Fogyasztóvédelem: ezekre érdemes online vásárlásnál figyelni

Food shopping online FIN Angebot Auswahl Bildschirm Branche COMPUTER E-COMMERCE Einkauf Einkaufswagen Freizeit Handel Handelsplatz INTERNET Internetshop webshop LEH Laptop Lebensmittel Lebensmitteleinzelhandel Lebensmittelhandel Lifestyle Monitor Not
Miniature shopping cart with food packaging and laptop as a symbol for online shopping.
Vágólapra másolva!
A legfontosabb tanács az online vásárlások során, hogy ne kattintsunk azonnal a vásárlás gombra, ha meglátunk egy jól hangzó akcióval hirdetett terméket. Nézzük meg, milyen vásárlási feltételek állnak mögötte, hogyan lehet fizetni, mik a szállítási díjak és határidők, egyáltalán, ki az eladó – írja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (Feosz)az online kereskedelemmel kapcsolatos problémák megoldására.
Vágólapra másolva!

Ha egy kiskereskedelmi szolgáltatást kínáló honlapon nincs cégnév, vagy gyanús a név és az elérhetőség, érdemes inkább bezárni az ablakot, és máshol keresgélni, mert komoly bosszúságot okozhat, ha csalók emelnek le a kártyáról pénzt – írta a Feosz azzal kapcsolatban, hogy ma egyre gyakoribb az online kereskedelemben a csalások száma. Azt sem árt megnézni, más oldalakon mennyibe kerül a keresett, vagy megtalált termék, továbbá érdemes tanulmányozni, hogy milyen feltételekkel árusítják azt. A Feosz szerint a vásárlói véleményeket is érdemes átböngészni, bár a rutinos felhasználók pontosan tudják, hogy ezek a vélemények tele vannak marketing, vagy reklám szövegekkel, esetleg megrendelésre készült kommentekkel. A kapott csillagok, amik a szolgáltatást minőségét hivatottak kategorizálni sem mindig fedik a valóságot, mindig viszonyítani kell, hogy hány felhasználó adott értékelést. Ha kevés, akkor a jó, vagy a rossz minősítés is torz képet ad a szolgáltatásról.

Az Európai Unió területén speciális szabályok vonatkoznak arra, hogy mit kell tartalmaznia a szerződéskötést megelőzően a vállalkozói tájékoztatónak egy vásárlás, áruküldés esetén.

Az eladó köteles világosan és közérthetően tájékoztatni a fogyasztót különösen a termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a vállalkozás nevéről, székhelyének postai címéről és a telefonszámáról, elektronikus levelezési címéről.

Ezen felül tájékoztatást kell adnia a bruttó vételárról és az ezen felül felmerülő valamennyi költségről, így például szállítási díjról, a postaköltségről. Tájékoztatnia kell továbbá a fizetésről, a fuvarozásról és a teljesítési határidőről, valamint a vállalkozás panaszkezelési módjáról. Ugyancsak fel kell hívnia a vásárlók figyelmét a szavatossági és jótállási jogokra. Tájékoztatni kell a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről és elérhetőségeiről. Végül, de nem utolsó sorban, a későbbiekben kifejtésre kerülő elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb szabályairól is. Nem árt tisztában lenni azzal, hogy ezek hiánya esetén fogyasztóvédelmi hatósági eljárásnak van helye – minden esetben.

A későbbi jogérvényesítés miatt fontos tudni, hogy a vásárló és az eladó között akkor jön létre a szerződés online vásárlás esetén, amikor az eladó által küldött, rendelést követő visszajelzés tartalmazza a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a megrendelt termék díját, az egyéb költségeket és a rendelés minden lényeges adatát.

A rendelést követő automatikus üzenet tehát nem jelenti még a szerződés létrejöttét, hiszen az többnyire csak egy automatikus üzenet arról, hogy a megrendelés beérkezett. A vásárlónak kell kapnia egy levelet, amelyben a fent leírtak szerepelnek. Ennek a határideje egy munkanap, tehát valaki szombaton, vagy vasárnap vásárlók, lehet, hogy csak az automatikus üzenetet kapja meg, a szerződést igazoló levelet csak hétfőn.

Illusztráció Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Klaus Ohlenschläger

Mivel online vásárlás esetén nincs lehetőségünk kipróbálni, megérinteni, vagy akár csak megtekinteni a terméket fizikai valójában, ezért úgynevezett indokolás nélküli elállási jog illet minden vásárlót – írta a Feosz. Magyarán, akkor is meggondolhatjuk magunkat, ha nem hibás a termék, csak éppen nem tetszik, nagy vagy kicsi, vagy éppen van már belőle egy másik. Az elállás azt jelenti, hogy annak megtétele esetén úgy kell tekinteni, mintha létre sem jött volna a szerződés.

A termék átvételétől számított 14 nap van arra, hogy az elállási joggal éljen a vásárló. Maga az elállás vagy a vonatkozó jogszabályban meghatározott elállási nyilatkozatminta kitöltésével, vagy erre irányuló, egyértelmű nyilatkozattal gyakorolható.

Elállás esetén a vásárló köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni, illetve a vállalkozásnak vagy a vállalkozás által a termék átvételére meghatalmazott személynek átadni, kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga szállítja vissza. A fogyasztót egyébiránt elálláskor kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét viseli, kivéve, ha a vállalkozás ezt át nem vállalja.

Elállás esetén a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a fogyasztó által vételárként megfizetett teljes összeget, méghozzá a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon. Ez az utánvétnél természetesen nem „játszik".

Azt is érdemes tudni, hogy az elállási jog nem korlátlan. Nem terjed ki ugyanis bizonyos termékkörökre, és nem terjed ki teljes használatra. Nincs elállási jog élelmiszerekre, kibontott csomagolású CD-re, DVD-re vagy szoftverre, letöltött programokra, vagy éppen a fogyasztó egyedi utasításai alapján legyártott termékekre, vagy kibontott csomagolású higiéniai termékekre. Emellett online aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, közösségi médián keresztül magánszemélytől történő rendelésnél sem illeti meg a vásárlót az elállási jog.

Továbbá az elállási határidő alatt a termék tényleges használata miatti, azaz nem a kipróbálás miatti értékcsökkenést is meg kell téríteniük a vásárlóknak. Magyarán, a neten rendelt futballcipőt felpróbálhatjuk, de a focit nem próbálhatjuk ki mert az már használatnak számít.