Lidl vagy Spar: ki nyerte meg az áruházláncok csatáját?

Lidl
A logo is pictured on a sign outside a Lidl supermarket store in London on September 26, 2016. - Aldi UK announced on Monday that it will invest Ł300 million ($389 million, 346 million euros) to revamp its stores over the next three years. Aldi and its German rival Lidl have boomed in Britain, grabbing market share from traditional supermarkets Asda, Morrison, Sainsbury's and Tesco, as customers tightened their belts to save cash. (Photo by Daniel Leal-Olivas / AFP)
Vágólapra másolva!
Az elmúlt két évben komoly változások történtek az életünkben, amibe beletartozik a mindennapok vásárlása is. A vásárlási döntéseinkben bekövetkező változások pedig tetten érhetők a kereskedelmi láncok előző éves összesítőjében, a június elején megjelent FMCG kereskedelmi toplistában is. Tavaly új listavezetőt üdvözölhettünk – idén az volt a kérdés, hogy megőrizte-e első helyét a Lidl 2021-ben? Jelentjük, igen, nem is akárhogy – nagyságrendileg 100 milliárd forint plusz forgalommal szárnyalt tovább - olvasható a Trade magazin közleményében.
Vágólapra másolva!

Az idei toplistában három fontos változást mutatunk - írja a Trade magazin összefoglalója. Az egyik, talán legfontosabb, hogy az Auchan előrelépett egyet, a 6. helyre. A másik, hogy az eddigi 11 helyett a toplista immár 12 szereplős – dinamikus bővülésének köszönhetően a Müller drogéria is megjelent a „nagyok" között. A harmadik újdonság, hogy az idei évtől a toplistában az egyes láncok boltszámait nem csak az adott, hanem a megelőző évre vonatkozóan is mutatják, hiszen ez is hozzájárulhat részben a forgalmi változáshoz, és részben az eredményekhez is.

A toplista itt található.

A Lidl továbbra is toronymagasan vezeti a listát, sőt, 2021-ben még távolabb került a többiektől, hiszen a legjobban teljesítő drogérialánc éves bruttó forgalmával előzte meg a toplista második helyét stabilan magának tudható Spart.

A Lidl az összes lánchoz képest is a legnagyobb forgalombővülést mutatja, ami nem csoda, hiszen továbbra is a diszkontok tudtak a legjobban növekedni tavaly, a GfK szerinti csatornarészesedésük már eléri a 31 százalékot. A diszkontok penetrációja is a legmagasabb: 96 százalék, és ez a csatorna áll a legjobban a vásárlási gyakoriság listán, a maga 69 alkalmával átlagosan háztartásonként, éves szinten. Így nem is csoda, hogy 2021-ben kivétel nélkül mindegyik diszkontlánc növelte boltszámát.

A Spar hálózata nőtt a leggyorsabban

A tavalyi év poszt-covid szindrómája az energia-, alap- és csomagolóanyagárak és a logisztika költségeinek elszabadulása volt a szektor számára, miközben a hazai infláció is érezhetően emelkedni kezdett – ebben a környezetben minden olyan csatorna számára, amely kedvező árakat tartósan biztosított, borítékolható volt a siker.

A legnagyobb boltszám-növekedéssel mégis a Spar-lánc büszkélkedhetett tavaly. A több lábon állás stratégiáját következetesen megvalósítva tovább szilárdította ezüstérmes pozícióját. Az élelmiszer-termeléssel is egyre szélesebb skálán foglalkozó lánc új egységgel erősítette pozícióit a hipermarketek között. A kisebb méretű, különböző Spar-lánchoz tartozó üzletek, mint például a franchise vagy benzinkúti üzletek számának növekedése, ugyancsak megmutatkozott az eredményekben.

A Tesco a 2020. évi arányt megtartva követi a Spart, és halad szépen előre.

Mint ahogy a harmadik hipermarketlánc, az Auchan is növekedett, sőt, előzött – idén egyetlen láncként. Fontos megemlíteni, hogy bár az utóbbi időben a hipermarketek gyengélkednek, kosárértékük nagyságrendje 2021-ben átlagosan a közel 6000 forinttal még mindig szignifikánsan a legnagyobb, és folyamatosan bővülni képes.

Stabil a hazai láncok pozíciója

A két sikercsatorna, a diszkontok és drogériák mutatták a legjobb számokat a tavalyi évben, forgalmi növekedésük és kosárméretbővülésük csak az online vásárlásokénál maradt alább.

Nagyszerűen szerepelt a Lidl, Aldi, Penny hármasa, ahogy a dm, Rossmann és Müller trió is.

Ez utóbbi idén először került fel a toplistára, tartósan átlépve bruttó forgalmával az 50 milliárdos belépési küszöböt.

De a hazai láncok pozíciója is hasonlóan stabil a korábbi évekhez képest, némi bővülést mutatva. Igaz, hogy a múltban mindig együtt mozgó örökhármas Coop, CBA, Reál közé belépett az Auchan, de beleszámítva, hogy kivétel nélkül mindegyik hazai láncnál csökkent a boltszám, a bővülés örvendetes.

A covid alatt előtérbe került „lakóhely-közeliség" fontosabbá válása is tartósnak tűnik, aminek előnyét élvezik.

A Lidl továbbra is toronymagasan vezeti a listát, sőt, 2021-ben még távolabb került a többiektől Forrás: AFP/Mychele Daniau

A tartós otthonlét mindent átrendezett

Bár a toplistában külön nem látszik, de idén már muszáj külön is említést tenni az FMCG piac online részvételéről, hiszen egyrészt szinte mindenkit így vagy úgy érint a toplistások közül. Másrészt 2021-ben a megelőző évhez képest, közel 54 százalékkal bővült az FMCG online forgalom, maga mögött hagyva minden más szektort, és elérte a 118 milliárdos értéket a GKID adatai alapján.

Összefoglalva tehát, az elmúlt két évben erős változások történtek az életünkben, amibe beletartozik a mindennapok vásárlása is. A vásárlási döntéseinkben bekövetkező változások pedig tetten érhetők FMCG kereskedelmi toplistában is.

A tartós otthonlét mindent átrendezett. Többet és többen voltunk otthon, így többet vásároltunk egy-egy alkalommal otthonra, de ritkábban jártunk el a boltokba. Ez a 2020-ban indult tendencia 2021-ben is folytatódott, igaz, hogy picit kisebb mértékben, és az év közbeni lassú nyitás után kezdett minden magához térni. A GfK számai alapján a vásárlói gyakoriság az elmúlt két évben folyamatosan csökkent, 5 százalékot 2020-ban, majd tovább esett 4 százalékkal 2021-ben, még az alapvető élelmiszerek tekintetében is. A kosárméret ugyanakkor ellenkező irányba változott, de az infláció mértékétől elmaradt a bővülés, így összességében bár növekedett a forgalom, ez valójában nem eredményez valódi bővülést.

A Lidl és a Spar továbbra is vezetik az országos toplistát Forrás: Spar

"Az elmúlt két év nem akármilyen év volt az FMCG üzletláncok számára. A gyors reakciókkal, az aktuális új helyzetek folyamatos megoldásával helytálltak" – hangsúlyozza Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője. – "Ugyanakkor nem csak a forgalmak bővültek szépen, hanem a kiadások is – sok helyen sokaknak okozva fejfájást a szektorban. A kereskedelem helyzetét befolyásoló tényezők között a tavalyi év margójára is fontos feljegyezni, hogy sok esetben lánconként több száz munkatárs hiánya mellett érték el az eredményeket, ami nyilván nehezítette a mindennapi működést."