Egyre nagyobb jelentőségre tesz szert az előfizetéses gazdaság

spotify, zene, tini, tinédzser, okostelefon, streaming
Egy német felmérés szerint a kiskorúak negyede naponta több órát is okostelefonozik.
Vágólapra másolva!
Egyre több iparágban hódít az előfizetés vagy a bérlés modellje. Egyes szakértők már egyenesen előfizetéses gazdaságról beszélnek, amely ráadásul több ezer milliárd dolláros területnek számít. Az olyan cégek, mint a Netflix vagy az Uber hódításával, számos szektorban fontosabb lett a hozzáférés, mint a kizárólagos magántulajdon.
Vágólapra másolva!

Iparágak egész sorában látszik egyre világosabban, hogy a különböző szolgáltatásoknál, illetve termékhasználatoknál, az előfizetéses hozzáférés kezd meghatározóvá válni. Például a globális live streaming piac mérete 2027-re elérheti a 247 milliárd dolláros szintet, ami az egyes platformok előfizető számának meredek emelkedésével elképzelhetetlen lenne. Az IDC elemzése szerint a jövő év végére a szoftveripar bevételeinek 53 százaléka az előfizetői modellből származik majd. Mindeközben az autóiparban az újfajta bérlési szolgáltatások (amikor valaki egy egész hónapra, gyakorlatilag előfizetőként bérel autót) piaca a következő évben több mint 70 százalékkal bővülhet – írja az Oilprice.com.

Mindezek arra utalnak, hogy erőteljes változás megy végbe a világgazdaságban, ahogy a fogyasztók számára sok esetben nem a fizikai magántulajdon, hanem a stabil hozzáférés válik az elsődlegessé.

A cégek számára pedig a folyamat újfajta üzleti modellt kínál, hiszen így folyamatos bevételre tesznek szert az ügyfeleiktől.

A növekedés pedig a részvényárfolyamokon is meglátszik. Az elmúlt öt év során például a Netflix több mint 432 százalékot, az Adobe több mint 400 százalékot, a Zoom pedig több mint 393 százalékot erősödött a tőzsdén. A befektetők is igyekeznek tehát lecsapni az előfizetéses gazdasági modellben rejlő lehetőségekre.

Ezermilliárd dolláros méreteket ölthet az előfizetéses gazdaság Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Rolf Vennenbernd

Noha a Netflix vagy a Zoom esetében könnyű megérteni az előfizetésben rejlő lehetőséget és vonzerőt, az autóiparban elsőre talán nehezebb a kérdés. Bár azt gondolhatnánk, hogy itt egy szűkebb piacról van szó, egy nemrég közzétett elemzés szerint az újfajta autóbérlési szektor mérete 2027-re már elérheti a 12 milliárd dollárt. Ráadásul olyan nagyvállalatok is beszállnak, mint a Porsche vagy a Volvo, sőt még a Hertz autókölcsönző is a talpra állás lehetőségét látja a területen a csődje után.

Fogyasztói oldalról közben az látszik, hogy az Y generáció (az 1980 és 1995 között születettek) adják a gazdasági modell legnagyobb felhasználói bázisát.

Ők ugyanis sok esetben nem engedhetik meg maguknak, hogy például autót vegyenek és tartsanak fenn, de gyakran igényük sincs erre. Ők azok, akik hajlandóak hűségesek lenni egy márkához vagy egy életstílushoz, de a környezet is fontos számukra.

Vagyis hatalmas lehetőség van az autóbérlés modellje és az elektromos járművek összekapcsolásában. Ennek egyik éllovasa a Facedrive, amely az elmúlt időszakban megpróbálta összekapcsolni az új üzleti modellt az elektromos autókkal. Ráadásul egy komplex technológiai vállalatról van szó, vagyis kisebb cégek felvásárlásával a legújabb technológiákat tudja beépíteni az ökoszisztémájába.

A fiatalok számára sokszor már fontosabb a hozzáférés, mint a magántulajdon Forrás: AFP/NurPhoto/Jaap Arriens

Noha a Facedrive egyelőre még nem nyereséges, a bevétele 552 százalékkal bővült az elmúlt 12 hónapban, a részvénye pedig több mint 275 százalékkal erősödött.

Összességében tehát az látszik, hogy főként a fiatalok hajtják az előfizetésre épülő gazdaságot, de a cégek egyre szélesebb körben vannak jelen a területen. Ha pedig a jelenlegi növekedési ütemeket és trendeket nézzük, akkor a következő években ez lehet a világgazdaság egyik leginkább virágzó szegmense.