Augusztusban ünnepli a világ a nemzetközi sörnapot, és ilyenkor a sörrajongók világszerte koccinthatnak egyet a kedvenc italukkal. Ráadásul ma már elképesztően nagy választék áll a fogyasztók rendelkezésére, ám a háttérben igen izgalmas piaci helyzet rajzolódik ki. Az látszik ugyanis, hogy néhány óriásvállalat kezében összpontosul a sörtermelés jelentős része.

A sörök szerelmesei ma már világszerte elképesztő választékkal találkozhatnak. Sörmárkák és típusok egész sora várja a fogyasztókat. A hatalmas választék mögé nézve azonban némileg árnyaltabb a kép. Az látszik ugyanis, hogy a globális sörtermelés jelentős része mindössze néhány vállalat kezében összpontosul.

Az elmúlt két évtizedben lezajlott egy konszolidációs folyamat a globális sörpiacon, aminek eredményeként olyan óriások szerezték meg a márkák jelentős részét, mint az Anheuser-Busch InBev, a Heineken vagy a Carlsberg.

A helyzetet jól érzékelteti, hogy ha csak a világ öt legértékesebb sörmárkáját nézzük, akkor ezekből négy az AB InBev tulajdona. A társasághoz olyan világhírű márkák tartoznak, mint a Budweiser, a Beck's, a Stella Artois, a Leffe, a Modelo vagy a Corona. És bár az utóbbi két márka amerikai üzletágát a cégnek el kellett adnia a Constellation Brandnek, még így is az AB InBev a globális sörpiac ura.

A társaság ugyanis 2020-ban 467 millió hektoliter sört állított elő, miközben a globális piaci termelési részesedése 25,7 százalék volt. A második helyen a Heineken állt 222 millió hektoliterrel és 12,2 százalékos piaci részesedéssel. A bronzérmes pedig a Carlsberg lett 110 millió hektoliterrel, 6,1 százalékos részesedés mellett.

A világ legnagyobb sörgyártói és a hozzájuk tartozó legismertebb márkák. A képeken a számok a 2020-ban megtermelt sörmennyiséget (millió hektoliter), illetve a cégek globális termelési részesedését (százalék) mutatják.Forrás: Statista

A világ sörpiacának teljes mérete egyébként 623,2 milliárd dolláros volt 2020-ban, az öt legértékesebb sörmárka pedig (sorrendben) a Corona, a Heineken, a Budweiser, a Bud Light, valamint a Victoria volt.

A Statista fenti ábráján az is jól látszik, hogy a világ hat legnagyobb sörgyártója a teljes piac 58,9 százalékát uralta.

Noha az elmúlt években a kézműves sörök világszerte növelték a népszerűségüket, ezek a kisebb gyártók még mindig elképesztő lemaradásban vannak a nagyok mögött.

Az Egyesült Államokban például 2020-ban 8764 kézműves sörfőzde működött, és ezek összesen 23 millió hordó (nagyjából 27 millió hektoliter) sört állítottak elő az évben. Vagyis csak az AB InBev durván 17-szer több sört termelt 2020-ban, mint az összes működő amerikai kézműves sörfőzde együtt.

A világ sörrajongói tehát hatalmas választéknak örülhetnek a kedvenc pubjaikban, ez a választék a piac egészét nézve mégis kissé megtévesztő. Onnan nézve legalábbis, hogy a teljes piac, és a legismertebb márkák egy igen tekintélyes része mindössze egy maroknyi vállalat kezében összpontosul.