Lengyelország
15:002024. június 16.
Hollandia
Szlovénia
18:002024. június 16.
Dánia

70 éve halt meg a világ jelenleg legnagyobb autógyártójának alapítója

Toyota, Toyota autógyár, 70 éve halt meg a Toyota autógyár alapítója
8th June 1971: Toyota cars shipped from Long Beach, California, on a transporter train. (Photo by Alan Band/Keystone/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Vasárnap volt hetven éve - 1952. március 27-én - hogy meghalt Kiichiro Toyoda (magyar átírással: Tojoda Kiicsiro) japán üzletember, a Toyota autógyár alapítója. Az MTVA Sajtóarchívumának anyaga alapján mutatjuk be a világszerte ismert autómárka megalkotójának történetét.
Vágólapra másolva!

Kiichiro Toyoda 1894. június 11-én született Koszaiban, Sizuoka prefektúrában. Apja üzletember volt, aki az általa feltalált automata szövőszék gyártásából gazdagodott meg. Kiichiro a tokiói egyetemen mérnöki diplomát szerzett, majd a családi cégnél kezdett dolgozni. Külföldi tanulmányútjai során Angliában egy textilipari gépgyártó vállalatnál dolgozva leste el azt, ami a szövőiparban korszerűnek és fontosnak számított. Később az Egyesült Államokban is tapasztalatot szerzett az amerikai gyártási módszerekről. Jelszava a követkető lett: "mielőtt azt mondod, nem tudod megcsinálni, próbáld meg!".

Érdeklődése az autógyártás felé vonzotta

Japánba visszatérve vállalatuknál több újítást vezetett be. Korszerűsítette és észszerűsítette a termelést, de érdeklődése igazán az autógyártás felé vonzotta. Sikerült meggyőznie az apja 1930-ban bekövetkezett halála után a cég vezetését átvevő sógorát, hogy hozzanak létre egy autóipari részleget. A kezdőtőkét úgy szerezték meg, hogy egy angol cégnek eladták az automata szövőszék szabadalmát.

A japán piacot akkoriban a nagy amerikai cégek, a Ford, a General Motors és a Chrysler uralták, így Kiichiro első lépésként beszerzett egy Chevrolet gépkocsit, amelyet munkatársaival újra és újra szétszedtek, majd összeraktak, hogy rájöjjenek, hogyan célszerű a gyártást megszervezniük.

A képen a Toyota alapítója Forrás: Wikimedia Commons

A vállalat első autói

A Toyoda cég autóipari részlege 1933. szeptember 1-jén kezdte meg működését. Az első motor-prototípus 1934-re, az első autó, az A1, 1935 májusára készült el, alig néhány példányban, ennek vázát és elektronikáját a Ford mintájára alakították ki. Tapasztalat híján a sorozatgyártást teherautókkal kezdték, a G1 ugyancsak a Ford teherautók mintájára készült, de annál olcsóbb volt. Az első sorozatgyártásba kerülő személyautó az 1936 áprilisára megépült AA szedán, az A1 továbbfejlesztett változata volt.

Az immár önállósult autógyár neve egy ötletpályázat után 1937-ben változott Toyotára, mert ezt a japán katakana írásban a szerencsésnek számító nyolc ecsetvonással lehet leírni, és külföldiek számára jobban cseng. A Toyota Motor Company elnöke Kiichiro sógora lett, ő maga alelnökként dolgozott, az elnöki posztot 1941-ben vette át.

A termelés fokozatosan növekedett, ezt elősegítette, hogy a tokiói kormány a versenytárs amerikai cégeknek megtiltotta a személygépkocsi-importot.

1971. június 8-án a kaliforniai Long Beachről Toyota autókat szállítanak Forrás: Getty Images/Avalon

A személyautók gyártásának tilalma

A kormányzat a második kínai-japán háború 1937-es kitörése után a katonai teherautók gyártásának növelése érdekében egyre jobban korlátozta a személyautók előállítását, azután pedig, hogy Japán 1941-ben belépett a második világháborúba, ezt meg is tiltották. A Toyota üzemeiben abban az évben összesen csak 208 személyautó készült. A haditermelésre átállított gyárban 1944-től már csak lőszert termeltek, az amerikai bombázásokat súlyosabb károk nélkül úszták meg.

Japán kapitulációja után az amerikai megszálló adminisztráció fenntartotta a tilalmat a személyautók gyártására, de engedélyezték a polgári használatra szánt teherautók előállítását és a személygépkocsik fejlesztését.

A képen az 1975-ös Toyota Landcruiser látható Forrás: Heritage Images via Getty Images/National Motor Museum

Az amerikai hadsereg szerződést kötött a Toyotával járműveinek javítására, ami lehetőséget biztosított Kiichiroéknak, hogy megismerjék azok szerkezetét. 1947-ben engedélyezték korlátozott számú személygépkocsi gyártását, így megjelenhetett a Toyota háború utáni első kisautója, a Toyopet becenevű SA, amit az autóipar nagyra értékelt, de a csekély piaci kereslet miatt kevesebb mint kétszáz darabot tudtak belőle eladni.

Gazdasági nehézségek

A Toyota új gyártási technológiát dolgozott ki, de a nyersanyaghiány és az újjáépítéssel járó gazdasági nehézségek miatt az 1940-es évek végére a cég majdnem csődbe ment. A vezetőség elbocsátásokat és bércsökkentést jelentett be, válaszul a szakszervezet sztrájkot szervezett, emiatt Toyoda 1950 júniusában lemondott az elnöki posztról. A Toyota cég újbóli felvirágzása a koreai háborúval indult be, s azóta is tart. Ezt azonban a cégalapító már nem érhette meg, nyugdíjba vonulása után két évvel, 1952. március 27-én, 57 éves korában szívinfarktus következtében Tojota városában meghalt.

A Toyota 2022 elején a világ legnagyobb autógyártójának számított.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről