Átalakulás jeleit mutatja az Apple beszállítói lánca, ami az eddig domináns beszállító vállalatokat is komolyan érinti. Nem meglepő tehát, hogy legnagyobb iPhone-összeszerelőnek számító tajvani Foxconn külön akciócsoportot állított fel, hogy monitorozza az egyik kínai rivális feltörését – írja a Reuters.
A kínai Luxshare nevű elektronikai gyártó ugyanis egyre inkább teret hódít, ami már egy ideje komolyan aggasztja a Foxconnt.
A Luxshare működését vizsgáló munkacsoportot állítólag maga a Foxconn alapítója, Terry Gou hívta életre, mivel a nemzetközileg egyelőre még kevéssé ismert Luxshare lehet az első kínai székhelyű cég, amely iPhone-okat szerelne össze. Ez pedig komoly kihívást jelenthet a tajvani vállalatoknak, melyek eddig meghatározók voltak az elektronikai gyártás ezen területén.
A tavaly alapított munkacsoport nem csupán a Luxshare működését és növekedési stratégiáját elemzi, de azt is igyekszik megtudni, hogy a vállalatot támogatja-e valamilyen kínai kormányzati szerv.
A Reutersnek nyilatkozó források jelezték, a Luxshare felemelkedése csak idő kérdése. Mindez pedig arra utal, hogy Kína egyre inkább építi ki a saját beszállítói láncát, a Luxshare pedig teljesen beleillik a kormányzati célokba.
A Luxshare egyébként korábban arról volt ismert, hogy az Apple AirPods fülhallgatóit gyártotta, azonban megvásároltak két kisebb gyárat is Kínában, melyek a tajvani iPhone-összeszerelő Wistronhoz tartoztak.
A Luxshare-t 2004-ben alapította Grace Wang, aki korábban épp a Terry Gou testvérének tulajdonában álló Foxlinknél dolgozott. A vállalat a kezdetektől része volt az Apple beszállítói láncának, először csak kisebb elektronikai eszközökkel, majd idővel eljutottak az AirPods gyártásáig. Ahogy pedig a vállalat egyre fontosabb szerepet töltött be a láncban, úgy nőtt a bevétele is. 2019-ben a bevétel már elérte a 62,5 milliárd jüant, ami 75 százalékos emelkedés volt a megelőző évhez képest. A Luxshare bevételeinek 58 százaléka származik az Apple-től.
Noha ez csupán durván 5 százaléka a Foxconn bevételének,
a befektetők mégis olyan növekedési potenciált látnak a cégben, hogy a piaci értéke már most meghaladja a Foxconn piaci kapitalizációját.
Az sem mellékes, hogy a Foxconn részvénye jelenleg 50 százalékkal kevesebbet ér a két évvel ezelőtti szintnél, vagyis nem meglepő, hogy a riválisok igyekeznek előre törni, a Foxconn vezetése pedig erősen védi a pozícióját.