Megint zátonyra futott egy hajó a Szuezi-csatornában

Szuezi-csatorna, 2021. július 7. A panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonban lévő Ever Given nevű konténerhajó halad a Szuezi-csatornán keresztül 2021. július 7-én. A 400 méter hosszú teherhajó március 23-án az erős szél hatására állt keresztbe Szuezi-csatorna egy szűk szakaszán, és hat napig blokkolta a hajóforgalmat. Egyiptom a mai napon kiadta a március óta a Nagy-Keserű-tó közepén veszteglő teherhajót, miután sikerült megállapodni a kártérítés mértékéről a hajó tulajdonosaival és a biztosítókkal. MTI/EPA/Háled el Fiki
Vágólapra másolva!
Megint elakadt egy hajó a Szuezi-csatornában, ráadásul közel ahhoz a helyhez, ahol tavaly az óriási Ever Given napokra blokkolta a csatorna forgalmát, ezzel óriási világgazdasági károkat okozva. Most azonban a probléma hamarabb megoldótott, az Affinity V nevű tanker néhány óra után kiszabadult.
Vágólapra másolva!

A csatorna keskenyebb, déli szakaszán futott zátonyra a Szaúd-Arábiába tartó olajtanker, azon a szakaszon, ahol tavaly márciusban az Ever Given állt keresztbe az átjáróban. Az olajszállító szingapúri zászló alatt hajózik, és egyelőre annyi ismert, hogy a 110 ezer regisztertonnás hajó kapacitásának csupán 40 százalékáig volt töltve rakománnyal.

Valószínűleg ez is megkönnyítette a vontatóhajók dolgát, amelyek - a csatorna működését felügyelő hatóság közlése szerint - öt óra leforgása alatt kiszabadították a hajót. A forgalom a normál üzemmenet szerint folytatódott - tették hozzá.

A Guardian az ügy kapcsán megjegyzi, hogy ugyanakkor

a hajó abban az öt órában ugyanúgy elzárta a csatornát, mint tavaly az Ever Given napokra.

A TankerTrackers nevű, hajófelügyeleti szolgáltatást nyújtó cég adatai alapjánt azt írják, hogy az Affinity V eddig ismeretlen okból futott zátonyra, helyi idő szerint 19 óra 15 perckor

A lap megjegyzi: érthető, ha sokan az Ever Given balesetének, pontosabban annak hatásainak megismétlődésétől tartottak. Az Ever Given kiszabadítása után még hosszú hónapokig elhúzódott a kártérítési ügyek rendezése, végül a hajó üzemeltetője 200 millió dollárt fizetett az egyiptomi félnek.

A Szuezi-csatorna bővítését - szélesítését - a balesetet követően felgyorsították, hiszen az átjáró még mindig a világkereskedelem egyik legfontosabb útvonala,

amelyen a teljes forgalom mintegy 12 százaléka halad át.

A TankerTrackers adatai szerint az Affinity V tanker szerencsére azóta már újra biztonságosan hajózik, vontatóhajó segítségével. A Portugáliából indult hajó Szaúd-Arábia vörös-tengeri kikötőjébe, Yanbu-ba tart.

Cikkünk kiemelt képén az Ever Given nevű hajó a tavalyi incidens idején.