Egyre inkább háttérbe szorul a Volkswagen

münchen, nemzetközi autószalon, autó bemutató, koncepció autók, jármű, audi, mercedes, volkswagen, posche, 2023. 09. 04.
München, 2023. szeptember 4. Az elektromos meghajtású Volkswagen ID.7 GTI a müncheni Nemzeközi Autószalonon (IAA) 2023. szeptember 4-én, az esemény nyitónapján. MTI/EPA/Ronald Wittek
Vágólapra másolva!
Az autóipari vállalatok idei részvénypiaci teljesítménye meglehetősen felemásan alakul: az elektromos autók terjedése miatt a befektetők rendkívüli bizalmat szavaztak az átállás élharcosainak. Cserébe hajlamosak alábecsülni a nagy múltú, hagyományosan robbanómotoros autógyártással foglalkozó cégek fejlesztéseit.
Vágólapra másolva!

A hagyományos autógyártók valóban későn reagáltak a Tesla és a BYD eladási sikerével egyre nyilvánvalóbb kihívásra, és közülük sokan ma is rövid távú szemlélettel a robbanómotoros autók eladásából származó bevételt igyekeznek maximálni – írta a Világgazdaság hasábjain Sághy Balázs, az Equilor elemzője.

Bár a részvénypiacok adataiból vezeti le az elemző a kérdéseket, az autópiac sem működik másként, mint az összes többi. Ha a parketten valamit alábecsülnek, az a gazdaságban is jelentkezik.

A nagy múltú autógyárak küzdenek azért, hogy megőrizzék relevanciájukat, és a márkaportfólióból adódóan korántsem egyforma esélyű résztvevői az iparág átalakulásának. Kevéssé változott a keresleti oldalon, hogy a prémium- és luxusszegmensben változatlanul sokkal inkább az élményen van a hangsúly, mint a funkción: ez talán leginkább a Volkswagen csoport egyes márkái iránti eladásokra nézve szembetűnő. A Volkswagen-csoport részvényeinek piaci összértéke – kapitalizációja – 58,5 milliárd euró, miközben az eladási és eredményszámokból, elért marzsokból kiindulva a csoport másik három prémiummárkájának (Audi, Bentley, Lamborghini) összértéke önmagában eléri a VW egészének értékét.

Lemaradásban a Volkswagen az e-autó forradalomban Forrás: Volkswagen

Ráadásul nem lehet mondani, hogy a Volkswagen tétlenül nézné a fiatal elektromosautó-gyárak térnyerését: saját technológiai platformot fejleszt, együttműködési megállapodásokat köt a hiányzó technológiákkal rendelkező konkurensekkel, tehát halad előre.

Az autóipari verseny következő szakasza az elektromos tömegautók szélesebb körű elérhetővé válásával következhet be. Ez az elemzők viszonylag korán 2025–2026 környékére teszik, ekkor jelenthetnek meg tömegesen a 25–30 ezer euró vételárú, magas minőséget kínáló autók.

A Tesla várhatóan ekkorra készül el a jelenlegi modelleknél kisebb, olcsóbb autók gyártására épülő mexikói Gigafactoryvel, így ekkorra kell a nagy múltú autógyártóknak is versenyképes termékkel előállniuk a tömegszegmensben.

Az elemző úgy látja, hogy a VW képes olyan hagyományos erősségeire építeni, mint a csoporton belüli szinergiák kihasználása, a márka- és modellimázs-építés, valamint jól átgondolt stratégiával rendelkezik piaci pozíciójának erősítéséhez. Vagyis részvénypiaci szempontból a most alul teljesítő cég a jövőben valós befektetési alternatíva lehet az e-autógyártóknak, hacsak nem pukkad ki menet közben az e-mobilitási lufi.