Jóváhagyta az indonéz törvényhozás azt a törvényjavaslatot, amely áthelyezné az ország fővárosát Jakartából a távolabb fekvő és gyérebben lakott Kalimantán, más néven Indonéz Borneó régióba - közölte kedden Puan Maharani parlamenti szóvivő.

A jogszabály egyúttal rendelkezik a mintegy 32 milliárd dolláros (közel 10 ezer milliárd forint) gigafejlesztés jogi kereteiről is.

Suharo Monoarfa fejlesztési miniszter a jogszabály elfogadását követően azt mondta, az új főváros egyben a nemzeti identitás jelképe és új gazdasági központ lesz.

A fővárost az indonéz szigetcsoport jávai nevén Nusantarának nevezik majd - tette hozzá a miniszter.
Joko Widodo elnök 2019-ben, a parlamentben elmondott beszédében jelentette be a főváros áthelyezéséről szóló terveit, hasonló elképzelések azonban már a gyarmati uralom alól függetlenné vált Indonézia első elnöke, Szukarno 1945-től 1967-ig tartó ciklusa alatt is felmerültek.

Jakarta látképeForrás: Wikimedia/Wikimedia Commons

Jakarta népessége meghaladja a 10 milliót, és nagyjából még további 3 millió ember él a környező városokban, ami tovább fokozza a nagyváros zsúfoltságát. A jelenlegi főváros továbbá a világ legnépesebb szigetének számító Jáván található.

Indonézia 273 milliós lakosságának csaknem 60 százaléka Jáván él, ez a sziget adja az ország GDP-jének több mint felét. Kalimantánon, Borneó szigetének Indonéziához tartozó részén Indonézia lakosságának csupán 5,8 százaléka él, és innen a GDP 8,2 százaléka származik. Jakarta emellett földrengés- és árvízveszélyes területen fekszik - a város 40 százaléka tengerszint alatt helyezkedik el - és a felszín alatti vizek korábbi ellenőrizetlen kitermelése miatt a metropolisz folyamatosan süllyed. Ahogy az Origo korábban arról beszámolt az új indonéz főváros terve kapcsán, a fővárosban gyakoriak az árvizek. Évente mintegy 630 millió köbméter talajvizet szivattyúznak ki a város épületeiből. A bandungi műszaki egyetem kutatása szerint 2050-re Jakarta 36 százaléka víz alá kerül.

Jakarta pedig emellett a világ egyik legzsúfoltabb városaként lényegében állandósult közlekedési dugóktól szenved. Az Uber egyik korábbi felmérése szerint az autósok évente átlagosan 22 napot töltenek dugókban üldögélve, ami még ázsiai viszonylatban is a legmagasabb szám.

A törvényjavaslat megvitatását a koronavírus-járvány miatt többször elhalasztották, jelenlegi formájában pedig az áthelyezés végső dátuma 2024.