Idén is Kína uralhatja a globális olajkeresletet

New Journey, új kínai olajtanker, China Merchant Energy Shipping Co.
The VLCC-type oil tanker 'New Journey' sails off the Port of Dalian as it is delivered in Dalian city, northwest China's Liaoning province, 23 June 2019. An oil carrier the size of nearly three football fields has been delivered to its new owner in northeast China. It is the first "smart" carrier in the world, and has a loading capacity of 308,000 tons. The main feature of the vessel 'New Journey,' which belongs to the very large crude carrier (VLCC) type, is an installed "intelligent" system, according to Chinese media. The 300-meter-long tanker boasts assisted autopilot navigation, intelligent liquid cargo management, and integrated energy efficiency management, among other functions.
Vágólapra másolva!
A növekvő finomítási kapacitások mellett Kína maradhat idén is a világ legfontosabb olajimportőre. Ezzel pedig az ázsiai óriás jelentősen megtámogathatja a nagy kitermelőket, illetve az egész olajpiacot is.
Vágólapra másolva!

A közeljövőben sem várható a kínai olajfinomítási kapacitás csökkenése, ami arra utal, hogy valószínűleg 2021-ben is Kína lesz a világ legnagyobb olajimportőr gazdasága – ez derült ki az Argus által szervezett online olajpiaci konferencia résztvevőinek véleményéből.

A szakértők kiemelték, hogy a növekvő kínai finomítási kapacitás az elmúlt években is támogatta a keresletet, még olyan időszakban is, amikor egyébként túlkínálat uralkodott a világpiacon.

Vagyis Kína igen jelentős támogatást nyújtott az olajkitermelőknek az elmúlt öt év során

– írja az Oilprice.com.

Mivel pedig a kínai kormány képes kontroll alatt tartani a hazai árakat, ezzel biztosítani tudja a megfelelő haszonkulcsokat az ország finomítói számára. A konferencia szakértői kiemelték, ez tavaly nagyon fontos tényező volt, mivel így a kormány képes volt ellensúlyozni a koronavírus-járvány negatív hatásait a szektorban.

Idén is tartósan magas lehet a kínai olajimport Forrás: AFP/Imaginechina/Lv Wenzheng

Az adatokból az látszik, hogy a 2020 elején tapasztalt lassulás után a kínai finomítók áprilistól már felpörgették a tevékenységeiket, köszönhetően a rendkívül alacsony olajáraknak, illetve a kínai gazdaság fokozatos talpra állásának. Ez nemcsak a kínai olajkeresletet fűtötte, de a finomítói aktivitást is új csúcsra emelte.

A kínai finomítók kőolaj-forgalma így tavaly átlagosan napi 13,51 millió hordó volt, ami 674,41 millió tonnának felel meg: ez 3,2 százalékos növekedés volt a megelőző évhez képest

– idézte az Argus a kínai statisztikai hivatal adatait.

Kína egyébként még ki is tudta használni a tavalyi olajpiaci nehézségeket. Amikor ugyanis márciusban és áprilisban beszakadt az olajár, a kínai felhasználók alaposan bevásároltak kőolajból. A következő néhány hónapban aztán a kínai olajimport folyamatosan döntötte a rekordokat, a tartályhajóknak pedig időnként hetekig kellett várakozniuk a kikötőkben kialakult torlódások miatt.