Itt az első előrejelzés arról, hogy miket vásárolunk idén a fekete pénteki akciókban

Black Friday, Prága
Prága, 2017. november 24. A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét hirdető fekete péntek (Black Friday) felirat egy szőnyegen egy prágai bevásárlóközpontban 2017. november 24-én. Az amerikai hálaadás ünnepét követő péntektől rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.
Vágólapra másolva!
A "fekete péntek", vagyis a "black friday" kiskereskedelmi kiemelt vásárlási időszak közeledtével sokan  várakozó álláspontra helyezkednek, és kivárják az akciós időszakot a szükséges elektronikai eszközök beszerzésével. Jellemző az is, hogy a karácsonyi ajándékokat is ekkor, alacsonyabb áron igyekeznek beszerezni a vásárlók. Az Euronics Műszaki Áruházlánc megvizsgálta, hogy melyek voltak az elmúlt két év legnépszerűbb termékei és összefoglalta, mi várható az idei időszakban.
Vágólapra másolva!

Erősödött az online kiskereskedelem

Az elmúlt évek általános kiskereskedelmi tapasztalata volt - részben a koronavírus-járványnak köszönhetően - az online kiskereskedelem megerősödése, az interneten bonyolított vásárlások számának növekedése. Különösen a black friday időszakban volt tapasztalható ez, különösen úgy, ez a vásárlási szezon Magyarországon jellemzően nem korlátozódik egyetlen napra vagy hétvégére, hanem gyakran már november elején kezdetét veszi.

Az Euronics-nál 2020-ban és 2021-ben is többnapos volt a black friday-szezon, a vásárlók pedig a teljes időszakot kihasználták az árkedvezmények érvényesítésére. A legkeresettebb termékkategóriák köre hasonlóan alakult mindkét évben:

a legtöbb termék a háztartási kisgépek kategóriájában fogyott, ezt pedig a szépségápolási eszközök követték.

Míg 2020-ban a harmadik helyet a számítástechnikai kiegészítők foglalták el, 2021-ben már a mobiltelefonok kerültek a dobogóra.

Az akciók iránti érdeklődés az értékesítési adatokon is jól látszik: 2020-ban háztartási kisgépből 150 százalékkal, szépségápolási eszközökből 180 százalékkal, számítástechnikai kiegészítőkből pedig 80 százalékkal nagyobb mennyiséget adott el az áruházlánc a Black Friday időszaka alatt, mint az előző hónap azonos időszakában. A legnagyobb mennyiséget ekkor a műszaki áruházlánc botmixerekből és vízforralókból adta el, míg a harmadik helyet az automata kávéfőzők foglalták el.

Hasonlóan alakultak az eredmények 2021-ben is: háztartási kisgépekből és szépségápolási termékekből 160 százalékkal, mobiltelefonból pedig 90 százalékkal többet értékesítettek a Black Friday időszakában az egy hónappal azelőtti azonos időszakhoz képest.

A legnépszerűbb termék tavaly az automata kávéfőző volt,

amit az air fryerek – vagyis a forrólevegős sütők – és az álló porszívók követtek.

Mindkét évben kiugróak voltak az eredmények az egészségmegőrzéshez köthető termékek – például elektromos fogkefék – és telefonok kategóriájában is, illetve látványos volt az érdeklődés az elöltöltős mosógépek iránt – 2021-ben a Black Friday ideje alatt 76 százalékkal többet adott el ezekből a műszaki áruházlánc.

A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét hirdető fekete péntek (Black Friday) felirat egy szőnyegen Forrás: MTI/EPA/Martin Divisek

Erre várható idén

Az idei évben bevezetett új termékkör, a játékok kategóriájában is nagy mennyiségű eladást tervezünk. Ez utóbbi kategória egyértelműen az online vásárlásokat fogja emelni a várakozásaink szerint" – mondja Fazekas Bálint, a vállalat kereskedelmi ügyvezető igazgatója.

„A szépségápolási termékek körében jellemzően a hajápolási eszközök és a férfi szépségápolási termékek, például haj- és szakállnyírók iránt nő meg a kereslet. Ezekben a termékkörökben ezért kiemelt akciókkal és nagyobb készletekkel készülünk."

A kiemelt vásárlási időszak idén rendhagyó módon egybeesik a labdarúgó világbajnoksággal, ami tipikusan a tévévásárlások időszaka.

„A nagyobb sportesemények előtt mindig látványosan megugrik a televíziók értékesítése, és bár az elmúlt két évben is a nagyképernyős televíziók hozták az Euronics számára a legnagyobb árbevételt, 2022-ben arra számítunk, hogy még nagyobb lesz az érdeklődés a 55" feletti készülékek iránt a black friday hetén" – tette hozzá az ügyvezető. A vállalatnál idén hétnapos lesz a black friday időszaka.

A 2022 májusában hatályba lépett jogszabály-módosítás garantálja, hogy a vásárlók a kedvezményes ár mellett a megelőző legalább harminc napban alkalmazott legalacsonyabb árat látják majd.

Azaz biztosak lehetnek abban, hogy a megjelölt akciók valósak, és nem mesterségesen létrehozott árengedmények.