A felmérés szerint az online vásárlások számának növekedését leginkább az akadályozza, hogy a Magyar Posta drágán szállítja házhoz a világháló segítségével vásárolt termékeket. Mivel a magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek, az online vásárlás kényelméért cserébe ritkán hajlandóak többet fizetni. Az elemzés kiemeli: az évtizedes vásárlási szokásokat csak az változtathatja meg, ha az internetes vásárlás valós előnyöket kínál, és azokat jól népszerűsítik.
Az elemzés kétfajta online vásárlási formát különböztet meg: vannak, akik a terméket az internet segítségével rendelik meg - ezek száma Magyarországon egyelőre elég alacsony - , és vannak, akik az online üzletekben választanak, de az árut hagyományos módon veszik meg. Nyugati statisztikák szerint az utóbbiak száma háromszorosa az előbbiekének.
A Store Wizard felméréséből az derül ki, hogy a reklámkampányok és a vásárlási szezonok alatt az online üzletek forgalma erőteljesen nő, majd kisebb csökkenés és stagnáló forgalom tapasztalható a következő kampány vagy szezon kezdetéig.
A felmérésbe szereplő online boltok (Fókusz Online, Videopart, X-Multimédiashop, Intertéka, Fotex-net, Libri, SzexyNet, Office Depot) többsége 50 százalékos forgalomnövekedést vár a karácsonyi szezontól, de néhányan forgalmuk megötszöröződését sem tartják kizártnak. Valamennyi áruház felkészült a karácsonyi rohamra, elsősorban - hagyományos - részlegeik raktárkészlete segítségével. Az online üzletek többsége azt reméli, hogy folytatódik az elmúlt hónapok tendenciája, és olyan vásárlói rétegeket sikerül elérniük - elsősorban a vidéki internetezőket - akiket eddig semmilyen eszközzel nem tudtak.
A felmérésben részt vevő vállalatok körében általános a vélemény, hogy csak évek múlva érheti el az online bolt forgalma a hagyományosét, bár akadnak kivételek is: a Libri és a FotexNet képviselő úgy vélték, hogy már jövőre is összevethető lesz az online és a hagyományos üzletük bevétele.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Online vásárlás
(az [origo] rovata)