a négy fal között nem tudják elsajátítani. Mindemellett több tanulmány is megerősítette, hogy az iskola távol tártja a gyermeket a bajtól, vagyis sokkal kevesebb az esély arra, hogy önkárosító dolgokat művel (drog, alkohol, túlzott videojátékozás).

Egy 476 diákot vizsgáló 3 éves tanulmány például megállapította, hogy azok a diákok, akiket szorosabb szálak fűznek az iskolához, sokkal kevesebb eséllyel lesznek függők.

Mindemellett az iskolában a diákok folyamatos felügyelet mellett vannak, és sokszor megesik, hogy szívesebben megbeszélik gondjaikat, ez pedig kulcsfontosságú a mentális egészség megőrzésének érdekében. Kimutatások szerint a 9 és 17 év közötti gyermekek 21 százalékának vannak mentális problémái. Rajtuk is segít az, ha találkoznak barátaikkal, tanáraikkal, edzőkkel, és tőlük is segítséget kaphatnak.