Kínai cégek taszíthatják le a trónról a Teslát

Chinese EV startup Xpeng Motors raises $400 million Alibaba Car China Chinese Electric EV Foxconn Investment Technology Vehicle Xiaomi Xpeng
elektromosautó
--FILE--In this unlocated photo, an electric vehicle is demonstrated at a Xpeng store, 13 November 2019. Xpeng Motors, the Chinese electric vehicle startup backed by Alibaba and Foxconn, has raised a fresh injection of $400 million in capital and has taken on Xiaomi as a strategic investor, the company announced. This strategic investment will further deepen our partnership with Xpeng in advancing innovation for intelligent hardware and the Internet of Things.
Vágólapra másolva!
Ázsia, és különösen Kína egyre nagyobb és fontosabb szerepet tölt be az elektromos autók globális piacán. A kínai fogyasztók egyre inkább hazai márkákat vesznek, miközben a térség az akkumulátor-gyártásban is erősödhet. Mennyire kell félnie a Teslának a felfutó kínai elektromos autóktól?
Vágólapra másolva!

Miközben a kínai vásárlók folyamatosan fordulnak a hazai elektromosautó-márkák felé, Indonézia természeti erőforrásai hatalmas lehetőséget jelentenek az akkumulátor-gyártásban. Ázsia egésze pedig már lassan maga mögé szorítja az Egyesült Államokat és Európát az elektromos autók piacán – írja az Oilprice.com. Felmerül tehát a kérdés, mennyire fenyegetik a Tesla pozícióját az ázsiai, és különösen a kínai versenytársak?

Egy nemrég közölt felmérés szerint a kínai fogyasztók elsősorban az árra és a teljesítményre figyelnek, amikor elektromos autókat vásárolnak.

Miközben pedig tavaly az általános autópiaci kereslet csökkent, a helyi elektromos autókat gyártó cégek, mint a Nio, a Xpeng vagy a Li Auto stabil eladásokat produkáltak, lendületes részvénypiaci növekedések mellett.

Bár továbbra is a Tesla a piacvezető az elektromos autók területén, az innovatív kínai startupok hamarosan reális fenyegetést jelenthetnek Elon Musk cége számára. A Nio például sokkal olcsóbb modelleket árul, ami komoly vonzerő lehet – még akkor is, ha számos extrát kínál magasabb árakon.

Egyre nagyobb kihívást jelentenek a Teslának a kínai elektromos autók Forrás: Imaginechina/Liu ying - Imaginechina/Liu Ying

Ráadásul Kína a világ egyik leggyorsabban növekvő elektromosautó-piaca, melynek globális részesedése 2022-re elérheti a 11-14 százalékos szintet – lemaradva Európa 12-15 százalékos részesedése mögött.

Ha pedig csak a jelenlegi méretet nézzük, akkor Kína a világ legnagyobb piaca, a 2019-ben mért, nagyjából 1,2 millió eladással.

Ahogy pedig a kínai gazdaság a versenytársainál gyorsabban kezdett el talpra állni a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásaiból, az elemzők arra számítanak, hogy a kínai elektromosautó-piac a következő években gyorsabb növekedést produkálhat, mint az amerikai. Az sem mellékes, hogy a kínai kormány igen komoly ösztönzőkkel támogatja a piaci növekedést.

Ezzel párhuzamosan a szakértők Indonéziára is figyelnek, ahol az ország nyersanyagkészletei (főként a nikkel, a réz és a bauxit terén) komoly növekedési potenciált jelenthetnek az akkumulátor-gyártásban. Indonézia rendelkezik a világ nikkelkészletének mintegy negyedével, a fém pedig a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb összetevője. Nem meglepő tehát, hogy az ország meghatározó szereplő kíván lenni a globális ellátási láncban. Az indonéz kormány emellett 2033-ig 35 milliárd dollárt kíván beruházni az akkumulátor-gyártásba.

A Teslának kiemelt figyelmet kell fordítania az ázsiai piacokra Forrás: AFP/Julian Stratenschulte

Az ázsiai piacokon még Japán jelenthez igazán izgalmas területet a Tesla számára. Az amerikai vállalat ugyanis továbbra is elég erős a szigetországban,

azonban a felmérések szerint a japán lakosság többsége jobban ismeri az olyan, helyileg sokkal beágyazottabb gyártókat, mint a Nissan.

Következésképpen, a Teslának mindenképpen jelentős figyelmet kell majd fordítania az ázsiai piacra, a szakértők pedig várhatóan érdeklődve követik majd, Kína milyen növekedést produkál az elektromos autók terén a következő években.