Egy év után hazatért egy szellemhajó kapitánya

Szuezi-csatorna Cruise ship in the Suez Canal canal
The cruise ship Norwegian Star navigates the Suez Canal near Port Said, Egypt, 09 March 2017. The canal joins the Red Sea and the Mediterranean, providing a direct route from Europe to Asia. Dividing Egypt proper from the Sinai peninsula, it is also an artificial border between Asia and Africa. The canal is currently being widened. Photo: Soeren Stache/dpa-Zentralbild/ZB
Vágólapra másolva!
Egy török tengeri hajó kapitánya több mint egy évig Egyiptomban rekedt, mint korábban az MV Kenan Mete teherszállító hajó bíróság által kinevezett törvényes felügyelője, gyakorlatilag jogi értelmeben tekintett gyámja. A tengeri hajózásról szóló híradásokban olykor "szellemhajóként" hivatkozott jármű parancsnoka most végre hazatérhetett – írja a gCaptain hajózási szakportál.
Vágólapra másolva!

A hajóskapitány több mint egy évig a Szuez melletti Adabiya kikötőjében rekedt egy egyiptomi bírósági végzés alapján. Ennek az időnek nagy részét elhagyott hajója fedélzetén töltötte.

A Nemzetközi Szállítási Szövetség (ITF) most viszont közölte, hogy

Vehbi Kara kapitány most végre visszatérhet Törökországba, miután hónapokig küzdött azért, hogy szabadon távozhasson.

Kalandja 2020 júniusában kezdődött, amikor hajóját, a panamai bejegyzésű Kenan Mete ömlesztettáru-szállítót az egyiptomi hatóságok lefoglalták, miután tulajdonosa, a Blodwen Marina megtagadta a hajó legénységét megillető bérek kifizetését, és szó szerint magára hagyta a hajót.

Egy sajátos egyiptomi törvény értelmében azonban a kapitányt kinevezték a hajó törvényes gyámjává, és megakadályozták, hogy elhagyja a fedélzetet.

Bár a hajó biztosítója ellátta Karát és legénységét élelemmel, vízzel és alapvető felszerelésekkel, lényegében magukra maradtak, mivel a hajót sikertelenül bocsátották árverésre.

A Szuezi csatorna (Illusztráció) Forrás: Picture-Alliance/AFP/Soeren Stache

Az ITF közreműködésének hála 2020 októbere és 2021 januárja között a legénység majdnem minden tagját elengedték és hazaszállították, és a négyhavi fizetésüket is megkapták. Kara kapitány szabad eltávozása azonban nehézkesebb ügynek bizonyult.

- mondta Mohamed Arrachedi, az ITF arab világbeli és iráni hálózatának koordinátora, aki segített Kara szabadon bocsátásában.

Kép a hajóról, melynek a kapitány felügyelője volt:

Amikor a hajó áramellátása megszakadt, a kapitány ideiglenesen egy közeli szállodába költözhetett, azonban arról szó sem lehetett, hogy hazaengedjék és fizetést továbbra sem kapott.

"A tengerészeti munka a legjobb időkben is nehéz" - mondta Kara kapitány. "De csak azért éltem túl az elmúlt 14 hónapot, mert az ITF mindig mellettem állt. Isten áldja meg a kemény munkájukat. Köszönöm a török nagykövetség hozzájárulását is."

Kara kálváriája emlékeztet Mohammad Aisha navigációs tiszt hasonló esetére, akit négy évre az MV Aman hajó törvényes "gyámjává" tettek. Aishát végül áprilisban engedték haza.

Kara szabadon bocsátásával az

ITF most arra szólítja fel Egyiptomot, hogy változtasson azon, ahogyan a magukra hagyott tengerészekkel bánik, és követeli a törvényes felügyeleti rendszer megreformálását is.

"Csodálatos hír, hogy Kara kapitány hazatérhet, de el kell gondolkodnunk azon, milyen fényt vet a szakmára az, hogy egy olyan szervezetnek, mint az ITF, be kellett avatkoznia, jogi gyámot kellett találnia, és bírósághoz kellett fordulnia, hogy ez az eredmény bekövetkezhessen" - mondta Aisha.

"Az olyan kikötőállamoknak, mint Egyiptom, erkölcsi kötelességük segíteni az elhagyott legénység hazajutását. Egyiptomnak most lehetősége nyílik arra, hogy megreformálja a jogi gyámsági rendszerét - és reméljük, hogy élnek is ezzel a lehetőséggel" - tette hozzá.