A bevásárlás, shoppingolás része a mindennapoknak, szinte heti rendszerességű tevékenységnek számít – derül ki az NRC által a WING megbízásából készített reprezentatív kutatásából.
A válaszadók 31 százaléka 2-3 alkalommal, 29 százalékuk pedig legalább egyszer megy el bevásárolni hetente.
Érdekes kortrend figyelhető meg a férfiak és a nők esetében, ugyanis míg a fiatal férfiak 69 százaléka jár megítélése szerint gyakran vásárolni, addig az 50 év feletti férfiak 75 százaléka gondolja így. Ez fordítottan igaz a kutatásban szereplő női válaszadókra: míg a fiatal, 18-29 éves nők 70 százaléka jár gyakorta shoppingolni, addig az 50 év feletti nők csupán 63 százaléka tesz így.
Egy bevásárlóközpontba besétálva a vásárlók ma már a mindennapi teendőik és a bevásárlás lebonyolításán túl szeretnének minőségi időt is eltölteni.
Ebből adódóan
a jó lokáció és a széles szolgáltatás- és üzletpaletta leginkább az, amely jelentősen meghatározhatja egy komplexum népszerűségét a közönség körében.
A kutatás alapján az is kiderült, hogy egy bevásárlóközpont kiválasztása esetén a legfontosabb elvárás minden vizsgált korcsoportban a széles és megfizethető kínálat, a megközelíthetőség és az árszínvonal. Kivételt képeztek az idősebb válaszadók, ugyanis az 50 év feletti nők és férfiak a bevásárlóközpont könnyű elérhetőségét tették az első helyre.
A kutatás arra is kitért, hogy mely üzlettípusok a legfontosabbak egy bevásárlóközpontban a válaszadók szerint.
Első helyen szerepelt a szupermarket és élelmiszerbolt, ahol a vásárlók el tudják intézni a mindennapi bevásárlásukat.
Második legfontosabbnak ítélték meg a ruha- és cipőboltokat, tehát jelentős szempont egy bevásárlóközpont kiválasztása során, hogy milyen divatmárkákat kínál az adott komplexum. Közel azonosan fontosak az elektronikai üzletek és a gyógyszertár, majd az ötödik helyen szerepelt a bevásárlóközpont nyújtotta gasztronómiai kínálat változatossága. A szolgáltatáspalettán túl fontos a bevásárlóközpontok felépítése is, hiszen egy jól elrendezett tér magabiztosságot ad a vásárlónak. Az üzletek elrendezése során javasolt például a hasonló szolgáltatástípusokat egymáshoz közel elhelyezni, így a bevásárló számára egyértelmű, hol tudja az adott teendőit elintézni.
A bevásárlóközpontok egyik legnagyobb előnye, hogy az egységes nyitvatartási időből adódóan kiszámíthatóságot adnak az embereknek. Ráadásul szinte minden megtalálható egy helyen és időjárástól függetlenül is könnyedén elintézhetőek a napi a teendők, de a minőségi szórakozásra is számos lehetőséget nyújtanak a közönség számára."
– mondta Nyári Margit, az Eurocenter bevásárlóközpont igazgatója.
Az óbudai EuroCenter felújítási munkálatait 2021 tavaszán kezdte meg Magyarország egyik legnagyobb ingatlanvállalkozása, a WING. A beruházás révén 2022 tavaszára Észak-Buda egy modern, izgalmas létesítménnyel gazdagodik.
Kutatásmódszertan
A kutatás alapjául szolgáló omnibuszos adatfelvétel 2020 októberében zajlott. Összesen 1000 fő 18 és 65 éves magyarországi lakost kérdeztek meg alapvető bevásárlási szokásaikról, a korcsoportokat hat elemzési alcsoportra osztották. A minta nemre, korra és iskolai végzettségre, településtípusra és régióra reprezentatív a célcsoport alapjául szolgáló lakosságra. A minta forrása Magyarország legnagyobb online panelje, a Netpanel volt.