Mastercard előrejelzés: Többször megyünk majd boltba, de kevesebbet költünk 2023-ban

Vágólapra másolva!
A változatos világgazdaság egyik elkerülhetetlen következménye, hogy egyes piacok élesebben fogják érezni az infláció és az emelkedő kamatlábak hatását, mint mások. A turbulens gazdasági helyzet ellenére viszont az utazások és élmények iránti kereslet változatlanul magas, és inkább a fizikai javakon próbálnak spórolni a fogyasztók.
Vágólapra másolva!

Budapest, 2022.december 20. – A Mastercard Economics Institute közzétette a jövő évre vonatkozó éves előrejelzését, amelyből kiderül, hogy milyen új trendek és változások várhatók a fogyasztói vásárlási szokásokban. A "Gazdasági Kilátások 2023" című kiadvány a Mastercard saját, valamint számos szakmailag elismert nyilvános adatbázisra támaszkodva becsüli meg 2023 várható gazdasági trendjeit. A kiadvány négy olyan témát vizsgál, amelyek továbbra is meghatározzák a globális gazdasági környezetet - a magas kamatlábak, az ingatlanpiac, a kereskedelmet jellemző árak és preferenciák, valamint a nem várt sokkhatások.

Forrás: Shutterstock

A kutatás főbb eredményei:

Az évek óta tartó ingatlanpiaci fellendülés után a magasabb kamatlábak várhatóan erős hatással lesznek a megélhetési költségekre, és emiatt a fogyasztók költési szokásai is nagymértékben megváltoznak majd. A fejlett országokban előre láthatóan a lakhatásra fordított kiadások reálbérhez viszonyított mértéke közel 4,5% százalékkal fog csökkeni.

A kiskereskedelem és az élelmiszerárak is meg fogják érezni a gazdaságot érő sokkhatásokat. Ahhoz azonban, hogy a fogyasztók lépést tudjanak tartani az inflációval, várhatóan változtatniuk kell a bevásárlókosaruk tartalmán. Többször, kisebb értékben próbálnak majd vásárolni és a jó ár-érték arányt kínáló, pénztárcabarát márkákat fogják előnyben részesíteni.

Ezt igazolja a Mastercard kutatása is, ami többek között rávilágít arra, hogy a német élelmiszervásárlók idén 23%-kal többször mentek be a boltba, mint 2019-ben, viszont az egy látogatásra jutó átlagos költésük nagyjából 15%-kal csökkent.

Mivel az élelmiszer- és energiaköltségek a fogyasztói keretek egyre nagyobb részét emésztik fel, az alacsonyabb jövedelmű háztartások különösen nehéz helyzetbe kerülhetnek. 2019 és 2022 között a magas jövedelmű háztartások nem létfontosságú kiadásai közel kétszer olyan gyorsan növekedtek, mint az alacsonyabb jövedelmű háztartásoké. Az infláció normalizálódásával azonban e különbség nagy része csökkenni fog.

Ez a trend már ma is tetten érhető a piacon. Franciaországban 2019 és 2022 között a jómódú kártyabirtokosok nem létfontosságú kiadásai 88,8%-kal, míg a nem jómódú kártyabirtokosok hasonló kiadásai csak 45,7%-kal nőttek, ami jelentős, 43 százalékpontos különbség.

Kereskedői oldalon a több értékesítési csatorna egyidejű használata jelentheti a túlélés kulcsát. A Mastercard Economics Institute kutatása szerint azok a vállalkozások, melyek megadják a lehetőséget a fogyasztóknak, hogy kiválasszák a nekik legkényelmesebbet a mobilos, netes vagy egyéb felületek közül, sokkal jobban teljesítenek.

A lezárások idején a kis- és nagy éttermeknél például a többcsatornás jelenléttel rendelkezők közel 31%-os forgalomkieséstől menekültek meg. Hasonlóképpen, azok a ruházati boltok, amelyek ezt a hozzáállást alkalmazták 26%-kal gyorsabban tudtak növekedni, mint versenytársaik.

A teljes Shifting Wallets: Új fogyasztói vásárlási szokások jelentés itt, a Mastercard Economics Institute további publikációi pedig itt találhatók.

Forrás: Shutterstock

© 2022 Mastercard International Incorporated. Minden jog fenntartva

Felelősségi nyilatkozat

A Mastercard Economics Institute jelen prezentációja (a továbbiakban: "Prezentáció") és annak tartalma vagy részei nem érhetők el, nem tölthetők le, nem másolhatók, nem módosíthatók, nem terjeszthetők, nem használhatók fel és nem tehetők közzé semmilyen formában vagy médiában, kivéve a Mastercard által engedélyezett módon. Ez a prezentáció és tartalma kizárólag információs célú kutatási eszközként szolgál, nem pedig befektetési tanácsadásként vagy ajánlásokként bármilyen konkrét cselekvésre vagy befektetésre vonatkozóan, és sem részben, sem egészben nem használható döntéshozatali vagy befektetési célokra. A bemutató és a tartalom pontossága nem garantált, és "ahogy van" alapon áll az arra jogosult felhasználók rendelkezésére, akik saját felelősségükre vizsgálhatják és használhatják fel az információkat. Ez a bemutató és a tartalom, beleértve a Mastercard Economics Institute becsült gazdasági előrejelzéseit, szimulációit vagy forgatókönyveit, semmilyen módon nem tükrözi a Mastercard működési vagy pénzügyi teljesítményére vonatkozó várakozásokat.A Mastercard Economics Institute számos (nyilvános és saját tulajdonú) adatbázist, valamint a gazdasági tevékenység becslésére szolgáló modelleket használ.

A Mastercard Economics Institute-ról

A 2020-ban alapított Mastercard Economics Institute egyedülálló, részletes és megvalósítható gazdasági mérésekre támaszkodik, azzal a céllal, hogy az üzleti és kormányzati vezetők számára a jobb eredményekkel járó, átgondolt döntések meghozatalához szükséges betekintést nyújtson.

A Mastercardról (NYSE:MA)

A Mastercard globális technológiai vállalat a fizetési iparágban. Küldetésünk, hogy a biztonságos, egyszerű, intelligens és hozzáférhető tranzakciók révén olyan befogadó, digitális gazdaságot hozzunk létre, amely mindenkinek és mindenhol előnyös. Innovációink és megoldásaink biztonságos adatok és hálózatok, partnerségek és szenvedély segítségével segítik az egyének, pénzintézetek, kormányok és vállalkozások számára, hogy a legnagyobb lehetőségeiket valósítsák meg. A tisztességességi hányadosunk, vagy DQ, vezérli a kultúránkat és mindent, amit vállalatunkon belül és kívül teszünk. Több mint 210 országot és területet átfogó kapcsolatainkkal olyan fenntartható világot építünk, amely mindenki számára felbecsülhetetlen lehetőségeket nyit meg.

www.mastercard.com