Közeleg a borzalom a Vörös-tengeren, éhínséget és szomjúságot hozhat a kísértethajó

Horizontal OIL TANKER
This handout satellite image obtained courtesy of Maxar Technologies on July 19, 2020 shows a close up view of the FSO Safer oil tanker on June 19, 2020 off the port of Ras Isa. - The United Nations held an unusual session July 15, 2020 to express fears of "catastrophe" if a decaying oil tanker abandoned off Yemen's coast with 1.1 million barrels of crude on board ruptures into the Red Sea. A breach of the 45-year-old FSO Safer, anchored off the port of Hodeida, would have disastrous results for marine life and tens of thousands of impoverished people who depend on fishing for their livelihood. The UN Security Council said it had sent details of a plan for an inspection team to conduct light repairs and determine the next steps to the Iran-backed Huthi rebels, who control Hodeida, on Tuesday. (Photo by Handout / Satellite image ©2020 Maxar Technologies / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / Satellite image ©2020 Maxar Technologies " - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Vágólapra másolva!
Száznegyvennégy millió dollár (51,7 milliárd forint) felajánlását várja az ENSZ attól a donorkonferenciától, amelyet a Jemen partjainál veszteglő, katasztrofális állapotban lévő, The Safer nevű tankhajó ártalmatlanítása és ezáltal egy nagyon súlyos környezeti katasztrófa elhárítása érdekében tartanak. A világszervezet szerint, ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban, akkor az négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál. 
Vágólapra másolva!

Ebben az összegben benne van az a 80 millió dollár (28,7 milliárd dollár), amelybe a több, mint egymillió hordónyi olaj kiszivattyúzása kerül - közölte David Gressly, az ENSZ jemeni humanitárius koordinátora. Az adományozó konferenciát az ENSZ és Hollandia közösen szervezte meg mostanra, két hónappal azután, hogy az ENSZ és a húszi lázadók megállapodtak a tankhajó szállítmányának másik hajóba történő átszivattyúzásáról.

A The Safer az arab országban dúló polgárháború miatt 2017 óta vesztegel Rász Ísza kikötőváros közelében.

Szakértők többször is elmondták, hogy a hajó időzített ökológiai bomba:

ha a kőolaj a Vörös-tengerbe kerül, akkor megsemmisülhet Jemen vörös-tengeri halállománya,

a tenger megtisztítása pedig mintegy 20 milliárd dollárba (kb. 7185 milliárd forint) kerülne.

Az Origo több alkalommal beszámolt a hajó körüli fejleményekről, legutóbb ebben a cikkében:

Gressly közölte: a mentési munka első szakaszát szeptember végéig be kell fejezni, ellenkező esetben októbertől erős széllökésekre kell számítani.

A Japánban épített hajót az 1980-as években adták el a jemeni kormánynak, hogy a Márib tartománybeli olajmezőkből kitermelt három millió hordónyi kőolajat tárolják benne. 2015 óta elmaradt a hajó éves karbantartása. A világszervezet tisztségviselői régóta figyelmeztetnek, hogy ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban, akkor az négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál.