A második félévben is hiány lesz chipekből, de a helyzet fokozatos javulása várható

Chrysler CEO Sergio Marchionne And IL Gov. Quinn Tour Belvidere Assembly Plant GettyImageRank2 Assembling Business FINANCE Transportation Land Vehicle HORIZONTAL OCCUPATION Factory BUILDING USA CAR Illinois Chrysler Belvidere Belvidere, Illinois pre-produ
BELVIDERE, IL - FEBRUARY 02: Workers build a pre-production Dodge Dart at the Chrysler assembly plant on February 2, 2012 in Belvidere, Illinois. The plant builds the Jeep Compass and Patriot and, starting in the second quarter of this year, the 2013 Dodge Dart. Scott Olson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A globális chiphiány már hónapok óta nehezíti a világgazdaság talpra állását, és a kínálati kiesések hatásai várhatóan még az év második felében is komoly gondot okoznak majd – mondja a Goldman Sachs. A bank elemzői szerint azonban hamarosan véget érhet a legnehezebb időszak.
Vágólapra másolva!

Az idei év második felében fokozatosan enyhülhet a globális chiphiány, azonban a kínálati problémák hatásai nem múlnak el teljesen – mondják a Goldman Sachs elemzői. Bár a banknál úgy számolnak, hogy hamarosan véget érhet a legrosszabb időszak, továbbra is érezhetően szűk a kínálat olyan fontos ázsiai gazdaságokban, mint Japán, Tajvan vagy Dél-Korea – írja a CNBC.

A chiphiány pedig számos iparágat érint, beleértve az autóipart is – mondta Andrew Tilton, a bank vezető közgazdásza. Tilton hozzátette,

az elemzéseik szerint valószínűleg épp most vagyunk a mélypont körül, vagyis hamarosan érezhető javulás jöhet a világpiacon - az év második felében tehát fokozatosan enyhülhet a chiphiány.

A probléma az, hogy a félvezetők a hétköznapjaink részét képezik, vagyis olyan árucikkek kínálatára (és árára) is hatással vannak, mint például a kenyérpirítók vagy a mosógépek. Ezzel együtt a globális autóipar önmagában is 110 milliárd dolláros bevételkiesést szenvedhet el, csak a chiphiány miatt – derült ki az AlixPartners számításaiból.

Az autóipart különösen keményen érinti a globális chiphiány Forrás: AFP/Piroschka Van De Wouw

Utóbbi kutatás egyébként úgy kalkulált, hogy az autóipar az idei második negyedévben szenvedheti el a legnagyobb csapást, majd fokozatos talpra állás jöhet az idei második félévben, illetve 2022-ben.

Mindazonáltal a Goldman elemzői kiemelték, hogy fontos figyelni a változásokra a piacon. Vannak ugyanis olyan tényezők, amelyek hirtelen befolyásolhatják a chipkínálatot.

Az ilyen váratlan eseményekre jó példa Tajvan esete, ahol épp 56 éve nem látott szárazság van, és részleges vízkorlátozásokat vezettek be.

Ez a chipek szempontjából is komoly gondot okozhat, ugyanis az iparág jelentős vízfelhasználó.

Ráadásul májusban a koronavírus-járvány is új lendületet vett Tajvanon, ami szintén visszafoghatja a kínálat talpra állását – tették hozzá az elemzők.

A következő hetekben és hónapokban tehát mindenképpen érdemes lesz közelről figyelni az eseményeket, hogy világosabbá váljon, milyen ütemű felpattanásra lehet készülni az év második felében.