A Szuezi-csatornát márciusban elzáró és azóta ott feltartóztatott konténerhajó szerdán végre újra útnak indult, miután a tulajdonos és a biztosítók a hét elején kártérítési megállapodásra jutottak a csatorna működését felügyelő hatósággal. A szenzációs hírről a Reuters számolt be.

A világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója, az Ever Given még márciusban szorult be átlósan a Szuezi-csatornába, ahol hat teljes napig blokkolta a világkereskedelem egy részét, globális problémákat generálva az ellátási láncokban.

Az Origo folyamatosan nyomon követi a hajóval kapcsolatos eseményeket, legutóbb már a szabadon bocsátásáról is közöltünk előzetes információkat.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) eredetileg több mint 900 millió dolláros kártérítést követelt a mentési műveletért és egyéb veszteségekért, amelyet később 550 millió dollárra csökkentettek. A követelés érvényesítése során, a megállapodás megkötéséig a hajót bírósági végzés alapján tartották vesztegzár alatt, ami vitát szült a hajó biztosítójával és a Shoei Kisen japán tulajdonossal.

A hajó és indiai legénysége több mint három hónapja horgonyzott a Nagy Keserű-tóban, a csatorna két szakasza között.

Az Ever Given útonForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mahmoud Khaled

Hosszas tárgyalások után a felek között nem nyilvános egyezség született, vagyis részletei nem ismertek, de hétfőn az SCA bejelentette, hogy a hajót szerdán szabadon engedik.

Nézze meg a hajó első útját száz nap után:

A mintegy 18.300 konténerrel megrakott hajót valóságos ünnepséggel engedik útjára. Ennek keretében újságírók tucatját egy kísérőhajóra invitálták, ahonnan fotókat és videófelvételeket készíthettek az induló óriásról. Sőt, a jelek szerint van olyan tudósító, aki az Ever Givenen utazva tudósíthat a várt eseményről:

Források szerint az Ever Given-t két tapasztalt révkalauz fogja irányítani, és két vontatóhajó is kísérni fogja a csatornán való áthaladása során.

A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak. A hajónak Port Saidban biztonsági ellenőrzésen kell átesnie, mielőtt a hollandiai Rotterdamba, majd a brit Felixstowe kikötőjébe megy, ahol kirakodják a konténereket - jelentette a Wall Street Journal.

A panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonban lévő Ever Given nevű konténerhajó halad a Szuezi-csatornán keresztül 2021. július 7-én.Forrás: MTI/EPA/Háled El Fiki

A kártérítési megállapodást szerdán írták alá ünnepélyes keretek között a Szuezi-csatorna partján, miután az Ever Given elhagyta a kikötőt. A ceremóniát az egyiptomi televízió is közvetítette. 

Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke korábbi televíziós interjújában elmondta, hogy Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.  

A 440 méter hosszú, több mint 200 ezer tonnás Ever Given - amely a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója - március 23-án erős szélben átlósan beszorult a csatorna egyik szűk, déli szakaszában, aminek következtében teljesen leállt a forgalom az Európa és Ázsia közötti legrövidebb hajózási útvonalon. A mentési műveletek hat napig tartottak, és több mint egytucat vontatóhajó vett részt a munkában. A csatorna medrét is kimélyítették, hogy kiszabadítsák a beszorult konténerszállítót.
Az SCA szerint Egyiptom napi 12-15 millió dollárt veszített a csatorna lezárásával. Emellett a hatóság egyik alkalmazottja életét vesztette a mentési műveletek során, és károk keletkeztek a partburkolatban. A hat nap alatt 422 hajót kellett feltartóztatni, fedélzetükön több mint 26 millió tonna áruval. Az Allianz biztosító szerint a tengeri kereskedelem számára okozott veszteségek elérték a napi 6-10 milliárd dollárt.

 A Szuezi-csatorna forgalma 5,7 milliárd dollárt hozott Egyiptomnak 2019-2020-ban. Tavaly csaknem 19 ezer, azaz naponta átlagosan több mint 51 hajó haladt át a csatornán az SCA szerint.