Hamarosan ezrével szelhetik az eget az üres szellemgépek

olaj, hordó, nyersolaj, repülő, kerozin
Amazing sunset at the airport. Refueling of the airplane before flight.
Vágólapra másolva!
A Lufthansa és belga leányvállalata, a Brussels Airlines összesen 18 ezer olyan utasszállító repülőgépet fog a magasba küldeni, melyek szinte teljesen üresek lesznek. Ezzel tovább folytatódik az úgynevezett szellemjáratok – igencsak vitatott – története, amely a koronavírus-járvány időszakában kapott jelentős nyilvánosságot. 
Vágólapra másolva!

A belga Brussels Airlines nemrég közölte, hogy 3 ezer úgynevezett szellemjáratot fog üzemeltetni a következő időszakban.

Ehhez jön még, hogy a cég anyavállalata, a Lufthansa további 15 ezer, szinte üres gépet küld a levegőbe.

A szinte teljesen üres vagy alig kihasznált szellemjáratok problémája a koronavírus-járvány miatti utazási korlátozások idején kapott nagy nyilvánosságot, komoly vitákat kiváltva, elsősorban az Európai Unióban és Ázsiában.

A probléma az, hogy szigorú követelményrendszer szabályozza a légitársaságok repülőtéri fel- és leszállási idejét. Vagyis ha egy légitársaság nem használja ki a saját idejét (mert például nincs elég utas), akkor el is veszítheti a jogosultságát. Vagyis a vállalatok rá vannak kényszerülve arra, hogy akár utasok nélkül is elindítsák a gépeiket. Ez utóbbira most újra megvan minden esély, hiszen számos ország újra korlátozásokat jelentett be a koronavírus omikron-variánsa miatt, a légicégek pedig sorra törlik járataikat. Pontosabban azok egy részét, hiszen a járatok másik felének így vagy úgy, de el kell indulniuk.

A legfontosabb fogalom itt a résidő. A repülőtéri résidő (vagyis le- és felszállási jog, angol nevén: „slot") egy jog, amely feljogosít egy légitársaságot arra, hogy adott időpontban, egy adott repülőtéren le- és felszállást hajtson végre, a két manőver között pedig a légikikötő infrastruktúráját használja.

A résidőket a szűkösség hívta életre az utasok és a szolgálatba állított repülőgépek számának növekedésével.

A légitársaságoknak a résidők 50 százalékát fel kell használniuk a szabályok szerint, különben elveszíthetik a jogosultságaikat.

A kötelező résidő-felhasználási arányt egyébként épp a járvány időszakában csökkentették le 80 százalékról az Unióban. Most viszont a légitársaságok egyelőre nem kapták meg a könnyítést.

Mivel ezek a szinte üres gépek viszont feleslegesen szennyezik a környezet, az elmúlt időszakban sokan jelezték, hogy megoldást kellene találni a problémára. Egyes európai országokból már az Európai Bizottsághoz fordultak, sürgetve a döntéshozókat, hogy lazítsanak a résidőkre vonatkozó szabályokon. Amíg ez nem történik meg, addig valószínűleg még több szellemjárat fog repülni a jövőben.